ORIGINAL_ARTICLE
افزایش ایمنی پل ها در برابر زلزله به کمک جداسازی لرزهای
با توجه به انواع خسارتهای پلها در زلزلههای گذشته که عمدتاً به علت تخمین کمتر از واقع نیروهای زلزله بر آنها ایجاد شده، میتوان از جداگرهای لرزهای به نحو مؤثری در مقاومسازی پلهای موجود و یا طراحی پلهای جدید واقع در نواحی لرزهخیز بهره گیری کرد. هدف از تحقیق حاضر، ضمن بررسی خواص جداگرهای لرزهای الاستومری, ارائه مبانی طراحی این جداگرها بر طبق آیین نامه آشتو و بررسی تأثیر پارامترهای مختلف این جداگرها مانند سختی اولیه، سختی ثانویه و نیرویتسلیم آنها در بهبود رفتار لرزهای پنج پل بزرگراهی نمونه بوده است. بر اساس نتایج به دست آمده، این جداگرها در کاهش نیروها و جابه جایی های لرزهای پلها تأثیر بسزایی دارند. هر چه پل سختی جانبی بیشتری داشته باشد، تأثیر جداسازی لرزهای مشهودتر است. سختی اولیه جداگر نقش تعیینکنندهای در بازده سیستم ایفا میکند. نیروی تسلیم جداگر نیز با کنترل میرایی هیسترتیک، در رتبه دوم اهمیت قرار دارد. همچنین هرچه سختی اولیه جداگر کمتر باشد، معمولاً نیروها و جابه جایی های نسبی پل کاهش بیشتری پیدا می کنند، اما جابه جایی های مطلق عرشه پل بیشتر می شود که میتوان با بکارگیری قطعاتی که نیروی تسلیم و میرایی جداگر را افزایش دهد، مقدار جابه جایی های کل را نیزکاهش داد. بنابراین با توجه به طراحی ها و تحلیل های انجام شده، میتوان از جداگرهای لرزهای الاستومری در مقاومسازی پلهای موجود یا طراحی پلهای جدید، به نحو مؤثری بهره گیری کرد.
https://www.trijournal.ir/article_11335_f1a5b9c6b31e30d3c26978107c8233cb.pdf
2006-01-01
جداسازی لرزهای
جداگرهای الاستومری
طراحی و بهسازی لرزه ای
رفتارغیرخطی جداگر
تحلیل غیرخطی
تاریخچه زمانی
سیّد
مهدی زهرایی
1
استادیار، دانشکده عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
محمّد
مهدی محمّدی
2
کارشناس ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارایه یک مدل ابتکاری مبتنی بر سیستم اجتماع مورچه ها برای حل مسئله زمان بندی حرکت قطار
در این مقاله با توسعه الگوریتم فوق ابتکاری سیستم اجتماع مورچهها2(ACS) الگوریتمی برای زمان بندی حرکت قطار معرفی شده است. ابتدا نوعی از مسئله زمان بندی حرکت قطار در قالب یک برنامه ریزی ریاضی مدلسازی و سپس الگوریتمی مبتنی بر ACS برای حل آن پیشنهاد شده است. با این فرض که هر قطار در مسئله زمان بندی حرکت قطار معادل یک شهر در مسئله فروشنده دوره گرد3(TSP) باشد، ACS بر روی گراف مسئله TSP، توالی حرکت قطارها را مشخص می کند. بر اساس این توالی و رفع تلاقی در برخورد قطارها، زمان بندی حرکت مشخص خواهد شد. مثالهای عددی در ابعاد کوچک و متوسط برای بررسی صحت و کیفیت جوابها توسط الگوریتم حل شده و نتایج حاصله با حل دقیق بهینه آنها مقایسه شده اند. از مقایسه نتایج حل دقیق مسائل و حل آنها توسط الگوریتم پیشنهادی صرفه جویی های زمانی و پاسخی با کیفیت خوب به دست آمده است. در انتها برای توصیف نحوه محاسبات نیز یک مطالعه موردی ارائه شده است.
https://www.trijournal.ir/article_11336_8d512be739414327691c1d9f6ca49efc.pdf
2006-01-01
الگوریتم فوق ابتکاری
بهینهسازی اجتماع مورچهها
سیستم اجتماع مورچهها
مسئله زمان بندی حرکت قطار
مسئله فروشنده دوره گرد
کیوان
قصیری
ghoseiri@iust.ac.ir
1
استادیار، دانشکده راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR
فهیمه
مرشدسلوک
2
کارشناس، دانشکده راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی و پردازش تابع احتمال توزیع تأخیر در تقاطع های چراغدار
مطالعات انجام شده در مورد تأخیر وسایل نقلیه در تقاطع های چراغدار، اکثراً به برآورد میانگین تأخیر میپردازند، ولی حجم مطالعات در مورد تغییرات و توزیع تأخیر بسیار کمتر است. توجه نکردن به این موضوع تأثیر قابل توجهی بر دقت در محاسبه زمان سفر در کمانها دارد.در این تحقیق با استفاده از دادههای بدست آمده از آمار تأخیر که به روش «زمان سفر» در 3 تقاطع چراغدار با زمانبندی ثابت در شهر تهران انجام گرفته، مدلی برای تابع احتمال توزیع تأخیر در تقاطعهای چراغدار پیشنهاد شده است.برای این منظور بهترین تابع توزیع به وسیله نرمافزار Arena به دادههای جمعآوری شده برازش شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که تابع توزیع «ویبول» منجربه خطای کمتری از بقیه توابع میشود. دو پارامتر این تابع نیز به وسیله «میانگین دادهها» و «نسبت طول چرخه به طول سبز» تقریب زده شدهاند.
https://www.trijournal.ir/article_11337_7e9bcef2c8808f6a19786cc53a5cbb63.pdf
2006-01-01
تقاطع
چراغدار
تأخیر
توزیع
حبیبا...
نصیری
1
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
AUTHOR
روزبه
محققزاده
2
کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
AUTHOR