ORIGINAL_ARTICLE
عارضه یابی، تحلیل کارایی و رتبه بندی سیستم فرودگاه های کشور
با استفاده از رویکرد ارزیابی کارایی متقاطع
کسب اطمینان از ارائهی بهترین و کیفیترین خدمات در بخش حمل و نقل هوایی، مستلزم ارزیابی عملکرد فرودگاه های کشور می باشد. هدف از این مقاله ارزیابی کارایی فرودگاه های کشور با استفاده از یکی از تکنیک های ناپارامتریک در این زمینه تحت عنوان تکنیک تحلیل پوششی داده ها می باشد. بدین صورت که از تکنیک تحلیل پوششی داده ها برای ارزیابی کارایی فرودگاه ها با ورودی هایی همچون تعداد نیروی کار، مساحت ترمینال، طول باند و خروجی هایی همچون تعداد پرواز، تعداد مسافر جا به جا شده و میزان بار حمل شده استفاده شد و فرودگاه های کشور به دو دسته فرودگاه های کارا و غیر کارا طبقه بندی شدند. در مرحله بعد ضمن شناسایی فرودگاه های مرجع برای فرودگاه های ناکارا، شاخص های حساس موثر بر کارایی فرودگاه های کشور شناسایی و بررسی شد تا امکان افزایش کارایی هر فرودگاه نیز فراهم شود. فرودگاه های منتخب این پژوهش متشکل بر 21 فرودگاه فعال کشور در زمینه حمل و نقل هوایی می باشد که از این تعداد فرودگاه های امام، مهرآباد، اهواز، رشت، ساری، گرگان و بیرجند حداکثر کارایی از مدل تحلیل پوششی داده ها بدست آورند. شاخص تعداد کارکنان فرودگاه به عنوان کم حساسترین و شاخص مساحت ترمینال به عنوان حساسترین شاخص در عملکرد کارایی فرودگاه های کشور شناسایی شد. در پایان از یک مکانیزم رتبه بندی کامل تحت عنوان تکنیک ارزیابی کارایی متقاطع به منظور رتبه بندی فرودگاه های کشور استفاده شد. نتایج رتبه بندی نهایی، فرودگاه اهواز را در رتبه اول و فرودگاه آبادان را در رتبه آخر سطح عملکرد نشان داد.
https://www.trijournal.ir/article_11476_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-07-01
کلمات کلیدی: تحلیل پوششی داد ها
تحلیل حساسیت
فرودگاه های ایران
ارزیابی کارایی متقاطع
فاطمه
شاکری
1
،
AUTHOR
حمید
بابایی
2
،
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدلسازی توزیع سرفاصله زمانی وسایل نقلیه در شرایط روز و شب تحت جریان سنگین ترافیک
هدف از این پژوهش، تحلیل توزیع سرفاصلههای زمانی وسایل نقلیه در بزرگراههای چندخطه تحت شرایط تردد سنگین است. در این مطالعه، رفتار رانندگان جهت انتخاب سرفاصله در ساعات اوج ترافیک روز و شب مورد ارزیابی قرار گرفت. جمعآوری داده در بزرگراه ششخطه شهیدخرازی اصفهان در ساعات پیک ترافیک و تحت شرایط غیرمنقطع انجام شد. در بررسی اولیه مشخص گردید که در شرایط دنبالهروی، درصد بالایی از رانندگان خطوط سبقت و میانی به سرفاصله ایمن توجهی نمیکنند. این امر نشاندهنده بالا بودن میزان ریسکپذیری جامعه رانندگان است که منجر به کاهش ایمنی وسایل نقلیه میگردد. با استفاده از تستهای کایدو، نیکویی برازش مدلهای آماری بر توزیع سرفاصلهها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که مدل توزیع لوگنرمال انتقالیافته مدلی مناسب جهت برازش بر توزیع سرفاصله-ها در خط سبقت است، در حالیکه مدل توزیع گامای انتقالیافته جهت برازش بر سرفاصلههای خط میانی مناسب میباشد. تفاوت مدل توزیع سرفاصلهها در خطوط مختلف ناشی از تفاوت رفتار رانندگان در این خطوط است. در ساعات پیک جریان ترافیک الگوی دنبالهروی رانندگان در خط سبقت متفاوت از خط میانی است؛ به گونهای که اکثر رانندگان در خط سبقت حتی در سرعتهای بالا تمایل زیادی به تعقیب وسیله جلویی نشان میدهند. این امر سبب شدهاست که ظرفیت خطوط با یکدیگر متفاوت شوند و در نتیجه، توزیع و شاخصهای آماری سرفاصلهها در شرایط نزدیک به ظرفیت هر خط با یکدیگر تفاوت قابل توجهی داشتهباشند. همچنین بررسی نتایج حاصل از مقایسه در شرایط روز و شب نشان داد که رانندگان در شرایط تردد سنگین در ساعات شب، سرفاصلههای ایمنتری نسبت به ساعات روز اختیار میکنند.
https://www.trijournal.ir/article_11477_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-07-01
سرفاصله زمانی
توزیع
رفتار رانندگان
دنبالهروی
سید
مهدی ابطحی
1
صنعتی اصفهان، عمران
AUTHOR
حسین
حق شناس
2
صنعتی شریف، عمران
AUTHOR
حسین
حق شناس
ho_hagh@cc.iut.ac.ir
3
صنعتی شریف، عمران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر دانه بندی و ایجاد بافت درشت به روش شیارزدن بر مقاومت لغزندگی روسازی های بتنی راه
ایجاد مقاومت لغزندگی کافی یکی از الزامات مهم و اجتناب ناپذیر در ساخت روسازی های بتنی است. انتخاب روش پرداخت سطح رویه، فاکتوری است که اثرات عمده ای بر خصوصیات اصطکاکی سطح دارد. با این حال، هنوز دستورالعمل جامعی برای شناسایی و انتخاب روش ایجاد بافت روسازی های بتنی که مجموعه عوامل فنی، اقتصادی، زیست محیطی و ایمنی راه را در بر گیرد، وجود ندارد. هدف از این پژوهش آزمایشگاهی، تعیین رابطه بین مشخصات بافت درشت ایجاد شده و مقاومت لغزندگی روسازی های بتنی می باشد. برای این منظور با درنظر گرفتن سه تیپ دانه بندی مختلف براساس تفاوت در بزرگترین سایز اسمی سنگدانه های آنها، به ارائه سه طرح اختلاط مناسب اقدام شد. پس از پذیرش این سه تیپ مخلوط، جهت ساخت نمونه های مربوط به آزمایشات آونگ انگلیسی و پخش ماسه، روش شیارزدن(در وضعیت بتن پلاستیک) بکار گرفته شد تا میزان تأثیر این روش بر خصوصیات بافت ریز و بافت درشت رویه های بتنی، ارزیابی گردد. شیارها در سه پهنا و چهار فاصله مختلف، بر روی سطح ایجاد شدند و نمونه ها در سه امتداد طولی و عرضی و مورب، تحت آزمایش آونگ انگلیسی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که ایجاد بافت بر روی سطح بتن، مقاومت لغزندگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. همچنین با افزایش پهنا و کاهش فواصل شیارها، اصطکاک بیشتری تولید می گردد و هرگاه بافت ایجاد شده در امتداد عمود بر جریان ترافیک باشد، بالاترین میزان اصطکاک را دارا می باشد.
https://www.trijournal.ir/article_11478_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-07-01
مقاومت لغزندگی
روسازی بتنی
شیارزدن
بافت ریز
بافت درشت
آونگ انگلیسی
پخش ماسه
میلاد
طاری بخش
1
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، عمران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بهینه سازی شبکه توزیع بنزین در ایران
در مطالعه حاضر، با استفاده از روش حمل و نقل مرکب یک کالایی برای شبکه توزیع بنزین در سراسر کشور ایران، مدل بهینه ای ارائه شده است. هدف از این مطالعه، حداقل کردن هزینه های حمل و نقل ناشی از ارسال بنزین از 3 مبدا به 78 مقصد و 46 نقطه واسط و 6076 متغیر تصمیم (مسیرهای حمل) می باشد. نتایج نشان می دهد در مدل بهینه 78 درصد بنزین با خطوط لوله، 20 درصد با تانکر و 2.2 در صد با کشتی حمل می شود، حمل با خط لوله 69 درصد، حمل با تانکر 27 درصد و حمل با کشتی 4 درصد از کل هزینه های حمل را به خود اختصاص داده اند.
https://www.trijournal.ir/article_11479_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-07-01
حمل و نقل
بنزین
تانکر
خط لوله
هزینه حمل و نقل
دکتر
بهرام سحابی
1
تربیت مدرس، مدیریت و اقتصاد
AUTHOR
نفیسه
صفری
s.nafise6574@yahoo.com
2
تربیت مدرس، مدیریت و اقتصاد
AUTHOR
نفیسه
صفری
3
تربیت مدرس، مدیریت و اقتصاد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین توالی اعزام و برنامه توقف قطارها در مسیرهای دوخطه راه آهن
به کمک الگوریتم فراابتکاری جستجوی تصادفیِ تطابقیِ حریصانه
بهره برداری بهینه از ظرفیت حمل و نقل ریلی، یکی از اهداف اساسی در برنامه ریزی حرکت قطارها محسوب می شود. با توجه به هزینه های بسیار بالای احداث خطوط ریلی جدید، بهره برداری بهینه از ظرفیت خطوط ریلی موجود در اولویت قرار دارد. از این رو، بکارگیری روش های مناسب جهت تحلیل حداکثر ظرفیت خطوط ریلی و استفاده بهینه از ظرفیت موجود بدون نیاز به احداث خطوط جدید، از تحلیل های اساسی در صنایع حمل ونقل ریلی به شمار می آید. ترتیب اعزام قطارها از ایستگاه مبدا و همچنین برنامه توقف قطارها در ایستگاه های مسیرهای دوخطه ریلی، دو عامل اساسی در استفاده بهینه از ظرفیت حمل و نقل ریلی می باشند. در این تحقیق، مسئله تعیین توالی اعزام و همچنین برنامه توقف قطارها در جهت حداکثر استفاده از ظرفیت شبکه ریلی موجود، مورد بررسی قرار گرفته است. در این مسئله هدف تعیین ترتیب اعزام قطارها از ایستگاه مبدا و همچنین مکان توقف برنامه ای قطارها در راستای حداقل سازی طول افق زمانبندی می باشد. این مسئله در قالب حالت خاصی از مسئله جریان کارگاهی منعطف بررسی شده است. برای این مسئله، یک مدل برنامه ریزی ریاضی عدد صحیح با در نظر گرفتن محدودیت های خطوط ریلی داخل ایستگاه و همچنین سایر محدودیت های مربوط به راه آهن ایران مانند توقف قطارها در بازه های افق شرعی، ارائه شده است. به دلیل پیچیدگی محاسباتی و دشواری یافتن جواب بهینه در این مسئله، از الگوریتم فراابتکاری جستجوی تصادفیِ تطابقیِ حریصانه برای یافتن جواب های نزدیک به بهینه، استفاده شده است. سه الگوریتم فراابتکاری بر پایه الگوریتم فراابتکاری جستجوی تصادفیِ تطابقیِ حریصانه ارائه شده و روی نمونه مسائل تصادفی مورد آزمایش قرار گرفته اند. نتایج بدست آمده موید کارائی بالای الگوریتم های ارائه شده برای حل این مسئله می باشند.
https://www.trijournal.ir/article_11480_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-07-01
توالی اعزام قطارها
برنامه توقف قطارها
مسیرهای دوخطه ریلی
الگوریتم جستجوی تصادفیِ تطابقیِ حریصانه
فریدون
کیانفر
1
صنعتی شریف، مهندسی صنایع
AUTHOR