per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2012-04-01
9
3
11481
بررسی عددی پدیده اثرپیستونی درون یکی از تونل های سیستم قطار شهری شیراز همراه با اثر فن ها
Numerical analysis of piston effect in one of the tunnels of Shiraz subway system including the effect of fans
طاهره ایزدی
1
شیراز، مکانیک
حرکت سریع قطار در تونل، باعث ایجاد امواج فشاری و رفت و برگشت این امواج در طول تونل می شود، این پدیده که اثر پیستونی نام دارد تاثیر بسزایی بر سیستم های مربوط به تونل همچون سیستم تهویه می گذارد. علاوه بر این، افزایش فشار اولیه ناشی از ورود قطار به تونل مهم ترین و بیشترین افزایش فشار مشاهده شده در طول تونل است، که خود از عوامل اصلی ایجاد تغییرات در توزیع فشار و خصوصیات جریان درون تونل می باشد. در نتیجه در مباحث مربوط به اثر پیستونی، محاسبه میزان این افزایش فشار اولیه ضروری به نظر می رسد. در اینجا ابتدا مدل عددی حاضر در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی موجود صحه گذاری می گردد و پس از اطمینان از صحت عملکرد مدل، نخست به بررسی عددی جریان سیال و پدیده اثر پیستونی در یکی از تونل های بسته سیستم قطار شهری شیراز پرداخته شده است. میدان جریان در اطراف قطار متحرک با استفاده از روش شبکه دینامیک به دست آمده و میزان افزایش فشار و تغییرات سرعت و فشار در طول تونل مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج اولیه حاکی از آن است که بیش ترین تغییرات فشار و سرعت در محدوده اطراف قطار صورت می پذیرد که حداکثرسرعت در پشت قطار و حداکثر فشار، معمولاَ در جلوی قطار است به جز در انتهای حرکت شتابدار منفی قطار، که در این حالت حداکثر فشار در پشت قطار می باشد. هم چنین اثر فن ها نصب شده در نزدیکی ورودی و خروجی تونل نیز در نظر گرفته شده است و تاثیر وجود فن بر مقدار افزایش فشار اولیه و نیز میدان جریان در اطراف بازشدگی فن ها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان دهنده تغییرات قابل توجه در دبی هوای جابجا شده بین ایستگاهها و تونل تحت تاثیر حرکت قطار می باشد.
The flow field around each moving vehicle experiences the pressure and velocity changes. The pressure in front of the vehicle increases while the pressure behind it decreases. This phenomenon, which is more pronounced in closed space like tunnels, is called piston effect. When the train enters the tunnel a compression wave would be generated and propagates along the tunnel which causes the most and the first pressure rise along the tunnel. The compression wave along with an expansion wave of the train tail severely affects the pressure and velocity distributions in the tunnel and around the train. In this research, firstly the results were compared with experimental data available in the literatures to verify the accuracy of the present numerical model. Then the flowfield around the train in different time steps was obtained.
The results show that, in each time step, the most pressure and velocity changes along the tunnel, occurs around the train body. The maximum velocity magnitude is around the train rear and the highest pressure magnitude is around the train head except at the time of train negative acceleration, which the pressure magnitude is maximum at the rear of the train.
Finally, the interaction of the fans near the tunnel inlet and outlet and train movement was investigated which results show that when the fan is in operation, the separation bubble on the train top would be larger which leads to increase in the first pressure rise due to train entry to the tunnel. In addition the inlet and outlet flow to the tunnel from stations change remarkably due to train movement.
https://www.trijournal.ir/article_11481_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
اثر پیستونی
تحلیل عددی
امواج فشاری
فن
شبکه دینامیک
Piston effect
Piston effect; Numerical analysis ; Pressure Wave;Fan; Dynamic mesh
Numerical analysis
Pressure Wave
fan
Dynamic mesh
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2012-04-01
9
3
11482
یک روش بهینه سازی فرا ابتکاری برای حل مسئله مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیتدار
An Optimization Meta-heuristic Algorithm for the Capacitated Vehicle Routing Problem
مجید یوسفی خوشبخت
1
مجید یوسفی خوشبخت
yousefikhoshbakht@gmail.com
2
محمد صدیق پور
3
محمد صدیق پور
sedighpour@iauh.ac.ir
4
صنعتی امیرکبیر تهران، ریاضی و علوم کامپیوتر
صنعتی امیرکبیر تهران، ریاضی و علوم کامپیوتر
ازاد اسلامی واحد همدان، ریاضی
ازاد اسلامی واحد همدان، ریاضی
مسئله مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیتدار (CVRP) یکی از مشهورترین مسائل بهینهسازی ترکیباتی است که تاکنون بسیار مورد توجه قرار گرفته شده است و امروزه توجه بسیاری از دانشمندان و محققین را به خود جلب کرده است. بنابراین بسیاری از روشهای دقیق، ابتکاری و فراابتکاری در دهههای اخیر برای حل آن ارائه شدهاند. در این مقاله، به علت ضعفهای موجود در الگوریتم نمونه مورچگان، نسخهای اصلاحی از این الگوریتم به نام MEAS برای حل مسئله CVRP ارائه میگردد. به منظور ارزیابی کارایی الگوریتم MEAS، 26 مثال استاندارد از 50 تا 199 مشتری از ادبیات موجود در نظر گرفته شده و نتایج آن با دیگر الگوریتمهای فراابتکاری مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که الگوریتم پیشنهادی با دیگر الگوریتمها رقابتپذیر است. به علاوه این الگوریتم جوابهای بسیار نزدیک نسبت به بهترین جوابهای تاکنون پیدا شده برای بیشتر مثالها بدست آورده است به طوری که 20 بهترین جواب تاکنون بدست آمده نیز تولید شده است.
The Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP) is one of the most famous and widely studied problems in combinatorial optimization that nowadays it has been received much attention by researchers and scientists. So, many exact, heuristic and meta-heuristic algorithms have been proposed to solve it in recent decades. In this paper, aimed at the disadvantages existed in the current Elite Ant System (EAS), a modification of this algorithm called MEAS is proposed for solving CVRP. This new algorithm can avoid premature convergence and exploit more strong solutions. In order to assess the efficiency of the MEAS, 26 standard instances involving from 50 to 199 customers from the literature were studied and their results were compared with other well-known meta-heuristic algorithms. The results indicate that the proposed algorithm is competitive with other algorithms. In addition, the proposed algorithm finds closely the best known solutions for most of the instances in which twenty best known solutions are also found.
https://www.trijournal.ir/article_11482_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مسئله مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیتدار
الگوریتم نمونه مورچگان
فرمونریزی سراسری
مسائل بهینهسازی ترکیباتی
Capacitated vehicle routing problem
Elite Ant System Algorithm
General Updating
Combinatorial Optimization Problems