ORIGINAL_ARTICLE
بررسی شاخص سختی مارشال، سختی خمشی و عمر خستگی در مخلوطهای آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای(SMA) دارای تثبیتکنندههای مختلف
در اوایل دهة 1970، صنعت راه اروپا نیاز به روسازیهایی مقاوم در مقابل شیارافتادگی سطح راه، ساییدگی و خرابیهای گوناگونی که به وسیله بارهای ترافیکی سنگین و لاستیکهای میخدار ایجاد میشد را احساس کرد. برای برطرف کردن این نیاز مجریان روسازی راهها مخلوطهای آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای (SMA) را ابداع کردند. بالا بودن فضای خالی بین مصالح درشتدانه و مصرف نسبتاً زیاد قیر و اندود ضخیم قیری مصالح سنگی درشت دانه در مخلوطهای SMA عاملی جهت ریزش و بیرون زدن قیر از این مخلوط در هنگام ذخیرهسازی، حمل و پخش آن میباشد. الیاف به عنوان نوعی از تثبیت کنندهها در مخلوطهای SMA برای جلوگیری از ریزش قیر و مسلحسازی بکار میروند. انواع معمول الیاف مورد استفاده در این مخلوطها الیاف سلولزی و معدنی هستند. هدف از این تحقیق بررسی امکان استفاده از الیاف مصنوعی و سلولزی مختلف پسماندی کارخانههای فرش، موکت و لاستیک موجود در کشور، همچنین الیاف تولید بومی و نیز بررسی کاربرد اثر نوع الیاف سلولزی و مصنوعی بر خواص خستگی و ریزش قیر مخلوطهای SMA میباشد. به این منظور الیاف مصنوعی اکریلیک، پلیپروپیلن و پلیاستر همچنین، الیاف سلولزی ویسکوز و کنف به عنوان تثبیت کننده مخلوطهای SMA برای تحقیق از داخل کشور جمعآوری شدند. در این تحقیق میزان ریزش قیر، شاخص سختی مارشال، سختی خمشی و عمر خستگی مخلوطهای SMA حاوی این الیاف ارزیابی و رابطه آنها با یکدیگر مقایسه گردید. نتایج آزمایش نشان داد که مخلوطهای SMA حاوی الیاف مصنوعی پلیپروپیلن، اکریلیک و پلی-استر ریزش قیر بیشتری نسبت به مخلوطهای حاوی الیاف مصنوعی کنف و ویسکوز از خود نشان دادند و نیز مخلوطهای دارای شاخص سختی مارشال بیشتر، سختی خمشی بیشتری دارند، سختی خمشی مخلوطهای حاوی اکرلیک و پلیپروپیلن در سطح کرنشهای اعمالی مختلف از باقی مخلوطها بیشتراست و نیز با افزایش سطح کرنش اعمالی سختی خمشی مخلوط کاهش مییابد، همچنین مخلوطهای حاوی الیاف اکرلیک و کنف عمر خستگی بیشتری نسبت به سایر مخلوطها از خود نشان میدهند.
https://www.trijournal.ir/article_11468_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2010-04-01
مخلوطهای SMA
الیاف
ریزش قیر
شاخص سختی مارشال
سختی خمشی
عمر خستگی
ابوالفضل
محمدزاده مقدم
1
فردوسی مشهد، فنی مهندسی
AUTHOR
ابوالفضل
محمدزاده مقدم
ab_mohammadzadeh@yahoo.com
2
فردوسی مشهد، فنی مهندسی
AUTHOR
یونس
نیازی
3
فردوسی مشهد، فنی مهندسی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بهکارگیری شاخص ریسک براساس معیار دسترسی
برای افزایش قابلیتاطمینان شبکه جادهای استان کردستان
بروز سوانح طبیعی امری اجتناب ناپذیر است و خسارتهای فراوانی را نیز درپی دارد. در این میان، برقراری ارتباط در شبکه حملونقل جادهای باتوجه به اهمیت و جایگاه آن خصوصاً در شرایط اضطراری بسیار حائز اهمیت است. عملکرد مناسب شبکه راهها میتواند باعث کاهش اثرات حادثه در این شرایط شود و شبکهای که نتواند دسترسی لازم را فراهم نماید، دارای قابلیت اطمینان اندکی است و موجب آسیبهای گستردهتری نیز میشود. استان کردستان بهلحاظ داشتن موقعیت جغرافیایی و شرایط طبیعی ویژه، درمعرض آسیبهای ناشی از وقوع حوادث طبیعی قرار دارد. لذا تأمین دسترسی و کاهش این آسیبها دارای اهمیت است. در این پژوهش برمبنای حجم وسیعی از اطلاعات، یک شاخص ریسک برای شبکه راههای استان کردستان برآورد شده است. جهت اعتبارسنجی این شاخص، ضمن تحلیل حساسیت آن، نتایج کار با خسارتهای حوادث گذشته مقایسه شدهاست. در ادامه بهکمک این شاخص، با تعیین مسیرهای دارای ریسک، اولویتبندی سرمایهگذاری در کمانهای شبکه با هدف افزایش قابلیت اطمینان و کاهش میزان ریسک در شبکه انجامشدهاست.
https://www.trijournal.ir/article_11469_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2010-04-01
شاخص ریسک
شاخص ریسک- دسترسی- آسیبپذیری- قابلیتاطمینان شبکه- عملکرد شبکه
دسترسی
آسیبپذیری
قابلیتاطمینان شبکه
عملکرد شبکه
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش عوامل تاثیرگذار بر میزان رضایت از سکونت در محلات بلافصل ایستگاههای مترو
مترو یکی از کارآمدترین وسایل حمل و نقل عمومی است. در شهری مانند تهران علی رغم عوامل محدودکننده استفاده از خودرو، توسعه یک شبکه ریلی شهری اجتناب ناپذیر میباشد. در کنار ویژگیهای مثبت مترو بر بهبود وضعیت حمل و نقل شهر تهران، این سیستم مشکلاتی برای ساکنان محلات بلافصل آنها بوجود آورده است.
مشکلات اجتماعی شامل تغییر ساختارهای اجتماعی، نفوذ افراد غیربومی در محله و... درکنار مشکلات ترافیکی مشتمل بر افزایش ترافیک محلی و بر هم زدن آسایش، افزایش آلودگی صوتی، پارکینگ حاشیهای و... بر میزان رضایت از سکونت ساکنان در محلات مجاور تاثیرگذار است.
هدف این نوشتار، بررسی عوامل تاثیرگذار بر رضایتمندی از سکونت در محله بعد از احداث ایستگاه مترو، شامل ویژگیهای فردی استفاده کننده از مترو و شاخصهای مطلوبیت کیفیت اجتماعی، کالبدی و ترافیکی، بوسیله مدلی پیش بینی کننده است که میزان رضایت ساکنین محلات را با شناسایی متغیرهای تاثیرگذار اندازه گیری کند.
در تحقیق حاضر پس از بررسی ایستگاههای مترو خطوط یک و دو مترو شهری تهران، دو ایستگاه مترو دانشگاه شریف و ایستگاه مترو دانشگاه علم و صنعت ایران برای نمونه انتخاب شدند و 160 پرسشنامه در میان ساکنین محلات بلافصل آنها توزیع و تکمیل شد. نتایج مدل حاکی از آن است که شاخص های جنسیت و سن از میان ویژگی های فردی و مطلوبیت شاخص-های اجتماعی و کالبدی بر میزان رضایت از سکونت در محله بعد از احداث ایستگاه مترو تاثیر گذار هستند.
https://www.trijournal.ir/article_11470_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2010-04-01
مترو
محله
تاثیرات اجتماعی
تاثیرات ترافیکی
توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی
راضیه
رضازاده
1
علم وصنعت ایران، شهرسازی
AUTHOR
مریم
محمدی
2
علم و صنعت ایران، شهرسازی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عددی و ریاضیاتی مدل تعقیب خودروی رانندگی پاسخ سریع
مدلهای تعقیب خودرو از مهمترین زیر مدلهای شبیهسازی جریان ترافیک است که به کنترل رفتار رانندگی در ارتباط با خودروی جلویی واقع در خط عبور مشابه می-پردازد. تحقیقات گذشته از یکطرف نشان دادند که مدلهای تعقیب خودروی پیچیده نسبت به مدلهای سادهتر مثل مدل GM، لزوماً کارایی بالاتری ندارند و از طرف دیگر بر قدرت توضیح دهندگی بالای مدل GM تأکید میکنند. در این تحقیق، با شبیهسازی مدل رانندگی پاسخ سریع (حالت خاصی از مدل اولیه GM با زمان عکسالعمل صفر برای همه رانندهها) برای چندین سناریوی ساختگی، ویژگیهای این مدل بررسی میشود. پس از بررسی مدل، این ویژگیها بر اساس مبانی حل معادلات دیفرانسیل مرتبه اول اثبات میگردد. همچنین، برای شناخت بیشتر خصوصیات مدل، از دادههای ترافیکی واقعی یک فرایند تعقیب خودرو استفاده شده و مدل رانندگی پاسخ سریع با این دادهها پرداخت میشود. در مقاله حاضر، مزایا و معایب به همراه خصوصیات مدل تعقیب خودروی رانندگی پاسخ سریع ارائه میشود.
https://www.trijournal.ir/article_11471_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2010-04-01
مدل رانندگی پاسخ سریع
مدل تعقیب خودرو
تحلیل عددی
معادله دیفرانسیل
مدل GM
محمود
صفارزاده
saffar@iust.ac.ir
1
دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنیومهندسی
AUTHOR
نوید
ندیمی
2
دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنیومهندسی
AUTHOR
محمود
صفارزاده
shideh_ehtesham@yahoo.com
3
دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنیومهندسی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی تأخیر قطارهای مسافری با استفاده از شبکه های عصبی
تأخیر در قطارهای مسافری از مسائل چالش بر انگیز در راه آهن محسوب شده و علتهای مختلفی دارد، و همین مسئله، پیشبینی تأخیر قطارهای مسافری را بسیار مشکل میکند. هدف این مقاله ارائه مدلی مبتنی بر شبکههای عصبی با دقت بالا برای پیشبینی تأخیر قطارهای مسافری در راه آهن جمهوری اسلامی ایران است. در این مقاله از سه روش مختلف برای ورودی شبکههای عصبی شامل ورود به صورت اعداد حقیقی نرمال شده، تبدیل ورودیها به صورت دودویی و همچنین تبدیل ورودیها به رشتههای دودویی استفاده شده است. جهت یافتن ساختاری مناسب برای شبکه عصبی در مدل پیشنهادی از سه استراتژی مختلف استفاده شده است. داده-های مورد استفاده در این پژوهش که برای آماده سازی آنها پیش پردازش کاملی صورت گرفته است، شامل تأخیر قطارهای مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران از سالهای 1383 تا 1387 است. برای ارزیابی مدل پیشنهادی، نتایج حاصل از روشهای مختلف ورود داده و استراتژیهای یافتن ساختار مناسب شبکه با یکدیگر و همچنین با سایر روشهای رایج پیشبینی مقایسه گردیده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد مدل پیشنهادی از دقت بالاتری برخوردار است.
https://www.trijournal.ir/article_11472_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2010-04-01
شبکه عصبی
پیشبینی
تأخیر قطار مسافری
رشتههای دودویی
محمد
مهدی خوشرفتار
1
دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی راه آهن
AUTHOR
سید
مسعود سید آبادی
2
دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی راه آهن
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کالیبره کردن مدل های پیش بینی تصادفات با استفاده از یک روش ابتکاری
در فرایند مدل سازی آماری تصادفات، برآورد دقیق ضرایب ثابت مدل (کالیبره کردن) از اهمیت زیادی برخورد است. زیرا، این ضرایب میزان و چگونگی ارتباط متغیرهای مستقل با متغیر وابسته را بیان کرده و بهمین جهت تخمین نادرست آنها می تواند به ارایه نتایج غیرواقعی توسط مدل منجرگردد.
برای تعیین ضرایب ثابت مدل های پیش بینی تصادفات، معمولاً از فرایندی موسوم به حداکثر کردن تابع درستنمایی استفاده می شود که در آن روشهای بهینه سازی نامقید نظیر "بردار گرادیان " ، "شبه نیوتن " و "نیوتن- رافسون" دارای بیشترین کاربرد در مدلهایی بویژه با توابع غیرخطی می باشند. اما، این روشها بدلیل اتکا به ماتریس هسین (مشتق مرتبه دوم) از ضعفهایی نظیرطولانی بودن زمان اجرای گامها، وابستگی به مقدار اولیه جهت شروع فرایند بهینه سازی و امکان ایجاد همگرایی برای یک تابع در نقطه ای بغیر از بالاترین قله برخوردار هستندکه در اغلب موارد فرایند بهینه سازی را با مشکل مواجه ساخته و از دقت محاسبه ضرایب مدل نیز به میزان زیادی می کاهند.
در این مقاله، با استفاده از مبانی بهینه سازی عددی روشی ارایه شده است که ضعغهای یادشده را به حداقل رسانده و امکان مناسبی را برای مدلساز جهت کالیبره کردن مدل های پیش بینی تصادفات فراهم می آورد. یافته های حاصل از آزمایش این روش بر روی یک تابع عملکرد ایمنی و مقایسه آن با روش معمول بردار گرادیان که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است، نشان می دهد که روش ابتکاری در اجرای فرایند بهینه سازی به نقطه شروع حرکت وابسته نبوده و همچنین همگرایی برای یک تابع غیرخطی را در بالاترین قله ممکن ایجاد می نماید.
https://www.trijournal.ir/article_11473_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2010-04-01
مدل پیش بینی تصادفات
کالیبره کردن مدل
بهینه سازی
بردار گرادیان
همگرایی
طول گام بهینه
محمود
عامری
ameri@iust.ac.ir
1
علم و صنعت ایران، مهندسی
AUTHOR
محمد
حسن میرابی مقدم
2
علم و صنعت ایران، مهندسی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل ظرفیت مقاطع پایه بزرگراهی (مطالعه موردی: بزرگراه شهیدخرازی اصفهان)
این مطالعه، با هدف تحلیل ظرفیت مقاطع پایه بزرگراهی در ایران و ارتباط آن با نحوه رفتار رانندگان انجام شدهاست. بزرگراه موردمطالعه در این تحقیق، بزرگراه درونشهری شهید خرازی اصفهان است. دادههای ترافیکی جمعآوریشده در ساعات مختلف روز و شب شامل تردد، سرعت متوسط و سرفاصله زمانی میباشند. با استفاده از مدلهای کلان سرعت- چگالی و همچنین با تحلیل سرفاصلههای زمانی وسایل نقلیه، ظرفیت خطوط مختلف قطعه پایه بزرگراهی تحت شرایط جریان غیرمنقطع تعیین شدهاست. نتایج حاکی از آن است که ظرفیت خطوط بزرگراه موردمطالعه بیشتر از ظرفیت پیشنهادی راهنمای ظرفیت راهها HCM میباشد. مهمترین علت این امر، ویژگیهای متفاوت رفتاری جامعه رانندگان ایرانی نسبت به سایر جوامع میباشد. تمایل بخش عظیمی از جامعه رانندگان ایرانی به انتخاب سرفاصلههای غیرایمن و عدم رعایت فاصله ایمن دنبالهروی مخصوصاً در ترددهای نزدیک به ظرفیت، اگرچه ظرفیت خطوط را افزایش دادهاست ولی در عین حال سبب کاهش ایمنی و افزایش احتمال خطر تصادف نیز شدهاست.
https://www.trijournal.ir/article_11474_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2010-04-01
ظرفیت
رفتار رانندگان
سرفاصله زمانی
دنبالهروی
سید
مهدی ابطحی
1
صنعتی اصفهان، عمران
AUTHOR
شهاب
الدین کرمانشاهی
2
صنعتی شریف، عمران
AUTHOR