ORIGINAL_ARTICLE
ارایه روش حلی بر مبنای الگوریتم ژنتیک برای مسئله یکپارچه انتخاب و زمانبندی پروژههای سرمایهگذاری حمل و نقل
یکی از مهمترین مسائلی که متولیان حوزه حمل و نقل همواره درگیر آن هستند، انتخاب پروژههای سرمایهگذاری به منظور توسعه شبکه حمل و نقل است. البته با توجه به محدودیتهای منابع در دست، اجرای پروژههای انتخاب شده مستلزم زمانبندی آنها در طول افق برنامهریزی میباشد. یکپارچهسازی انتخاب و زمانبندی پروژهها در قالب یک مدل، هر چند پیچیدگی حل مدل را افزایش میدهد اما صحت و دقت نتایج را نیز بالا میبرد. در این مقاله، مدل یکپارچه انتخاب و زمانبندی پروژههای سرمایهگذاری حمل و نقل در قالب یک مسئله طراحی شبکه گسسته(DNDP) دو سطحی معرفی شده است. در این مدل برای هر یک از پروژههای پیشنهادی مدت زمان اجرا و میزان سرمایهگذاری سالیانه، در ابتدا به صورت دقیق مشخص نیست و با حل مدل مقادیر آنها مشخص میشود. همچنین یک شاخص جدید به منظور ارزیابی پروژهها با توجه به آستانهی رضایتمندی استفادهکنندگان سیستم توسعه داده شده است که در ترکیب با شاخص"زمان سفر طی شده در شبکه"، تابع هدف سطح بالایی مدل را تشکیل میدهد. با توجه به پیچیدگی حل دقیق مدل و زمانفرسا بودن آن، یک الگوریتم ژنتیک برای حل مدل در مدت زمان منطقی ارایه شده است. همچنین جهت بهینه کردن مقادیر پارامترهای الگوریتم، روش طراحی آزمایشهای تاگوچی بکار برده شده است. به منظور ارزیابی عملکرد الگوریتم ارایه شده، سه مسئله نمونه بر مبنای شبکهی حمل و نقل شهری سوفالز در مقیاسهای مختلف تولید گردیده است و از الگوریتم ژنتیک و همچنین روش شمارش کامل برای حل آنها استفاده شده است. نتایج نشاندهنده آن است که الگوریتم ژنتیک ارایه شده چه از جنبه کیفیت جواب و چه از جنبه زمان حل عملکرد قابل قبولی، به ویژه در مسائل بزرگ، داشته است.
https://www.trijournal.ir/article_48148_f587e85c280e93ef9cc70ba781e15260.pdf
2016-04-20
1
22
برنامه ریزی حمل و نقل
انتخاب پروژهها
زمانبندی پروژهها
طراحی شبکه گسسته
الگوریتم ژنتیک
روش تاگوچی
سید محمدرضا
حسینینسب
1
دانش آموخته دکتری، دانشکده صنایع و سیستمها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
سید نادر
شتاب بوشهری
2
دانشیار، دانشکده صنایع و سیستمها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
رقیه
خرمنی نودهی
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده صنایع و سیستمها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
─ Barfod, M. B., Salling, K. B. and Leleur, S. (2011) "Composite decision support by combining cost-benefit and multi-criteria decision analysis", Decision Support Systems, Vol. 51, pp. 167–175.
1
─ Berechman, J. and Paaswell, R. (2005) "Evaluation, prioritization and selection of transportation investment projects in New York City", Transportation, Vol. 32, pp. 223-249.
2
─ Button, K.J. and Pearman, A.D. (1983) "The Practice of Transportation Investment Appraisal", Avebury, UK.
3
─ Gerçek, H., Karpak, B. and Kilinçaslan, T. (2004) "A multiple criteria approach for the evaluation of the rail transit networks in Istanbul", Transportation, Vol. 31, pp. 203–228.
4
─ Iniestra, J. G. and Gutierrez, J. G. (2009) "Multicriteria decisions on interdependent infrastructure transportation projects using an evolutionary-based framework", Applied Soft Computing, Vol. 9, pp. 512-526.
5
─ Joumard, R. and Nicolas, J.-P. (2010) "Transport project assessment methodology within the framework of sustainable Development", Ecological Indicators, Vol. 10, pp. 136–142.
6
─ Kim B. J., Kim W. and Song, B. H. (2008) "Sequencing and scheduling highway network expansion using a discrete network design model", The Annals of Regional Science, 42:621–642.
7
─ Pan, N-F. (2008) "Fuzzy AHP approach for selecting the suitable bridge construction method", Automation in Construction, Vol. 17, pp. 958–965.
8
─ Poorzahedy, H. and Rouhani, O.M. (2007) "Hybrid meta-heuristic algorithms for solving network design problem", European Journal of Operational Research, Vol. 182, No. 2,
9
pp. 578–596.
10
─ Selih, J., Kne, A., Srdic, A. and Zura, M. (2008) "Multiple-criteria decision support system in highway infrastructure management", Transport, Vol. 23, No. 4, pp. 299–305.
11
─ Shelton, J. and Medina, M. (2010) "Prioritizing Transportation Projects using an Integrated Multiple Criteria Decision Making Method", Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, Vol. 2174,
12
pp. 51-57.
13
─ Su, C. W., Cheng, M. Y. and Lin, F. B. (2006) "Simulation‐enhanced approach for ranking major transport projects", Journal of Civil Engineering and Management, Vol. 12, No. 4, pp. 285-291.
14
─ Teng, J. and Tzeng, G. (1996) "A multiobjective programming approach for selecting non-independent transportation investment alternatives", Transportation Research Part B: Methodological, Vol. 30, pp. 291-307.
15
─ Teng, J. and Tzeng, G. (1998) "Transportation investment project selection using fuzzy multiobjective programming", Fuzzy Sets and Systems, Vol. 96, pp. 259-280.
16
─ Tsamboulas, D. A. (2007) "A tool for prioritizing multinational transport infrastructure investments", Transport Policy, Vol. 14,
17
pp. 11–26.
18
─ Ugwu, O.O., Kumaraswamy, M.M., Wong, A. and Ng, S.T. (2006) "Sustainability appraisal in infrastructure projects (SUSAIP). Part 1: Development of indicators and computational methods", Automation in Construction, Vol. 15, pp. 239–251.
19
─ Weng, K. and Qu, B. (2009) "The optimization of road building schedule based on budget restriction", Kybernetes, Vol. 38, No. 3, pp. 441-447.
20
─ Yang, H. and Zhou, J. (1998) "Optimal traffic counting location for origin-destination matrix estimation", Transportation Research Part B, Vol. 32, No. 2, pp. 109-126.
21
─ Ziara, M., Nigim, K., Enshassi, A. and Ayyub, B. M. (2002) "Strategic Implementation of Infrastructure Priority Projects: Case Study in Palestine", Journal of Infrastructure Systems, Vol. 8, No. 1, pp. 2-11.
22
─ رضایی، ع. و اصغرزاده، س. م.(1387) "ارزیابی
23
گزینههای پیشنهادی برای حمل و نقل همگانی شهر مشهد"، چهارمین کنگره ملی مهندسی عمران، دانشگاه تهران.
24
ORIGINAL_ARTICLE
ارایه مدل جهت ارزیابی قابلیت خوانایی تابلوهای راهنمای مسیر بر مبنای انتظارات رانندگان
ایمنی و توانایی یک راه برای عبور دادن وسایل نقلیه با حداقل تاخیر برای رانندگان به نظم و ترتیب جریان ترافیک بستگی دارد و در صورتی میتوان این نظم را در جادهها حاکم گردانید که علائم و تابلوها، به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای کنترل ترافیک، رانندگان را بهطور دقیق و صحیح راهنمایی کنند. از این رو در این پژوهش با فرض رعایت شدن قابلیت دید تابلوها، به بررسی و ارزیابی قابلیت خوانایی تابلوهای راهنمای مسیر پرداخته شده است. در این راستا با شناخت عوامل موثر بر قابلیت خوانایی تابلوهای راهنمای مسیر، متغیرهای مربوطه انتخاب گشته و از آنها در جهت ساخت مدل رگرسیون استفاده گردیده است. در این مدل فاکتورهای مؤثر بر قابلیت خوانایی به عنوان متغیر مستقل و انتظارات رانندگان بر حسب امتیاز کمی، به عنوان متغیر وابسته معرفی شدند. سپس با توجه به ماهیت پیوسته بودن متغیر وابسته مدل، مدل رگرسیون خطی برازش داده شده و اعتبارسنجی شده است. در پایان مشخص گردید تابلوها باید دارای تعداد کلمات و تعداد نقوش محدود باشند و با افزایش آنها نمره تابلو از نظر قابلیت خوانایی کاهش مییابد. همچنین رانندگان با تابلوهایی که دارای تضاد رنگ بین کلمات و پس زمینه منطقیتری بودند و با فونتی خوانا با اندازه مطلوب، که متناسب با سرعت طرح جاده مورد نظر، طراحی شده بودند هم ارتباط بهتری برقرار کردند و سطح قابلیت خوانایی آنها از دید رانندگان مطلوب ارزیابی شد. همچنین استفاده از این مدل به عنوان یک ابزار برای مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری پیشنهاد میشود؛ بهطوری که میتوان با این مدل بررسی کرد که آیا تابلو قابلیت خوانایی مناسب را دارا میباشد یا خیر.
https://www.trijournal.ir/article_48149_44797aad4aa4447b118eaf84edd0e538.pdf
2016-04-20
23
33
تابلوهای راهنمای مسیر
حمل و نقل
قابلیت خوانایی
مدل آماری
مدیریت شهری
سعید
حسامی
s.hesami@nit.ac.ir
1
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
AUTHOR
محمد
اتقائی
atghaei@hotmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
LEAD_AUTHOR
- عظیمی تبریزی، م.، (1385)، آیین نصب تابلوهای علائم عمودی
1
( کلیات)، انتشارات عرف ایران، تهران.
2
- نیرومند، ح.ع.، (مترجم)، (1384)، الگوهای خطی تعمیم یافته با کاربردهای آن در علوم و مهندسی، نوشته ریموند میرز.اچ، مونتگمری داگلاس. سی و وینینگ جی.جنوفری، ترجمه حسنعلی نیرومند، مشهد : انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
3
- Al-Madani, H., Al-Janahi , A.R. , (2002) , “Role Of drivers Personal Characteristics in Understanding Traffic Sign Symbols” , Accident Analysis and Prevention 34, pp. 185-196.
4
- Borowsky , A. , Shinar , D. , Parmet, Y., (2008), "Sign Location , Sign Recognition, and Driver Expectancies", Transportation Research, NO .11, pp. 459-465: Elsevier.
5
- Carlson, P.J., Pike, A.M., Miles, J.D., Ullman, B.R., Borchardt, D.W., (2012), "Evaluation of Traffic Control Devices, year3", Texas A&M Transportation Institute.
6
- Chrysler, S., Teranchida, D., Stackhouse, S., Arthur, E., (2001), "Improving Street Name Sign Legibility for Older Drivers". pp. 1597-1601.
7
- Forbes, T.W., Holmes, R.S., (1993), "Legibility Distance Of Highway Destination Sign in Relation to letter height, letter width, and reflectorization " , proceeding : highway research board, vol. 19, pp. 321 – 326.
8
- Garvey , P.M. , Crawforf , R.B. , Tantala , P.J. , Moir , M. , (2002) , "Real Word On-Premise Sign Visibility ; The Impact Of The Driving Task On sign Detection and Legibility " , Bristol ; The United States Sign Council
9
- Greene, W. (1993), “Econometric Analysis”, Macmillan Publishing, Newyork.
10
- Shinar, D., Dewar, R.E., Summala, H., and Zakowska, L., (2003), "Traffic Sign Symbol Comprehension: a cross – cultural study", Journal of Ergonomics, 46(15), pp. 1549-1565.
11
- Sun, L., Rong, J., Yao, L., and Ren, F., (2008), "study On Drivers' Comprehension of Traffic Signs Based on Emulate Experiment", ASCE 2008.
12
- Wang Fang, (2007), Study on Signs Comprehension and driving safety based on drivers' psychology perception", Research Institute of highway, MOC, NO. 8, Xitucheng Rd., Haidian District, Beijing, pp. 298-304.
13
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تقاضای لرزهای جابه جایی پس ماند پلهای تک ستونه بتنی با المانهای فایبر مبتنی بر روش نیرو
استفاده از المانهای فایبر تیر-ستون پایه نیرویی، به دلیل توانایی آن در مدلسازی پلاستیسیته گسترده در طول ستون با استفاده از تنها یک المان و تعدادی نقاط انتگرالگیری بسیار مورد توجه قرار گرفته است ولی حساسیت آن به پارامترهای مدلسازی و مدلهای رفتاری مصالح باعث شده است تا برآورد تقاضای لرزهای جابهجایی پس ماند در این روش مدلسازی از اهمیت خاصی برخوردار باشد. در این تحقیق تأثیر دو روش مدلسازی با تئوری پلاستیسیته گسترده و تئوری پلاستیسیته متمرکز در محل مفاصل در طول المان تیر- ستون برای پایه پل در تخمین جابه جایی پس ماند تحت تأثیر زلزلههای نزدیک گسل بررسیشد. در تخمین و برآورد جابه جایی پس ماند، اثر لغزش آرماتورهای طولی ستون،تأثیر پارامترهایهندسی و مشخصات مکانیکی مصالح ارزیابی شد. با توجه به اهمیت جابه جایی پس ماند به عنوان پارامتری مهم در ارزیابی کارایی سازههای آسیب دیده، تخمین میزان جابه جایی پس ماند لرزهای از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مطالعه اثر روشهای مختلف مدلسازی و تأثیر مشخصات مصالح در برآورد جابه جایی پس ماند ارزیابی شد و در این راستا 5 مدل مختلف بررسی گردید و حساسیت مدل بهینه به پارامترهای مختلف سنجیده شد. نتایج نشان میدهد برای تخمین جابه جایی پس ماند، تئوری مدلسازی پلاستیسیته گسترده برای پایههای بتنی پل دقت مناسبی دارد و همچنین پارامترهای کرنش بارگذاری مجدد مدل رفتاری بتن و پارامترهای مدلسازی المان فایبر اساس نیرویی تأثیر زیادی در تخمین جابه جایی پس ماند دارند.
https://www.trijournal.ir/article_48150_b5ffc9b2669ca9b90e411473eb14395a.pdf
2016-04-20
34
52
جابهجایی پس ماند
تقاضای لرزهای
المان فایبر پایه نیرویی
پلاستیسیته گسترده
پلاستیسیته متمرکز
مختار
انصاری
mokhtar.ansari@modares.ac.ir
1
دانش آموخته دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
فرهاد
دانشجو
2
استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مسعود
سلطانی محمدی
3
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
- Beery, p.M and Eberhand, O. M. (2007). “Performance Modeling Strategies for Modern Reinforced Concrete Bridge Column.” PEER-2007/07, Pacific Earthq. Engrg.Res. Center, Univ. of California at Berkeley, California.
1
- California Department of Transportation (Caltrans), 2004, “Seismic Design Criteria,” Sacramento, CA, 116 pp.
2
- California Department of Transportation (Caltrans) (2001). Seismic Design Criteria Ver. 1.2., California.
3
- Choi, H., Saiidi, S., Somerville, P. and El-Azizy, S. (2010). “Experimental Study of Reinforced Concrete Bridge Columns Subjected to Near-Fault Ground Motions.” ACI Structural Journal, Vol.107, No.1, pp.3-12.
4
- Fahmy, M., Wu, Z.,Wu,G. and Sun,Z. (2010). “Post-Yield Stiffness and Residual Deformations of RC Bridge Columns Reinforced With Ordinary Rebars and Steel Fiber Composite Bars.” J.Engineering Structures., Vol. 124, No.32, pp.2969-2983.
5
- Iemura, H., and Takahashi, Y. (2000). “Development of high seismic performance RC piers with unbounded bars.” Proc. of 1th Symposium for the Enhancement of Earthquake Performance of Infrastructures Based on Investigation into Fracturing Process, Japan.
6
- Japan Road Association, (2002), Design specification of highway bridges:part V-seismic design, Japan (in Japanese).
7
- Jeong, H. I., Sakai, J. and Mahin, S. A. (2008). “Shaking Table Tests And Numerical Investigation Of Self-Centering Reinforced Concrete Bridge Columns.” PEER-2008/06, Pacific Earthq. Engrg.Res. Center, Univ. of California at Berkeley, California.
8
- Kawashima, K. (2000). “Seismic Design And Retrofit Of Bridges.” Proc. of 12th World Conference on Earthquake Engineering, CD-ROM No. 2828, New Zealand Society for Earthquake Engineering, Auckland, New Zealand.
9
- Lee, W.K. and Billington, S. (2010). “Modeling Residual Displacement of Concrete Bridge Columns Under Earthquake Loads Using Fiber Elements.” J. Bridge. Engrg., ASCE, Vol. 15, No. 3, pp. 240-249.
10
- Mander, J.B., and Cheng,C.T. (1997). “Seismic resistance of bridge piers based on damage avoidance design.” Report NO.NCEER-97-0014, Department of civil and Environmental Engineering,State University of New York at Buffalo, NY.
11
- OpenSees (2008). “Open System for Earthquake Engineering Simulation.” Available online: http://opensees.berkeley.edu.
12
- Phan, V.,Saiidi,S.,Anderson,J. and Ghasemi,H. (2007). “Near-fault Ground Motion Effects on Reinforced Concrete Bridge Columns.” Journal of Structural Engineering, Vol. 133, No.7,
13
pp. 982-989.
14
- Uglade, M.Kutter,L.B and Jeremic,B. (2010). “Rocking Response of Bridges on Shallow Foundation.” PEER-2010/101, Pacific Earthq. Engrg.Res. Center, Univ. of California at Berkeley, California.
15
- Wang,Z.,Song, W.,Wang, Yand Wei,H. (2011). “Numerical Analytical Model for Seismic Behavior of Prestressing Concrete Bridge Column Systems.” Journal of Procedia Engineering, Vol. 14, No.7, pp. 2333-2340.
16
ORIGINAL_ARTICLE
بهینهسازی مصرف سوخت قطار دیزل-الکتریک با استفاده از کنترل فازی آیندهنگر
قطارهای دیزل-الکتریک یکی از مهمترین ارکان صنعت حمل و نقل محسوب میشوند و بخش قابل توجهی از مصرف سوخت را به خود اختصاص می دهند.. یکی از عوامل موثر در میزان مصرف سوخت این وسیلهنقلیه، نحوه شتابگیری و ترمزگیری یا به عبارت دیگر، منحنی تغییرات سرعت قطار با زمان میباشد. هر چند روشهای عددی موجود در محاسبه منحنی بهینه سرعت، نتایج قابلقبولی را بدست میدهند، و لیکن استفاده از این روشها در انجام محاسبات، امری بسیار زمانبر خواهد بود. به منظور کاهش زمان محاسبات، استفاده از منطق فازی به عنوان یک روش کارآمد مورد توجه واقع شده است. در مقاله حاضر رویکرد کنترل فازی آیندهنگر جهت بهبود مصرفسوخت قطار دیزل-الکتریک بهکارگرفته شدهاست. یک کنترلکننده فازی با در نظر گرفتن شیب مسیر پیشرو، برای تغییرات سرعت تصمیمگیری مینماید. بدین ترتیب یک منحنی تغییرات نزدیک به منحنی تغییرات سرعت بهینه بهدست خواهد آمد.مضافا با آنالیز حساسیت پارامترهای کنترل آیندهنگر پیادهسازیشده، عملکرد الگوریتم کنترل بهبود داده شده است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که درصورت پیادهسازی الگوریتم توسعه داده شده، مصرف سوخت قطار به میزان7/2 درصد کاهش خواهد یافت.
https://www.trijournal.ir/article_48151_2d54339327d3699748cb738a9d1bc96a.pdf
2016-04-20
53
63
مصرف سوخت
قطار دیزل-الکتریک
کنترل فازی آیندهنگر
محمد
سعادت
msaadat82@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
محسن
اصفهانیان
2
دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
سعید
بهبهانی
3
استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
- هانسن، الف.، (2008) "مدیریت ترافیکو بهرهبرداریراهآهن" ترجمه: محمدزاد، س.، یلداشخان، م.، پژوهشکده حمل و نقل،
1
ص 117-128.
2
- مهدی نژاد، م. (1385) "اطلاعات حمل و نقل و انرژی کشور سال1385"، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، ص8-2.
3
- Howlett. P (1990) “An optimal strategy for the control of a train”, J. Australian Math. Soc., Ser. B, vol. 31, no. 4, pp. 454–471.
4
- Cheng. J, Howlett. P (1992) “Application of critical velocities to the minimization of fuel consumption in the control of trains”, Automatica, vol. 28, no. 1, pp. 165–169.
5
- Pudney. P, Howlett. P (1994) “Optimal driving strategies for a train journey with speed limits”, J. Australian Math. Soc., Ser. B, vol. 36, no. 1, pp. 38–49.
6
- Howlett.P, Milroy.I, Pudney.P (1994) “Energy-efficient train control”, Control Engineering Practice, vol.2, no.2, pp. 193_200.
7
- Howlett. P, Pudney. P (1995) “Energy-efficient train control”, In Advances in industrial control. London: Springer.
8
- Howlett. P (1996) “Optimal strategies for the control of a train”. Automatic, vol.32, no.4 pp. 519_532.
9
- Howlett. P, Cheng. J (1997) “Optimal driving strategies for a train on a track with continuously varying gradient”, The ANZIAM Journal, vol. 38, pp. 388-410.
10
- Cheng. J, Davydova. Y, Howlett. P, Pudney. P (1999) “Optimal driving strategies for a train journey with non-zero track gradient and speed limits”, IMA Journal of Management Mathematics, vol. 10, pp. 89-115.
11
- Howlett. P (2000) “The optimal control of a train”, Annals of Operations Research, vol. 98, pp. 65_87.
12
- Khmelnitsky. E (2000), “On an optimal control problem of train operation”, IEEE Transactions on Automatic Control, vol. 45, no.7, pp. 1257-1266.
13
- Howlett. P, Leizarowitz. A (2001) “Optimal strategies for vehicle control problems with finite control sets”, Dynamics of Continuous, Discrete and Impulsive Systems, B: Applications & Algorithms, vol. 8, pp. 41-69.
14
- Liu. R., Golovitcher. I. (2003) “Energy-efficient operation of rail vehicles”, Transportation Research Part A: Policy and Practice, vol. 37, pp. 917-932.
15
- Howlett. P, Pudney. P, Vu. X (2009) “Local energy minimization in optimal train control”, Automatica, vol. 45, pp. 2692-2698.
16
- Hellström. E, Ivarsson. M, Åslund. J, Nielsen. L (2009) “Look-ahead control for heavy trucks to minimize trip time and fuel consumption”, Control Engineering Practice, vol.17, no.2, pp. 245-254.
17
- Ganji. B, Kouzani. A (2010) “A Study on look-ahead control and energy management strategies in hybrid electric vehicles” 2010 8th IEEE International Conference on Control and Automation Xiamen, China.
18
- Hellstr¨om. E, Aslund. J, Nielsen. L (2010) “Design of an efficient algorithm for fuel-optimal look-ahead control”, Control Engineering Practice, vol. 18,
19
pp. 1318–1327.
20
- Sahlholm.P, Johansson.P (2010) “Road grade estimation for look-ahead vehicle control using multiple measurement runs”, Control Engineering Practice, vol. 18, pp. 1328–1341.
21
- Ganji. B, Kouzani. A, Hessami. M (2011) “Backward modeling and look-ahead fuzzy energy management controller for a parallel hybrid vehicle”, Control and Intelligent Systems, Vol. 39, No. 3.
22
- Khayyam. H, Nahavandi. S, Hu. E, Kouzani. A, Chonka. A, Abawajy. J, Marano. V, Davis. S (2011) “Intelligent energy management control of vehicle air conditioning via look-ahead System”, Applied Thermal Engineering, vol. 31, pp. 3147-3160.
23
Krug. A ( 2006) “Railroad Facts and Figures”, Website: www.alkrug.vcn.com/rrfacts/fueluse.htm
24
ORIGINAL_ARTICLE
ارایه مدل پیشبینی عدد سازهای موثر روسازی (SNeff) در سطح شبکه با استفاده از پارامترهای کاسه انحناء افت و خیز دستگاه FWD
تعیین وضعیت موجود روسازی در سطح شبکه نیازمند ارزیابی سازهای روسازی میباشد که معمولا با استفاده از دستگاه FWD و در قالب شاخص عدد سازهای موثر روسازی (SNeff) انجام میشود. تحلیل دادههای این دستگاه نیازمند اطلاع از ضخامت لایهها بوده که بایستی با سونداژ، مغزهگیری و یا استفاده از دستگاه GPR اندازهگیری شود. در این تحقیق به منظور صرفهجویی در زمان و هزینه برداشت ضخامت لایهها، با استفاده از پایگاه داده موجود در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نسبت به ارایه مدل پیشبینی عدد سازهای موثر روسازی اقدام گردید. برای محاسبه این شاخص دادههای افت و خیز دستگاه FWD و ضخامت لایههای روسازی حاصل از دستگاه GPR بر اساس روش آشتو به عدد سازهای موثر روسازی تبدیل و به عنوان روش مبنا در نظر گرفته شد. سپس پارامترهای کاسه انحنا افت و خیز روسازی مورد مطالعه قرار گرفته و همبستگی آنها با عدد سازهای موثر روسازی در نرمافزار SPSS تعیین گردید. در ادامه ضمن مطالعه مدل ها مبتنی بر پارامترهای کاسه انحنا افت و خیز روسازی، 3000 کاسه انحنا افت و خیز در 1200 کیلومتر از راههای استان خوزستان به منظور ارایه مدل پیشبینی عدد سازهای موثر روسازی مورد مطالعه قرار گرفت. پس از تحلیل دادهها یک مدل رگرسیون غیر خطی با استفاده از پارامترهای SCI، AUPP و D90/D0 برای محاسبه عدد سازهای موثر روسازی با ضریب تعیین 9/0 ارایه گردید. در این تحقیق مشخص گردید که پارامترهایی مانند AUPP، SCI و پارامترهای نرمال شده با افت و خیز مرکزی همبستگی بیشتری با عدد سازهای موثر روسازی دارند. همچنین مدل پیشنهادی در این تحقیق با ضریب تعیین 9/0 نسبت به بهترین مدل موجود یعنی مدل Jameson با ضریب تعیین 84/0 برتری محسوسی دارد.
https://www.trijournal.ir/article_48152_467c5e692d067a08f6a01701749843c7.pdf
2016-04-20
64
76
افت و خیز روسازی
دستگاه FWD
عدد سازهای موثر
ارزیابی سازهای
امیر
کاووسی
1
دانشیار، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مجتبی
عباسقربانی
2
دانش آموخته دکتری، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، تهران، ایران
AUTHOR
فریدون
مقدسنژاد
3
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایران
AUTHOR
آرمین
بامداد زیکساری
4
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
- AASHTO Guide for Design of Pavement Structures (1993),American Association of State Highway and Transportation Officials, Washington, DC, USA.
1
- Bryce, J. M., Flintsch, G. W., Katicha, S. W. and Diefenderfer, B. k. (2013) "Developing a network level structural capacity index for structural evaluation of pavements", Virginia Tech Transportation Institute, Report No. VCTIR 13-R9, March, 2013, pp. 9-13.
2
- Chang, J., Lin, J., Chung, W. and Chen, D. (2010) "Evaluating the structural strength of flexible pavements in Taiwan using the Falling Weight Deflectometer", International Journal of Pavement Engineering, Vol. 3, Issue 3, pp. 131-141.
3
- COST 336—Falling Weight Deflect meter: Information Gathering Report, Task Group 2 FWD at Network Level. Final Draft Report. March 1998.
4
- Gedafa, D. S., Hossain, M., Miller, R. and Van, T. (2014) "Network-level flexible pavement structural evaluation", International Journal of Pavement Engineering, Vol. 15, No. 4,
5
pp. 309-322.
6
- Hoffman, M. S. (2003) "Direct method for evaluating structural needs of flexible pavements with falling-weight deflectometer deflections", Transportation Research Record: Journal of Transportation Research Board, No. 1860, Transportation Research Board of the National Academies, Washington, DC, USA, pp. 41-47.
7
- Horak, E., Maina, J.W., van Wijk, I., Hefer, A., Jordaan, G., Olivier, P., de Bruin, P.W. (2009), "Revision of the South African Pavement Design Method", Draft Contract Report SANRAL/SAPDM/B-2/2009-01.
8
- Jameson, G.W. (1997) "Use of FWD to program works based on HDM III; COST 336 workshop on FWD at Network Level", Lisbon, Portugal.
9
- Noureldin, A. S. (1993) "New scenario for back calculation of layer moduli of flexible pavements", Transportation Research Record: Journal of Transportation Research Board, No. 1384, Transportation Research Board of the National Academies, Washington, DC, USA, pp. 23-28.
10
- Schnoor, H. and Horak, E. (2012) "Possible method of determining structural number for flexible pavements with the falling weight deflecto meter", Proceedings of the 31th Southern African Transport Conference, Pretoria, South Africa, pp. 94-109.
11
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی سوانح دریایی شناورها در محدودهی دریایی اروند با استفاده از روش درونیابی معکوس فاصله (IDW) در محیط (GIS)
این تحقیق برآن است که با تحلیل مکانی حوادث شناورها در محدودهی دریایی و دهانه اروند ، مناطق تمرکز انواع حوادث را شناسایی کند. با تحلیل حوادث پنج سال اخیر به این پرسش خواهیم رسید که آیا مکان یابی ایستگاههای نجات دریایی و محل استقرار تجهیزات استراتژیک تجسس و نجات با مکان جغرافیایی نقاط پر حادثه از نظر مکانی متناسب است یا خیر؟ همچنین دلایل این حوادث از نقطه نظرات مختلف مورد مطالعه قرار میگیرند. کلیه حوادث ناشی از فعالیت دریایی در ناحیه مورد مطالعه در سه گروه سوانح دریایی شناور،تعرض های مرزی، بیماری پرسنل و حوادث حین کار دسته بندی شده اند. سپس وزنفاکتورهایی خسارات مالی و جانی تعریف و مقدار سازی تمام حوادث بر اساس آنها قبل از تحلیل مکانی انجام شده است. تحلیل مکانی در این برنامه از طریق روش وزندهی معکوس فاصله IDW (Inverse Distance Weighting) انجام شده و نقشه تمرکز انواع حوادث استخراج میگردد. تحلیلهای مکانی این تحقیق منتهی پهنه بندی منطقه نحقیق و شناسایی شش ناحیه خطرناک درحوادث شناورها، چهار منطقه پرخطر در حوادث انسانی و یک ناحیه با ریسک بالا در حوادث تعرض مرزی به شناورها گردید. مدیریت امکانات نجات در بعد مکان در مناطق خطرناک و همچنین پیشنهاد استقرار تجهیزات دریایی در محل های پر خطر از نتایج حاصل از تحلیلهای مکانی انجام شده است. در این تحقیق با بررسی مجموعه قوانین و مقررات بین المللی نجات دریایی،به منظور افزایش هماهنگی و توان عملیاتی تجسس و نجات دریایی با کشورهای همسایه، چند پیشنهاد ارایه گردیده است.
https://www.trijournal.ir/article_48153_1a8b4f5b9a619a91f4c7315c40678e7f.pdf
2016-04-20
77
89
حوادث دریایی
تحلیل مکانی
سیستم اطلاعات جغرافیایی
اروند
درونیابی معکوس فاصله
سید کاظم
موسوی جرف
mousavi.jorf@gmail.com
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، ایران
LEAD_AUTHOR
عامر
کعبی
2
استادیار، دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، ایران
AUTHOR
سید ناصر
سعیدی
3
استادیار، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، ایران
AUTHOR
دامون
رزمجویی
damoonrazmjooei@yahoo.com
4
مربی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، ایران
AUTHOR
- سازمان بنادر و دریانوردی (1388). مدلسازی امواج دریاهای ایران جلد دوم خلیج فارس و دریای عمان.
1
- معین فر، ح. (1386). نقش سیستمهای جغرافیایی در مدیریت بحران.گزارش کامپیوتر،26 (171).
2
- میرنژاد، م. .(1379). نحوه ایجاد ایجاد سیستم تجسس و نجات در آبهای تحت حاکمیت و نظارت جمهوری اسلامی ایران و ارایه طرح راه کارهای بهینه بر اساس کنوانسیون بینالمللی SAR. پایان نامه دوره کاشناسی ارشد، دانشکده مهندسی کشتی سازی و صنایع دریایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
3
- Dobbins, J. P., & Jenkins, L. M. (2010). Geographic information systems for estimating coastal maritime risk. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2222, pp. 24-17
4
- Ferguson, D. (2008, February). Gas for wilderness search and rescue. Esri federal user conference, Washington.
5
- Robert J .Renka, (2012) “Obsolete: inverse distance weighting interpolation/fitting “source: Multivariate Interpolation of Large Sets of Scattered Data, Website:www.alglib.net.
6
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی کمی و انتخاب سیستم بهینه اجرا جهت پروژههای آزادراهی با رویکرد AHP در وزارت راه و شهرسازی
یکی از عوامل بسیار مؤثر در عدم موفقیت پروژه ها، فرآیند انتخاب سیستم اجرا در پروژه ها می باشد. فرآیند انتخاب سیستم اجرا و در نتیجه عدم انتخاب مناسب طرفین قرارداد یک علت اشتباه استراتژیک می باشد که در صورت بروز آن عواقب بسیار بدی در پروژه بوجود خواهد آمد. شناسایی چالش های موجود در سیستم های اجرا (قراردادی) در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است که درصورت توجه کافی و به بکارگیری آن در پیشرفت مناسب در اجرای پروژه های عمرانی که به نوعی زیربنای توسعه کشور را تشکیل میدهند، عواید قابل توجه ای را برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت. در این مقاله مهمترین عوامل تاثیرگذار سیستم های اجرای حال حاضر در ایران در سه سیستم ساخت و ساز اصلی شامل طرح و ساخت، طراحی- مناقصه- ساخت و مدیریت اجرا در پروژه های آزادراهی استخراج گردیده و سپس تحلیل پرسش نامه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام می شود. درمرحله بعد با بکارگیری روش تصمیم گیری چند شاخصه فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، سیستم مناسب اجرا جهت پروژه های آزادراهی شناسایی و رتبه بندی می گردد.
https://www.trijournal.ir/article_48154_98bc148dbba66b1a0d640e97d827f9ba.pdf
2016-04-20
88
100
سیستماجرا
چالش
قرارداد
پروژه های آزادراهی
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
امیرعباس
نجفی
aanajafi@kntu.ac.ir
1
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
AUTHOR
عصمت الله
نورزایی
2
دانشجوی دکترای مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده معماری، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
موحدی
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی، تهران، ایران
AUTHOR
بابک
فرهنگ مقدم
farhang@iust.ac.ir
4
استادیار، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران
AUTHOR
─ پژوهشکده حمل و نقل، معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری، وزارت راه و شهرسازی (1390)، "روش انتخاب نوع قراردادها در پروژههای ساخت راه، راه آهن و آزادراه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور" مجری: شرکت وادید طرح.
1
─ تقیزاده، ک.، نورزایی، ع. الف. (1389)، "شناسایی مهمترین چالشهای سیستمهای اجرایی حال حاضر در ایران" ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه.
2
─ تقیزاده، ک.، نورزایی، ع. الف.؛ قارونی جعفری، ک. (1390)، "بررسی فرآیند عقد قراردادهای زیر ساخت و شناسایی چالشها، نکات و جنبههای عقد آن از دیدگاه حقوقی" اولین کنفرانس بین المللی سد و برق آبی.
3
─ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (1385)، "مطالعه و بررسی روشهای مختلف انجام پروژه"، فصل سوم.
4
─ صبوری قزوینی، ع. ر. (1384)، "بررسی سیستم اجرای پروژههای فرودگاهی کشور و پیشنهاد سیستمهای اجرای بهینه"، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت، استاد راهنما: دکتر محمد حامد امام جمعهزاده، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس.
5
─ مومنی، م.، قیومی، ع. (1389)، "تحلیل آماری با SPSS" انتشارات کتاب نور.
6
─ نگهبان، ع. ر.، استجابی، ف. (1384)، "راهنمای روش تحقیق به کمک پرسشنامه" انتشارات جهاد دانشگاهی.
7
─ نورزایی، ع.؛ قارونی جعفری، ک.؛ واحدی، ب.؛ نجفی، الف. ع. (1390)، "طبقهبندی روشهای قیمتگذاری پروژههای زیرساخت از منظر سیستمهای اجرا"، اولین کنفرانس بین المللی سد و برق آبی.
8
─ نیک مردان، ع. (1386)،. "معرفی نرم افزار Expert choice" جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر، چاپ اول.
9
─ Al-Khalil, M. I. (2002), “Selecting the Appropriate Project Delivery Method Using AHP.” International Journal of Project Management, 20(6), pp. 469-474.
10
─ Cheung, Sai-On, Lam, Tsun-Ip, Wan, Yue-Wang, and Lam, Ka-Chi (2001). “Improving Objectivity In Procurement Selection.” Journal of Management in Engineering, 17(3), pp. 132-139.
11
─ Dorsey, Robert W. (1997), “Project Delivery System for Building Construction.” Associated General Contractors of America, Arlington,
12
pp. 87-92.
13
─ Ghavamifar, Kamran (2009), "A decision support system for project delivery method selection in the transit industry." Doctoral Dissertation in Civil Engineering, Northeastern University, Boston, Massachusetts. Paper 7. http://hdl.handle.net/2047/d20000046
14
─ Gordon, C. M. (1994), “Choosing Appropriate Construction Contracting Method.” Journal of Construction Engineering and Management, 120(1), pp.196-210.
15
─ Levy, Paul S., and Lemeshow, Stanley (2008). “Sampling of Populations: Methods and Applications.” Fourth Edition, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey, USA.
16
─ Mafakheri, F., Dai, L., Slezak, D., and Nasiri, F. (2007), “Project Delivery System Selection under Uncertainty: Multicriteria Multilevel Decision Aid Model.” Journal of Construction Engineering and Management, 23(4), pp. 200-206.
17
─ Mahdi, Ibrahim M., and Alreshaid, Khaled (2005), “Decision support system for selecting the project delivery method using analytical hierarchy process (AHP).” International Journal of Project Management, 23(7), pp. 564-572.
18
─ Morris, Peter W. G., and Hough, George H. (1987), “The anatomy of major projects, A study of the reality of project management.” John Wiley & sons, Chichester, England.
19
─ Saaty, T. L., and Vargas, L. G. (2000), “Models, Methods, Concepts and Applications of the Analytic Hierarchy Process.” Kluwer Academic Publishers, Boston.
20
─ Tran, Dai, and Molenaar, Keith (2012),” Critical risk factors in project delivery method selection for highway projects.” Construction Research Congress 2012 © ASCE 2012, pp.331-340.
21
─ Transit Cooperative Research Program (TCRP) (2009),”A Guidebook for the Evaluation of Project Delivery Methods.” Report 131, Transportation Research Board of the National Academics, Washington, D.C., united states.
22
─ Wang, Jia-Wen, Cheng, Ching-Hsue, Huang, Kun-Cheng (2009). ”Fuzzy hierarchical TOPSIS for supplier selection.” Journal of Applied Soft Computing, 9(1), 377–386
23
─ Zavadskas. E. K., Turskis, Z., and Tamosaitiene, J. (2011), ”Selection of construction enterprises management strategy based on the SWOT and multi-criteria analysis.” Journal of Archives of Civil and Mechanical Engineering, 11(4),
24
pp. 1063–1082.
25
ORIGINAL_ARTICLE
یک روش اصلاحی جمعیت مورچگان ترکیب شده با الگوریتمهای ابتکاری درج و جابهجایی برای حل مسئله مسیریابی وسیلهنقلیه همراه با پنجرههای زمانی
مسئله مسیریابی وسیله نقلیه همراه با پنجرههای زمانی (VRPTW) یکی از مشهورترین مسائل بهینهسازی ترکیباتی در حوزه حمل و نقل است. چون این مسئله متعلق به مسائل -NP سخت است، بسیاری از دانشمندان و محققین روشهای فراابتکاری برای حل آن ارایه دادهاند. در این مقاله، به علت ضعفهای موجود در الگوریتم سیستم مورچگان (ACS)، نسخهای اصلاحی از این الگوریتم به نام HACS برای حل مسئله VRPTW ارایه میگردد. به منظور افزایش کارایی الگوریتم، دو روش جستجوی همسایه به نامهای درج و جابجایی مورد استفاده قرار گرفته شده است. این اصلاحات سبب میشود که الگوریتم جدید از همگرایی زودرس اجتناب کند و به جوابهای بسیار خوبی دست پیدا کند. در نهایت برای تست کارایی الگوریتم، تعدادی از مجموعه مثال 56 تایی سالامان در نظر گرفته و نتایج این الگوریتم با دیگر روشها در ادبیات موضوع مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد که نه تنها الگوریتم پیشنهادی توانسته جوابهای بسیار خوبی را به دست آورد بلکه هفت عدد از بهترین جوابهای تاکنون به دست آمده به وسیله الگوریتم HACSحاصل میگردد.
https://www.trijournal.ir/article_48155_b5df20c129648ebcea8064e3dadb1f79.pdf
2016-04-20
101
114
مسئله مسیریابی وسیله نقلیه همراه با پنجرههای زمانی
الگوریتم سیستم مورچگان
حرکت درج
حرکت جابجایی
مسائل بهینهسازی ترکیباتی
شاهرود
اعظمی
1
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند، تهران، ایران
AUTHOR
پیام
بصیری
2
مربی، گروه ریاضی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
فرزاد
دیدهور
3
استادیار، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
AUTHOR
فرهاد
رحمتی
frahmati@aut.ac.ir
4
دانشیار، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
AUTHOR
مجید
یوسفی خوشبخت
5
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، باشگاه پژوهشگران و نخبگان، همدان، ایران
AUTHOR
─ Barfod, M. B., Salling, K. B. and Leleur, S. (2011) "Composite decision support by combining cost-benefit and multi-criteria decision analysis", Decision Support Systems, Vol. 51, pp. 167–175.
1
─ Berechman, J. and Paaswell, R. (2005) "Evaluation, prioritization and selection of transportation investment projects in New York City", Transportation, Vol. 32, pp. 223-249.
2
─ Button, K.J. and Pearman, A.D. (1983) "The Practice of Transportation Investment Appraisal", Avebury, UK.
3
─ Gerçek, H., Karpak, B. and Kilinçaslan, T. (2004) "A multiple criteria approach for the evaluation of the rail transit networks in Istanbul", Transportation, Vol. 31, pp. 203–228.
4
─ Iniestra, J. G. and Gutierrez, J. G. (2009) "Multicriteria decisions on interdependent infrastructure transportation projects using an evolutionary-based framework", Applied Soft Computing, Vol. 9, pp. 512-526.
5
─ Joumard, R. and Nicolas, J.-P. (2010) "Transport project assessment methodology within the framework of sustainable Development", Ecological Indicators, Vol. 10, pp. 136–142.
6
─ Kim B. J., Kim W. and Song, B. H. (2008) "Sequencing and scheduling highway network expansion using a discrete network design model", The Annals of Regional Science, 42:621–642.
7
─ Pan, N-F. (2008) "Fuzzy AHP approach for selecting the suitable bridge construction method", Automation in Construction, Vol. 17, pp. 958–965.
8
─ Poorzahedy, H. and Rouhani, O.M. (2007) "Hybrid meta-heuristic algorithms for solving network design problem", European Journal of Operational Research, Vol. 182, No. 2,
9
pp. 578–596.
10
─ Selih, J., Kne, A., Srdic, A. and Zura, M. (2008) "Multiple-criteria decision support system in highway infrastructure management", Transport, Vol. 23, No. 4, pp. 299–305.
11
─ Shelton, J. and Medina, M. (2010) "Prioritizing Transportation Projects using an Integrated Multiple Criteria Decision Making Method", Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, Vol. 2174,
12
pp. 51-57.
13
─ Su, C. W., Cheng, M. Y. and Lin, F. B. (2006) "Simulation‐enhanced approach for ranking major transport projects", Journal of Civil Engineering and Management, Vol. 12, No. 4, pp. 285-291.
14
─ Teng, J. and Tzeng, G. (1996) "A multiobjective programming approach for selecting non-independent transportation investment alternatives", Transportation Research Part B: Methodological, Vol. 30, pp. 291-307.
15
─ Teng, J. and Tzeng, G. (1998) "Transportation investment project selection using fuzzy multiobjective programming", Fuzzy Sets and Systems, Vol. 96, pp. 259-280.
16
─ Tsamboulas, D. A. (2007) "A tool for prioritizing multinational transport infrastructure investments", Transport Policy, Vol. 14,
17
pp. 11–26.
18
─ Ugwu, O.O., Kumaraswamy, M.M., Wong, A. and Ng, S.T. (2006) "Sustainability appraisal in infrastructure projects (SUSAIP). Part 1: Development of indicators and computational methods", Automation in Construction, Vol. 15, pp. 239–251.
19
─ Weng, K. and Qu, B. (2009) "The optimization of road building schedule based on budget restriction", Kybernetes, Vol. 38, No. 3, pp. 441-447.
20
─ Yang, H. and Zhou, J. (1998) "Optimal traffic counting location for origin-destination matrix estimation", Transportation Research Part B, Vol. 32, No. 2, pp. 109-126.
21
─ Ziara, M., Nigim, K., Enshassi, A. and Ayyub, B. M. (2002) "Strategic Implementation of Infrastructure Priority Projects: Case Study in Palestine", Journal of Infrastructure Systems, Vol. 8, No. 1, pp. 2-11.
22
─ رضایی، ع. و اصغرزاده، س. م.(1387) "ارزیابی
23
گزینههای پیشنهادی برای حمل و نقل همگانی شهر مشهد"، چهارمین کنگره ملی مهندسی عمران، دانشگاه تهران.
24