ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر عملآوری بر خواص بتنهای غلتکی روسازی راه، با و بدون دوده سیلیس
با توجه به گستردگی سطح بتن و کم بودن مقدار آب اختلاط در بتن های غلتکی روسازی راه، روش و مدت زمان عملآوری، در دستیابی به خواص مورد نظر این نوع بتن ها اهمیت بسیار دارد. در مطالعات آزمایشگاهی این تحقیق، تأثیر روش های رایج عملآوری روسازی های بتنی یعنی عملآوری با آب و استفاده از ترکیبات شیمیایی عملآوری1 و همچنین تأثیر اعمال نکردن عملآوری بر روی خواص مقاومتی و نفوذپذیری مخلوط های بتن غلتکی روسازی راه، بررسی شده است. مطالعه بر روی بتن های غلتکی روسازی راه بدون کاربرد دوده سیلیس و همچنین مخلوط های حاوی دوده سیلیس انجام شده است. نتایج، نشانگر تأثیر بسیار مهم روش عمل آوری بر روی خواص مقاومتی و دوام مخلوطهای بتن غلتکی روسازی است. با در نظر گرفتن عمل آوری بتن به صورت مرطوب به عنوان مبنای مقایسه، در صورتی که عمل آوری انجام نشود، افت مقاومتی حدود 45 درصد مشاهده می شود.عمل آوری با ترکیبات پاششی تأثیر نسبتاً کمی در بهبود وضعیت داشته است و نمونه های به عمل آمده با این روش35 درصد افت مقاومت، نسبت به نمونه های مرطوب عمل آوری شده داشته اند. تأثیر نوع عمل آوری بر روی خواص نفوذپذیری و جذب آب بتن های غلتکی از نظر کیفی مشابه فوق، اما از دیدگاه کمی شدیدتر بوده است.
https://www.trijournal.ir/article_11351_984aeed9333166f25aef559d842fe4c7.pdf
2006-04-01
بتن غلتکی روسازی (RCCP)
روش های عمل آوری
دوده سیلیس
خواص مقاومتی
نفوذپذیری
جذب آب
منصور
فخری
fakhri@knt.ac.ir
1
استادیار، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
AUTHOR
علیرضا
باقری
2
استادیار، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
AUTHOR
علیرضا
باقری
bagheri@kntu.ac.ir
3
استادیار، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
AUTHOR
مجتبی
محمودیان
4
کارشناس ارشد، مهندسان مشاور دریا، خاک، پی، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
برنامه ریزی اعزام خدمه (رؤسا) در شبکه راه آهن ایران با استفاده از الگوریتم های تولید مأموریت و خطوط کاری
در این مقاله برنامه ریزی اعزام رؤسای قطارها در شبکه راه آهن با توجه به نیاز دوره ای به این افراد در نتیجه برنامه ریزی دوره ای حرکت قطارها مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس مفاهیم ساخت شبکه ای که مجموعه ای از گره ها و کمان ها است، یک گراف از مجموعه ایستگاه ها و مسیرهای ریلی اتصال دهنده آنها ایجاد شده است. یکی از مفاهیم اساسی که در این مقاله معرفی شده، مفهوم مأموریت است که با استفاده از آن سعی شده همه سفرهای کاری بین ایستگاه ها پوشش داده شود. با استفاده از الگوریتم ابتکاری انشعاب3 مشخصات مأموریت های موجود در هر دپو مانند زمان آغاز و پایان هر مأموریت معین شده اند. سپس با اجرای الگوریتم تولید خطوط کاری، جداول نوبت کاری ایجاد شده اند. آن چه که در مقایسه با وضعیت موجود بهبود یافته کاهش زمان سفر با استفاده از ایجاد مأموریت های بهینه برای افراد و نیز کاهش تعداد خدمه مورد نیاز است.
https://www.trijournal.ir/article_11352_c6c303cd0640122d50c88d5d3d082db0.pdf
2006-04-01
برنامه ریزی خدمه
راه آهن
مأموریت
خطوط کاری
بسته
محسن
پورسیدآقایی
1
استادیار، دانشکدة مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR
اسماعیل
صلاحی پروین
2
دانشکدة مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدل سازی تأثیر درصد مصالح سنگی شکسته در مقاومت مارشال آسفالت با بکارگیری شبکه های عصبی مصنوعی
درصد مصالح سنگی شکسته یکی از مهم ترین عوامل مؤثّر در مقاومت فشاری آسفالت و عملکرد آن است. تأثیر آن در مقاومت مارشال آسفالت به کمک آزمایش مارشال قابل ارزیابی است و به نظر می رسد که تاکنون مدل سازی ریاضی خاصی برای آن انجام نشده است. در این تحقیق تأثیر درصد مصالح سنگی شکسته در مقاومت فشاری بتن آسفالتی توسط شبکه های عصبی مصنوعی پرسپترون چند لایه پیشرو و الگوریتم آموزش انتشار به عقب، با تکنیک بهینه سازی عددی لونبرگ- مارکوات، مدل سازی شده است.به این منظور در صدهای عبوری از الک های شماره 200،50 ، 30 ،8 ،4، و2/1 اینچ، درصد مصالح سنگی شکسته و درصد قیر به عنوان ورودی های شبکه و مقاومت مارشال، خروجی شبکه در نظر گرفته شده است. سپس حداکثر توان تعمیم پذیری هر شبکه با تعداد مشخص نرون (3،6،8،10) در لایه پنهان برای شبیه سازی داده های جدید تعیین شده است. بررسی های انجام شده نشان می دهند که توان شبیه سازی شبکه ها به میزان آموزش بسیار حساس بوده و با افزایش آموزش از یک حد معین، شبکه دچار آموزش بیش از حد شده و توان تعمیم پذیری آن به شدت کاهش می یابد، بنابر این دستیابی به بیشترین توان شبیه سازی، مستلزم تلاش فراوان خواهد بود.مقایسه این مقادیر بیشینه نشان می دهد که با افزایش تعداد نرونهای لایه پنهان تا 8 عدد، توان شبیه سازی شبکه ها به حداکثر رسیده و افزایش بیشتر نرونهای لایه پنهان تأثیر قابل توجهی بر توان شبیه سازی شبکه ندارد. در مرحله بعد با انجام تحلیل حساسیت توسط شبکه ای که بیشترین توان شبیه سازی را داراست، روند تغییرات مقاومت مارشال نسبت به درصد مصالح شکسته مدل سازی شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهندکه مقاومت مارشال آسفالت با افزایش درصد مصالح شکسته، افزایش می یابد که با روند نظری مطابقت دارد.
https://www.trijournal.ir/article_11353_415810b0c91f0e1584b8d7d2e3c579cb.pdf
2006-04-01
شبکه های عصبی مصنوعی
انتشار به عقب
تحلیل حساسیت
مقاومت مارشال
در صد مصالح سنگی شکسته
ابوالفضل
حسنی
hassani@modares.ac.ir
1
دانشیار، دانشکدﺓ فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
علی
حیدری پناه
2
دانشجوی دکتری، دانشکدﺓ فنی- مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
استفاده از پردازش تصویر برای شناخت رفتار خرد ترافیک
برای شناخت رفتار حرکتی وسایل نقلیه در قسمت اصلی آزادراه از دیدگاه خرد لازم است، موقعیت این وسایل در آزاد راه در هر بازه زمانی مشخص باشد. در این پژوهش سیستمی ابداع شده است که با استفاده از الگوریتم های ساده پردازش تصاویر موقعیت هر یک از وسایل نقلیه در آزاد راه را تعیین می کند. سادگی الگوریتم های بکار رفته، زمان اجرای نرم افزار پردازش تصویر تهیه شده را کاهش می دهد و دقت تشخیص موقعیت وسایل نقلیه نیز در حد ابعاد یک وسیله نقلیه است که برای اکثر تحقیقات خرد ترافیک کافی است. ورودی سیستم تهیه شده یک فیلم ویدیویی از حرکت وسایل نقلیه و خروجی آن جدول موقعیت هر یک از وسایل نقلیه مشاهده شده در فیلم مورد نظر است. به عنوان یکی از کاربردهای این سیستم، نحوه تشخیص وسیله نقلیه ای که فاصله مطمئنه را رعایت نکرده معرفی شده است.
https://www.trijournal.ir/article_11354_61985b7f70c70367e04c3a684b335384.pdf
2006-04-01
پردازش تصویر
جابجایی وسایل نقلیه
رفتار حرکتی وسایل نقلیه
خصوصیات کلان ترافیک
خصوصیات خرد ترافیک
ردیابی وسایل نقلیه
سید
محمد سادات حسینی
1
دانشجوی دکتری، پژوهشکده حمل و نقل، تهران، ایران
AUTHOR
رسول
جوادیان
2
کارشناس، پژوهشکده حمل ونقل، تهران، ایران
AUTHOR
منوچهر
وزیری
3
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طرح بهینه مقطع اسکله های وزنی بلوکی با استفاده از روش برنامه ریزی درجه دو متوالی
در این مقاله، ابتدا روش طراحی و اجرای اسکله های ساحلی بلوکی تشریح می شود و پس از ارزیابی معیارها و راهکارهای ممکن جهت نیل به طرح بهینه این اسکله ها، تابع هدف، قیود و متغیرهای طراحی مناسب برای تشکیل یک مسأله بهینه سازی انتخاب و در ادامه به حل آن پرداخته می شود. قیود این مسأله بهینه سازی، تأمین ضرایب ایمنی پایدار مقطع در شکلهای مختلف گسیختگی است که رابطه آن با متغیرهای طراحی نامشخص است. در این تحقیق، یک روش مناسب برای فرمول بندی رفتار این سازه (قیود مسأله) بر حسب شکل سازه (متغیرهای طراحی) انتخاب شده است. در ادامه با تشکیل یک مسأله بهینه سازی ریاضی، به بهینه سازی طرح این اسکله با استفاده از روش برنامه ریزی ریاضی درجه دو متوالی پرداخته شده است. نتایج نشانگر آن هستند که شکل مقطع اسکله های وزنی بلوکی نقش بسزایی در پایداری آنها و کاهش هزینه ها داردکه در پایان، نتایج این تحقیق و راهکارهایی برای طراحی بهینه این اسکله ارایه می شوند.
https://www.trijournal.ir/article_11355_22dc1039b18a2674718a129afcd128bd.pdf
2006-04-01
اسکله وزنی بلوکی
بهینه سازی
تابع تقریب
برنامه ریزی درجه دو متوالی
مهدی
شفیعی فر
1
استادیار، دانشکده فنی- مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
علیرضا
میرجلیلی
2
کارشناس ارشد، دانشکده فنی- مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر ضعف های ساختاری در تحلیل شکست واژگونی خمشی شیروانی های سنگی (براساس تئوری مکانیک شکست)
شکست واژگونی خمشی، در اثر تنش کششی ناشی از گشتاور وزن ستون سنگ های3 برجا، اتفاق می افتد. برای تحلیل این نوع شکست، هر ستون سنگ با یک تیر طرّه4 مدل سازی شده و فاکتور ایمنی شکست آن، بر اساس قوانین مقاومت مصالح، به دست می آید. هرچند نتایج این تحلیل ها با آزمون های آزمایشگاهی تطابق خوبی دارد، ولی کاربرد آنها در شیروانی های واقعی، فاکتور ایمنی شکست را بیش از واقعیت پیش بینی می کند. علت اصلی آن، تمرکز تنش در اطراف ضعف های ساختاری موجود در توده سنگ است. محاسبه میزان تمرکز تنش در اطراف ضعف های ساختاری با استفاده از قوانین مقاومت مصالح، بسیار دشوار و در شرایطی غیر ممکن بوده و تاکنون در تحلیل شکست واژگونی خمشی مد نظر قرار نگرفته است. در این مقاله، برای اولین بار، ضعف های ساختاری موجود در ستون سنگ های برجا که دارای پتانسیل شکست واژگونی خمشی هستند، تحلیل می کردند. در بحرانی ترین حالت، ضعف های ساختاری با یک "ترک لبه ای"5 عمود بر طول ستون سنگ مدل سازی می شوند. در این حالت بر اساس تئوری مکانیک شکست، هر ستون سنگ، نسبت به طول ترک، به صورت یک تیر یا یک ستون دو سر بی نهایت عمل می کند. با در نظر گرفتن مفروضات بالا و با استفاده از معادلات تعادل حدی، نیروها و گشتاور نیروهای وارد بر مقطع در بر گیرنده ترک محاسبه می شوند. سپس با استفاده از توابع تجربی "تادا" فاکتورهای "شدت تنش" نرمال و برشی برای ترک تعیین شده و بر اساس معیارهای "تئوری مکانیک شکست" فاکتور ایمنی شکست واژگونی خمشی در شیروانی سنگی محاسبه می شود. در پایان، نتایج این روش با روش تحلیلی مبتنی بر قوانین مقاومت مصالح و شیروانی های واقعی دارای پتانسیل شکست واژگونی خمشی مقایسه و درستی آن تایید می شود.
https://www.trijournal.ir/article_11356_309fc772def1a527e8dba056bb1dac89.pdf
2006-04-01
ضعف ساختاری
واژگونی خمشی
شیروانی سنگی
تئوری مکانیک شکست
ستون سنگ
مقاومت مصالح
ترک لبه ای
فاکتور شدت تنش
عباس
مجدی
1
استادیار، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
مهدی
امینی
amini_chermahini@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
مهدی
امینی
3
دانشجوی دکتری، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی گذرگاه های پرخطر ریلی- جاده ای بر اساس شاخص خطر
وضعیت هندسی جاده و راه آهن در محل تقاطع آنها نقش اساسی در کاهش یا افزایش تعداد تصادفات وسائط نقلیه جاده ای یا ریلی دارد. همچنین شدت ترافیک، سیستم مسیر ریلی، نوع وسائط نقلیه عبوری از جاده، نوع روسازی جاده (آسفالتی، شنی و خاکی)، سیستم علائم گذرگاهی و مسافت دید (که خود تابعی از وضعیت هندسی گذرگاه است) پارامترهای دیگری هستند که در تعداد و شدت تصادفات نقش مؤثری دارند. با توجه به موارد فوق اولین گام در ایمن سازی گذرگاهها،تعیین اولویت و طبقه بندی آنها در گروههای پر خطر، با خطر متوسط و کم خطر است. در این مقاله ابتدا با استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته، شاخص خطر تعریف شده برای راه آهن ایران ارایه شده و سپس گذرگاه های ریلی – جاده ای موجود در کل شبکه راه آهن ایران مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج محاسبات بر اساس شاخص خطر و بررسی آمار سوانح 10 سال گذشته سازگاری مناسبی رانشان دادند که براساس آن تدوین برنامه های افزایش ایمنی در گذرگاه ها امکان پذیر می شود.
https://www.trijournal.ir/article_11357_ff75afccb8d696c9d2d59735253c0e37.pdf
2006-04-01
گذرگاه ها
گذرگاههای ریلی- جاده ای
تصادف
شاخص خطر
گذرگاههای ریلی
جاده ای
جبار
علی ذاکری
1
استادیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR