ORIGINAL_ARTICLE
ارائه و توسعهی مدل ریاضی در طراحی سیستم پشتیبان تصمیمگیری جهت بهینهسازی تخصیص گیت به پروازها در فرودگاه ؛ مطالعه موردی: مهرآباد
فرودگاهها به عنوان زیرساختهای مهم حملونقل هوایی، ارتباط جریانهای مسافر و کالا بین روش ترابری هوایی و دیگر روشهای حمل را برقرار میسازند. به همین دلیل فرودگاه محل تعامل سه جزء اصلی سیستم حملونقل هوایی، یعنی فرودگاه، شرکت هواپیمایی و مسافر (یا هر استفادهکنندهی دیگر) میباشد. استفادهی مناسب و موثر از فضاهای بخش هوایی از مهمترین اهداف مدیریت فرودگاههای حال حاضر جهان میباشد. یکی از مهمترین این فضاها، گیتهای (محل توقف هواپیماها در اپرون) فرودگاه بوده و برنامهریزی توقف هواپیماها در آن بسیار حیاتی میباشد. در این تحقیق به دنبال آن هستیم تا پس از ارائه و توسعهی یک مدل برنامهریزی عددصحیح مختلط جهت تخصیص پروازها به گیتهای فرودگاه، از آن به عنوان نرمافزار (موتور) تخصیص گیت در طراحی یک سیستم پشتیبانی تصمیمگیری استفاده نماییم. از طریق مقایسهی نتایج حاصل از تخصیص مدل با نتایج تخصیص دستی، مدل را اعتبارسنجی نموده و با ایجاد تغییرات در وزن توابع هدف مدل، میزان حساسیت مدل را نسبت به این توابع نیز ارزیابی مینماییم. اهداف مورد نظر برای این تحقیق متمرکز بر هزینه بوده و به عنوان نمونه (مطالعهی موردی) کاربرد فرآیند تخصیص گیت در فرودگاه بینالمللی مهرآباد برای ایجاد یک سیستم پشتیبان تصمیمگیری در اتخاذ تصمیمات تخصیص گیت به پروازهای مسافری این فرودگاه تشریح میگردد. نتایج علاوه بر مشخص نمودن تواناییها و اعتبار مدل پیشنهادی، نشاندهندهی نبود تفاوت چشمگیر در میزان حساسیت مدل نسبت به دو تابع هدف آن با یکدیگر بوده است.
https://www.trijournal.ir/article_11483_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2013-01-01
عملیات فرودگاه
تخصیص گیت
سیستم پشتیبان تصمیمگیری
وزن توابع هدف
محمود
صفارزاده
saffar@iust.ac.ir
1
دانشگاه تربیت مدرس تهران، عمران و محیط زیست
AUTHOR
نوید
صاحب جمع نیا
2
دانشگاه تهران، دانشکده صنایع
AUTHOR
محمود
صفارزاده
shideh_ehtesham@yahoo.com
3
دانشگاه تربیت مدرس تهران، عمران و محیط زیست
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
توسعه مدل عددی دو بعدی در پلان به منظور بررسی شکل دیوار هدایت آب پلها
در این تحقیق یک مدل عددی برای شبیهسازی دو بعدی جریانهای با سطح آزاد به منظور بررسی شکل دیوار هدایت آب پلها ارائه شده است. معادلات حاکم بر این مدل، معادلات ناویر استوکس متوسطگیری شده در عمق میباشند که با استفاده از روش حجم محدود گسستهسازی شده و به کمک روش گام جزئی حل شدهاند. محیط حل نیز با استفاده از یک شبکه بدون ساختار مثلثی تولید شده به روش دلاونی، منقطع شده است. با استفاده از این مدل، تراز سطح آزاد آب و سرعتهای متوسطگیری شده عمقی در محیط حل محاسبه میشوند. برای محاسبه پارامترهای مذکور، ابتدا ترمهای جابجایی و پخش معادلات اندازه حرکت حل شده و مقادیر میانی سرعتها بدست میآیند. در گام دوم اثر اصطکاک کف اضافه میشود و در ادامه با حل همزمان معادله پیوستگی و ترمهای باقیمانده معادلات اندازه حرکت، تراز سطح آزاد آب تعیین میگردد و در نهایت با استفاده از تراز سطح آزاد آب محاسبه شده، مقادیر نهایی سرعتها بدست میآیند. پس از صحتسنجی مدل با آزمونهای مختلف و اطمینان از عملکرد مناسب آن، مدل توسعه داده شده جهت بررسی شکلهای مختلف دیوار هدایت و تعیین حالت بهینه مورد استفاده قرار گرفته است.
https://www.trijournal.ir/article_11484_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2013-01-01
جریان دو بعدی در پلان
روش حجم محدود
روش گام کسری
شبکه بدون ساختار مثلثی
دیوار هدایت آب پلها
فواد
کیلانه ئی
1
تهران، عمران
AUTHOR
فواد
کیلانه ئی
kilanehei@eng.ikiu.ac.ir
2
تهران، عمران
AUTHOR
مسعود
منتظری نمین
3
تهران، عمران
AUTHOR