ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی روشهای کاهش ارتعاشات ناشی از خطوط مترو بر سازههای سطحی
روشهای کاهش ارتعاشات منتشره در محیط زمین و کاهش مزاحمتهای آن در مناطق شهری با توجه به توسعهی روز افزون مترو، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در تحقیق حاضر، ضمن مدلسازی فونداسیون ساختمان، بار ناشی از طبقات، تونل مترو و خاک محیط اطراف آن، ترانشه ای توپر در فاصلهی 10 متری از مرکز تونل و بلوکی افقی در زیر فونداسیون ساختمان به عنوان دو راهکار برای کاهش ارتعاشات، مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. همچنین اثر وزن ساختمان در میزان دریافت ارتعاشات برای ساختمانهای 1، 5 و10طبقه بررسی شده است. ابتدا، مدلسازی مناسب مسئله و شرایط مرزی آن در انتشار امواج مورد بررسی قرار داده شده است. سپس میرایی ماکزیمم شتاب حاصل از قطار در سطح زمین، با دادههای مدل معتمد و همکاران(2010) که با نرم افزار ABAQUS صورت گرفته است، برای معتبرسازی نرم افزار FLAC مقایسه شده است. در نهایت اثرات وزن ساختمان و دو پارامتر ترانشه توپر و بلوک افقی شامل ضخامت وسرعت موج برشی در کاهش این ارتعاشات بر سازههای مجاور در سطح به صورت مدلسازی عددی توسط نرم افزار 5.0FLAC مطالعه شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش وزن ساختمان میزان ارتعاشات دریافت شده در فونداسیون به دلیل افزایش سطح تنش زیر ساختمان کاهش مییابد. علاوه بر این، افزایش در سرعت موج برشی و ضخامت موانع باعث افزایش در میزان کاهش ارتعاشات میشود به طوری که پارامتر سرعت موج برشی در ترانشه توپر و پارامتر ضخامت در بلوک افقی موثرتر عمل میکند.
https://www.trijournal.ir/article_48162_f45416aa2fe00b68dfdf8c72ed3bcd98.pdf
2016-11-21
1
13
کاهش ارتعاش
مترو زیر زمینی
ترانشه توپر
بلوک افقی
FLAC
محمد
حاجی محمدی
hajimohammadi_eng@yahoo.com
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
LEAD_AUTHOR
رضا
پورحسینی
2
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
AUTHOR
محمدحسن
بازیار
3
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR
- معاونت تجهیز و بهره برداری.؛ (1390)، "گزارش مفهومی خطوط ریلی"، سازمان قطار شهری کرج وحومه، تابستان.
1
- مهندسین مشاور ایران خاک.؛ (1391)، "خلاصه گزارش مطالعات مهندسی ژئوتکنیک پروژه قطار شهری کرج و حومه.
2
- Adam M.; and von Estorff ,O.; (2005), “Reduction of train-induced building vibrations by using open and filled trenches”, Journal of Computers and Structures 83, pp.11–24.
3
- Aiello V.; Boiero D.; D’Apuzzo M.; Socco L.V.; and Silvestri F.; (2008), “Experimental and numerical analysis of vibrations induced by underground trains in an urban environment”, Journal of Struct. Control Health Monit; 15:
4
pp. 315 – 348.
5
- Beskos, D. E., Dasgupta, B. and Vardoulakis, I. G. (1986), “Vibration isolation using open or filled trenches—part 1: 2-D homogeneous soil,” Computational Mechanics, vol. 1, No. 1,
6
pp. 43–63.
7
- Itasca Consulting Group. (2005), “Flac 5.0 User’s Manual”, Itasca Consulting Group: Minneapolis, MN.
8
- Itoh K.; (2003), “Physical Modeling of Wave Propagation From Ground Vibration and Vibration Countermeasures”, PhD Dissertation, Tokyo Institute of Technology.
9
- Kuhlemeyer R.L.; and Lysmer J.; (1995), “Finite Element Method Accuracy for Wave Propagation Problems”, Journal of the Soil Mechanics and Foundations Division, American Society of Civil Engineers, 99(SM5),
10
pp. 421–427.
11
- Motamed R.; Itoh K.; Hirose S.; Takahashi A.; and Kusakabe, O. (2010) “Application of wave barriers as a countermeasure against train-induced ground vibrations”, Physical Modeling in Geotechnics – Spring man, Laue & Seward (eds), Taylor & Francis Group, London.
12
- Murillo C.; Thorel L.; Caicedo B.; (2009), “Ground vibration isolation with geofoam barriers: Centrifuge modeling”, Journal of Applied Geotextiles and Geomembranes 27, pp.423–434.
13
- Unterberger W.; Poisel R.; and Honeger C.; (1997), “Numerical prediction of surface vibrations caused by high-speed rail traffic in tunnels”, In: Proceedings of the 23rd general assembly of the International Tunnelling Association, Vienna, Austria, April 12-17, 1997.
14
- XIA He.; CAO Y.; De Roeck.; and Degrande G.; (2007) “Environmental problems of vibrations induced by railway traffic”, Front. Archit. Civ. Eng. China, 1(2): pp.142–152. 1.
15
- Yang Y.B.; and Hung H H.; (2009), “Wave Propagation for Train-Induced Vibrations”, World Scientific Publishing, Singapore.
16
- Yang, Y.B. and Hung, H.H.; (2009), “A Parametric Study of Wave Barriers for Reduction of Train- Induced Vibrations,” International Journal for Numerical Methods in Engineering 40, pp.3729- 3747.
17
- Yoshioka, O. “Basic Characteristics of Shinkansen-Induced Ground Vibration and its Reduction Measures,” Proceedings of International Workshop WAVE 2000, Balkema, Bochurn, 219-240.
18
- Zerwer A.; Cascante G.; and Hutchinson J.; (2008), “Parameter Estimation in Finite Element Simulations for Rayleigh Waves”, Journal of Geotechnical and Geo environmental Engineering, American Society of Civil Engineers, 128 (3), pp. 250-261.
19
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عددی رشد ترک بر پایه ضرایب شدت تنش در اثر بارگذاری چرخ هواپیما در روسازی آسفالتی فرودگاه
تسهیلات زمینی بخش جدا ناپذیر فرودگاهها بوده که از جمله مهمترین آنها روسازی باند فرودگاه میباشند. یکی از مشکلات و خرابیهای اجتناب ناپذیر روسازی ترک خوردگی است. ترک خوردگی در روسازیها انعطاف پذیر از جمله عوارضی است که در اکثر محوطه های پروازی دیده میشود. بنابراین، این مسئله اهمیت دارد که با اتخاذ تدابیری سرعت گسترش آن را کاهش داد. در این پژوهش برای دستیابی به این هدف و جهت انطباق نتایج با واقعیت، از اطلاعات میدانی فرودگاه کرمان استفاده گردید و از مقادیر واقعی ضخامت لایهها و چگالی آنها و سایر مشخصات لایهها که با استفاده از نتایج آزمایشهای به دست آمده استفاده شد. با استفاده از نرم افزار المان محدود روسازی باند فرودگاه و یک شکل ترک مدلسازی شد و از خروجی آن جهت تحلیل روسازی در حالتهای مختلف استفاده گردید. ابتدا با جابهجایی بار هواپیمای طرح نسبت به موقعیت ترک محدوه محلی که بارگذاری بیشترین تنش را به ترک وارد میکند به دست آورده و سپس تحلیلهای مختلف در این فاصله انجام گرفت و تأثیر تغییر ضخامت آسفالت، تغییر طول ترک و همچنین تغییرات دما بر رفتار ترک بررسی شد. نتایج تغییر طول ترک نشان داد با 2 برابر شدن طول آن، میزان ضریب شدت تنش K1 حدود 17 درصد افزایش پیدا میکند و با افزایش ضخامت آسفالت مقدار ضریب شدت تنش کاهش پیدا میکند. به عبارت دیگر با افزایش ضخامت لایه آسفالتی سرعت رشد ترک کاهش پیدا میکند. نتایج نشان میدهند که به ازای هر درجه افزایش دما، میزان تنش متمرکز 3 درصد کاهش مییابد که نشان دهنده اهمیت پارامتر دما میباشد. بنابراین میتوان ساعات پروازی هواپیما را به نحوی تنظیم نمود که در دماهای نزدیک به صفر درجه و کمتر از آن، تعداد پروازها محدود گردند.
https://www.trijournal.ir/article_48163_40c5ffe6c2ceab9818d4df4dc42f7ff8.pdf
2016-11-21
14
30
بررسی عددی
ترک خوردگی
روسازی آسفالتی فرودگاه
ضریب شدت تنش
گسترش ترک
محمدجواد
اخوان بهابادی
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
AUTHOR
محمدمهدی
خبیری
mkhabiri@yazd.ac.ir
2
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
AUTHOR
علیرضا
فتوحی فیروزآبادی
3
استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایران
AUTHOR
─ Airbus Manual. (2014), “Aircraft Characteristics Airport and Maintenance Planning”, A320/A320NEO, Revision No. 28, May 2014.
1
─ Al-Balbissi, A., and Little, D. N. (1990), “Effect of fracture healing on laboratory-to-field shift factor” Transportation Research Record 1286, Transportation Research Board, Washington, D.C., pp.173-183.
2
─ Ayatollah, M. (2012),"The crack growths under combined loads stretch in asphalt shear (low-temperature)." Printing. Transportation Research Institute, spring 2012[In Persian].
3
─ Al-Qadi, I.L. (2006),”Pavement Interlayer System Mechanisms: Separation, Reinforcement, and Reflective Cracking Control” Chinese Society of Pavement Engineering.
4
─ Balbissi, A., and Little, D. N. (1990), “Effect of fracture healing on laboratory-to-field shift factor.” Transportation Research Record 1286, Transportation Research Board, Washington, D.C., pp.173-183.
5
─ Chia-pei & Shih-ying Wang. (2005), "The Development and Application of Finite Element Model in the Chiang Kai-Shek International Airport". Preceding the 8th Int’l Conference on Concrete Pavements, August 10-12, 2005. Colorado, USA.
6
─ Erkens, S. M. J. G., Groenendijk, J., Moraal, J., Molenaar, A. A. A., and Jacobs, M. M. J. (1997), “Using Paris’ Law to determine fatigue characteristics – A discussion.” Proc., Eight International Conferences on Asphalt Pavements, Seattle, Washington, 1123-1140.
7
─ Evdorides, H.T. and Snaith, M.S. and Anyala, M., (2006), “An analytical study of road pavement fatigue”, Transport 159 Issue TR2,
8
pp. 93– 100.
9
─ Erol Tutumluer & In Tai Kim, (2004). "Permanent Deformation Behavior of Airport Pavement Base and Subbase Courses" University of Illinois, Urbana-Champaign November 9.
10
─ Fakhri, M. and Farokhi, M.,(2013), "The top-down method of crack propagation (TDC) in asphalt pavements using fracture mechanics hypothesis" Journal of Civil Tarbiat Modares 64, Fall 2010, Issue 3, [In Persian].
11
─ Paris, P. and Erdogan, F., (1963), “A critical analysis of crack propagation laws”, Journal of Basic Engineering, Transactions of the American Society of Mechanical Engineers, December 1963, pp. 528-534.
12
─ Rodney N. Joel, (2006), "FAA Rigid Pavement and Tools Design Philosophy" Northwest Region Airports Conference, April 10.
13
─ Ten Statistical Yearbook of Air Transport (TSYAT), 2004-2014, (2014), Civil Aviation Authority, Office of the Information and Communication Technology Survey 2014 [In Persian].
14
─ Taha, M., Yusoff, N.and Hainin, M. (2013), “Study of the Effect of Temperature Changes on the Elastic Modulus of Flexible Pavement Layers”, Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, Maxwell Scientific Organization, pp.1661-1667.
15
─ Shafabakhsh, G., Kashi, E. (2012), “A numerical study effect of aircraft’s main gear configuration on airport runway damages”. Technics Technologies Education Management TTEM Journal, Vol. 7, No. 2, pp. 811-819.
16
─ Willis, M., Johnson, D. and Sukumaran, B. (2006), “Three-Dimensional Finite Element Analyses of Flexible Airport Pavements for the Next Generation of Aircrafts”, Minnesota Department of Transportation, USA.
17
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین عرض و چیدمان بهینه ژئوگرید ها در کوله خاک مسلح
ژئوگریدها از جنس پلیمر بوده و به عنوان یک لایه سخت کننده در خاک به کار برده می شوند و منجر به افزایش ظرفیت باربری و کاهش جابهجایی جانبی دیوار و نشست پی می گردند. در سالهای اخیر قرار دادن عرشه پل به وسیله یک پی نواری به طور مستقیم بر روی کوله به عنوان روشی کار آمد در ساخت پل مطرح شده است. با این روش علاوه بر اقتصادی بودن و سرعت بالای کار دست انداز ناشی از نشست های نا همسان بین کوله و پایههای عمیق عرشه نیز حذف خواهد شد.مطالعات نشان میدهد افزایش عرض ژئوگرید در کاهش جابهجایی جانبی دیوار موثر است. در این مقاله تاثیر فشار و عرض پی نواری بر عرض بهینه ژئوگرید بررسی شد. همچنین با در نظر گرفتن حداکثر جابه جایی مجاز دیوار به بررسی چیدمان مناسب ژئوگریدها پرداخته شد تا اقتصادی ترین حالت که شرایط پایداری را تامین کند و جابه جایی دیوار از حد مجازی که آیین نامه تعیین کرده بیشتر نشود به دست آید. عمق قرار گیری اولین ژئوگرید زیر پی در کاهش نشست پی موثر است بنابراین؛ با قرار دادن ژئوگرید در اعماق مختلف عمق بهینه تحقیق شد. در مطالعه پیش رو تحلیل 3 بعدی توسط نرم افزار Abaqus-V6.11-1 به کمک مدل رفتاری Cap plasticity انجام شد.
https://www.trijournal.ir/article_48164_0a137c9f898392001b2390278e64d217.pdf
2016-11-21
31
41
ژئوگرید
عرض بهینه
کوله
ظرفیت باربری
جابهجایی جانبی
رامین
رئیسی
raisi.ramin@yahoo.com
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
LEAD_AUTHOR
مسعود
اولی پور
2
استادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
AUTHOR
Jonathan, T.H.Wu. Kevin, Lee. Sam, B. Helwany. and Kanop, Ketchart. (2005), “Design and constructionguidelines for geosyntheticreinforced soil bridgeabutments with a flexible facing”, University of Colorado, Denver, NCHRP report 556.
1
-Jorge, G. Zornberg. Naser, Abu-Hejleh. and Trever, Wang. (2001), “Measuring the performance of geosynthetic reinforcement in a Colorado bridge structure”, GFR Magazine, Volume 19,
2
-Michael, Adams. Jennifer, Nicks. Tom, Stabile. Jonathan, Wu. Warren, Schlatter. and Joseph, Hartmann. (2012), “Geosynthetic reinforced soil integrated bridge system”, Interim Implementation Guide, FHWA-HRT-11-026.
3
-Zevgolis, I.P. L. Bourdeau. (2007), “Mechanically stabilized earth wall abutments for bridge support”, Publication FHWA/IN/JTRP-2006/38. Joint Transportation Research Program, Indiana Department of Transportation and Purdue University.
4
- John, S. Horvath. (2005), “Integral abutment bridges geotechnical problems and solutions using geosynthetics and ground improvement”, manhattan college, civil and environmental engineering department, FHWA Conference on Integral Abutment and Jointless Bridges.
5
- Sam, Helwany. (2007), “Applied soil mechanics with ABAQUS applications”, John Wiley & Sons, Inc. Hoboken, New Jersey.
6
- Sanjay, Kumar. and Jian-Hua, Yin. (2006), “Fundamentals of Geo synthetic Engineering”, Department of Civil Engineering, Institute of Technology, Banaras Hindu University, Varanasi, India.
7
- Chungsik, Yoo. and Sun-Bin, Kim. (2008), “Performance of a two-tier geo synthetic reinforced segmental retaining wall under a surcharge load: Full-scale load test and 3D finite element analysis”, Department of CivilandEnvironmentalEngineering, SungkyunkwanUniversity, Geo textiles and Geo membranes 26 pp. 460–472.
8
- Jonathan, T.H.Wu. (1997), “Mechanically stabilized backfill”, University of Colorado, Denver, John Wiley & Sons, Inc. Hoboken.
9
- Ioannis, Zevgolis. and Philippe, L. Bourdeau. (2007), “Mechanically Stabilized Earth Wall Abutments for Bridge Support”, Joint Transportation Research Program, Purdue University.
10
- Guangqing, Yang. Baojian, Zhang. Peng, Lv. and Qiaoyong, Zhou. (2009), “Behaviour of geogrid reinforced soil retaining wall with concrete-rigid facing”, School of Civil Engineering, Shijiazhuang Railway Institute, Geotextiles and Geomembranes 27 pp. 350–356.
11
-A.N. Sommers, B.V.S. Viswanadham, (2009), “Centrifuge model tests on the behavior of strip footing on geotextile-reinforced slopes”, Department of Civil Engineering, Rice University, Houston, TX, USA, Geo textiles and Geo membranes 27 pp. 497–505.
12
-Michael, G. Oliva. Gregory, Rajek. (2011), “Toward improving the performance of highway bridge approach slabs”, Department of Civil and Environmental Engineering, University of Wisconsin–Madison.
13
-Junichi, Koseki. (2012), “Use of geo synthetics to improve seismic performance of earth structures”, Institute of Industrial Science, University of Tokyo.
14
-Huabei, Liu. Xiangyu, Wang. Erxiang, Song. (2011), “Reinforcement load and deformation mode of geo synthetic-reinforced soil walls subject to seismic loading during service life”, Department of Civil Engineering, City College of New York, Geo textiles and Geo membranes 29 pp.1-16.
15
-K.Z.Z. Lee, N.Y. Chang , H.Y. Ko, (2010), “Numerical simulation of geo synthetic-reinforced soil walls under seismic shaking”, Department of Civil Engineering, University of Colorado Denver, Geo textiles and Geo membranes 28, pp. 317–334.
16
-Jie, Huang. Jie, Han. (2009), “3D coupled mechanical and hydraulic modeling of a geo synthetic-reinforced deep mixed
17
column-supported embankment”, The University of Kansas, CEAE Department, 1503 W 15th Street, Lawrence, Geo textiles and Geo membranes 27, pp. 272–280.
18
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه فنی و اقتصادی روسازی مرکب با روسازی انعطافپذیر رایج در ایران (مطالعه موردی آزاد راه قزوین- زنجان)
هرساله هزینه زیادی صرف ساخت راههای جدید و نگهداری راههای موجود میشود. مقدار این هزینهها ارتباط مستقیمی با نوع روسازی و مصالح بهکاررفته در آن دارد. در ایران غالباً از روسازیهای انعطافپذیر متشکل از رویه آسفالتی، لایه اساس و زیراساس سنگدانهای استفاده میگردد. درحالیکه روسازیهای صلب و مرکب نیز گزینههایی میباشند که میتوانند موردتوجه قرار گیرند. در این مقاله بهطور موردی بر اساس اطلاعات موجود برای آزادراه قزوین-زنجان یک روسازی انعطافپذیر و یک روسازی مرکب به روش آشتو طراحی گردیده است و هزینه احداث و ترمیم و نگهداری و همچنین مشخصات فنی آنها مورد مقایسه قرارگرفتهاند. نشان داده میشود که هزینه احداث روسازی مرکب متشکل از اساس بتنی، رویه آسفالتی و زیراساس شن و ماسهای بیشتر از روسازی انعطافپذیر معمول است اما در کل دوره بهرهبرداری که 50سال در نظر گرفته شده است این اختلاف کم شده و حتی هزینه کل روسازی مرکب از روسازی انعطافپذیر کمتر هم میشود. همچنین روسازی مرکب منافع دیگری همچون سطح بالای خدمترسانی، مقاومت باربری بالا و عدم وقوع خستگی را نیز دارد. اگرچه معایبی چون ترکهای انعکاسی و شیارشدگی نیز جزو ویژگیهای روسازی مرکب میباشد که قابل پیشگیری است.
https://www.trijournal.ir/article_48165_3b67039bf57c2496b64c16c0cfe18efc.pdf
2016-11-21
42
51
روسازی مرکب
مقایسه فنی و اقتصادی
روسازی آسفالتی
ترکهای انعکاسی
حسن
زیاری
h.ziari@iust.ac.ir
1
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علی
منیری
ali.moniri1@gmail.com
2
دانشجوی دکتری، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR
پیمان
میرزابابایی
3
دانشجوی دکتری، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
AUTHOR
- ASHTO Design Guide 2004, Part3 Design Analysis-Chapter4 Design of New and Reconstructed Rigid Pavements.
1
- Donald, G. (2003). Benefits of composite pavements. ARRB Transportation Research, SMEC International, Australia.
2
- Gary L. Fitts, P.E. Sr. Field Engineer Asphalt Institute San Antonio, controlling reflective cracking in HMA overlays of PCC pavements.
3
- Gerardo W. Flintsch, Ph.D., P.E (2008), Composite Pavement Systems: Synthesis Of Design And Construction Practices, Vtrc09-Cr2.
4
- Iran Highway Asphaltic Pavements Code.No.234. Iran ministry of road and transportation.
5
- Nicholas J.Garber (2009) Traffic & Highway Engineering.
6
- Nissans K. and Nunn, M.E. (2004). A Model for Top-Down Cracking in Composite Pavements.
7
- Sousa, J.B., Pais, J.C., Saim, R., Way, G.B., and Stubstad, R.N. (2002). Mechanistic-empirical overlay design method for reflective cracking. Transportation Research Record, No.1809. Transportation Research Board, Washington, DC, pp. 209-217.
8
- Smith, R.J. (1963). Definition of composite pavement structures. Highway Research Record. No.37. Highway Research Board, Washington, DC, pp.1-1.
9
- Virginia Department of Transportation, Materials Division. (2002). Guidelines for Pavement Life Cycle Cost Analysis.
10
- YangH. Huang, 2004, Pavement Analysis and Design.
11
- کاووسی، الف.، آدرسی، م.، بررسی روشهای مختلف طراحی روسازی، فصلنامه جاده (1391).
12
- حسنی، الف.، وثوقی، ب.، افزایش کارایی رویههای بتنی با اجرای روکش آسفالتی، نشریه پیام (1388).
13
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی خطرپذیری لرزه ای پلهای شهر بابلسر در حالت بهرهبرداری با استفاده از روش FMEA-FUZZY
پلها با هر شکل سازهای و با هر نوع مصالحی که ساخته شوند، دیر یا زود اثرات فرسودگی در آنها ظاهر میشود. در نوع و میزان این فرسودگیها و میزان گسترش آنها عوامل متعددی تاثیرگذار میباشند. هر یک از این عوامل چنانچه مورد توجه و رسیدگی قرار نگیرند، منجر به کاهش عمر مفید سازه خواهند شد. در این پژوهش پس از بررسیهای انجام شده با استفاده از روش FMEA-FUZZY، مشخص شد که زلزله به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین عامل خرابی پلها در حالت بهرهبرداری است. به همین دلیل به بررسی دقیق زلزله وارده به پلهای شهر بابلسر، که یکی از مهمترین شهرهای توریستی کشورمان بوده و پلهای این شهر دونیمه شرقی و غربی این شهر را به متصل نموده و نقش حیاتی در این شهر را داراست، پرداخته شده و پس از مدلسازی پلها در نرمافزار SAP2000 ، احتمال خرابی هر یک از اجزای سازهای پل محاسبه گردید. سپس با استفاده از روش FMEA-FUZZY میزان ریسک هر یک از پلها در برابر زلزله تعیین شده است. تفاوت رویکرد ارایه شده در این پژوهش با پژوهشهای پیشین در این است که با استفاده از این رویکرد میتوان با بودجهای مشابه حالات قبلی، وضعیت کلیه پلها را اصلاح نموده و به حالت نسبتا مناسبی رساند در صورتی که در پژوهشهای پیشین، با استفاده از روشهای تصمیمگیریچند معیاره فقط پلی که در بحرانیترین حالت بوده را به عنوان پل بحرانی انتخاب نموده و کل بودجه ابتدا برای این پل صرف میگردید. نتایج حاصل نشان میدهد که هر کدام از پلها در چه پارامترهایی دارای ضعف میباشند بنابراین لازم است تمهیدات لازم در جهت مقاومسازی این پلهادر برابر زلزله انجام گیرد تا از مشکلات احتمالی به وجود آمده در اثر بروز زلزله بر روی این پلها جلوگیری به عمل آید. در نهایت نتایج نشان میدهد که کمانش پایههای فلزی در پل اول و دوم در ضرورت اصلاح قرار دارند.
https://www.trijournal.ir/article_48166_e79295f68392aa49121dbf41de6b3856.pdf
2016-11-21
52
65
عدد اولویت ریسک
منطق فازی
FMEA
زلزله
پلهای بابلسر
غلامرضا
عبداله زاده
abdollahzadeh@nit.ac.ir
1
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
LEAD_AUTHOR
فرشیدرضا
حقیقی
farshidreza@gmail.com
2
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ایران
AUTHOR
محمدجواد
طاهری امیری
jvd.taheri@gmail.com
3
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
AUTHOR
سیما
راستگو
4
دانش آموخته کارشناس ارشد، موسسه آموزش عالیطبری بابل، بابل، ایران
AUTHOR
- آذر، ع. و فرجی، ح.، (1389)، "علم مدیریت فازی"، چاپ چهارم، تهران، مرکز مطالعات مدیریت و بهرهوری در ایران.
1
- Abdelgawad, M., and Fayek, A.R., (2010), “Risk in the management construction industry using combined fuzzy FMEA and fuzzy AHP”, Journal of Construction Engineering and Management, 136(9), pp.1028-1036, ASCE.
2
- Adey, B., Hajdin, R., and Bruhwiler, E., (2003), “Risk-based approach to determination of optimal interventions for bridges affected by multiple hazards”, engineering structures, 25, pp. 903-912.
3
- Aktan, A.E., Helmicki, A.J., Hunt, V.J., (1996), Issues related to intelligent bridge monitoring Proceedings of Structures Congress XIV. Ghosh S.K., Mohammadi J., Editors. ASCE, 2, pp.750-7.
4
- Bahrami, M., Hadizadeh-Bazzaz, D., Sajjadi, M.,
5
(2012), “Innovation and Improvements in Project Implementation and Management; Using FMEA Technique”, 41, pp. 418 – 425.
6
- Dunker, K.R. and Rabbet, B.G., (1993), “Why Americans bridges are crumbling”, Scientific American Magazine, pp.66-72.
7
- Huang, Y. and Huang, H., (2012), “A model for concurrent maintenance of bridge elements”, 21, pp.74-80.
8
- Johnson, P.A. and Niezgoda, S.L, (2004), “Risk-based method for selecting Bridge Scour counter measures”, Journal of Hydrolic Engineering, 130(2), pp.121-128. - JU, S.H., (2013), “Improvement of bridge structures to increase the safety of moving trains during earthquakes”, Engineering Structure, 56,
9
pp. 501–508.
10
- Kumru, M. and Kumru, P.Y., (2013), “Fuzzy FMEA application to improve purchasing process in a public hospital”. Applied Soft Computing, 13(1), pp.721–733.
11
- Lounis, Z., (2004), “Risk-based maintenance optimization of bridge structure”.
12
- McIntyre, D., (1997), “Weak bridges: the impact on freight movement”. Proc. Conference on British Roads: National asset or national Disgrace, Sponsored by Surveyor Magazine and the Automobile Association.
13
- Petroski, H., (1995), “Engineers of Dreams”, Allfred A. Knopf, NewYork.
14
- Pisani, M.A. and Ballio, F., (2010), “Feasibility analysis of a movable bridge compensating for clearance deficit during floods”, 32,
15
pp. 3338–3343.
16
- Rayal, M.J., (2006), “Bridge Management”, 1st ed., Trans. Ministry of Roads and Transportation, Department of Education, Research, and Technology, Transportation Research Center. - Wang, J., Shi, Z. and Nakano, M., (2013), “Strength degradation analysis of an aging RC girder bridge using FE crack analysis and simple capacity-evaluation equations”, 108, pp. 209–221.
17
- Wang, Y.M. and Elhag, M.S., (2006), “Fuzzy-TOPSIS method based on alpha level sets with an application to bridge risk assessment”. Expert Systems with Applications, 31(2), pp. 309-319.
18
- Wang, Y.M. and Elhag, M.S., (2007), “A Fuzzy Group Decision Making approach for bridge risk assessment”, Computers & Industrial Engineering, 53, pp.137-148.
19
- Wang, Y.M. and Elhag, M.S., (2008), “An adaptive neuro-fuzzy inference system for bridge risk assessment”. Expert Systems with Applications, 34(9), pp.3099-3106.
20
- Wang, Y.M., Liu, J. and Elhag, M.S., (2008), “An integrated AHP-DEA methodology for bridge risk assessment”, Computers &Industrial Engineering. 53, pp. 513-525.
21
ORIGINAL_ARTICLE
اولویتبندی اصلاح نقاط حادثهخیز جادهای بر اساس ممیزی ایمنی راه (مطالعه موردی مسیر بین شهرستانهای خرمآباد و الشتر استان لرستان)
حمل و نقل از ابتدای تاریخ بشر، نقشی اساسی در شکلدهی جوامع انسانی و توسعۀ اقتصادی آنها ایفا نموده است و در عصر حاضر نیز شریانهای ارتباطی، زیربنای اقتصاد هر کشوری را تشکیل میدهد. توسعۀ پایدار، حمل و نقل سریع و ایمن نیز همانند سایر ابعاد زندگی بشر هنگامی تبلور پیدا میکند که بهصورت نظاممند و بر اساس منطق علمی پایهریزی شده باشد. امروزه، موضوع تأمین تردد ایمن در سطح شبکه راههای درونشهری و برونشهری یکی از اصول اساسی حاکم بر مهندسی راه، ترافیک و برنامهریزی حمل و نقل است. عدم وجود ایمنی، به خصوص در جادههای برونشهری، باعث بروز حوادث ناگواری میشود که معمولا با کشته یا زخمی شدن انسانها همراه است. با توجه به خسارات جانی و مالی فراوانی که تصادفات جادهای بر جوامع بشری تحمیل میکند، در نظر گرفتن مبحث ایمنی بهعنوان اولویت اول در برنامههای مدیریت حمل و نقل و همچنین کاربری زمین، کار معقول و پسندیدهای به حساب میآید. بازدید ایمنی راه، بررسی میدانی و منظم راه موجود توسط متخصصان واجد شرایط و دارای صلاحیت به منظور ارتقاء کیفیت ایمنی فیزیکی راه با شناسایی مشکلات و نواقصی میباشد که ممکن است در کاهش ایمنی عبور و مرور سهیم باشند. در کشور ما روشی مدون برای نحوه بازرسی و یک شاخص عددی که قطعات مختلف راهها را با یکدیگر مقایسه نماید وجود ندارد. در بازرسیهای ایمنی راه در سطح جهانی، روشی به نام شاخص خطر برای رتبهبندی نقاط راههای دوخطه دوطرفه مورد استفاده قرار میگیرد که از ترکیب نتایج حاصل از بازرسی راه، ارزیابی سازگاری طرح هندسی راه و میزان در معرض خطر قرارگیری کاربر به دست میآید. در این مقاله بخشهای مستعد تصادف در مسیر بین شهرستانهای خرمآباد و الشتر استان لرستان بر اساس بازرسی ایمنی راه مورد بررسی قرار گرفته و رتبهبندی شده است.
https://www.trijournal.ir/article_48167_a62b2ea0b8db51156693ece282017e71.pdf
2016-11-21
65
85
حمل و نقل
نقاط حادثهخیز
تصادفات
اولویتبندی اصلاح نقاط
ایمنی
سید جعفر
حجازی
hejazi_j@scu.ac.ir
1
استادیار، دانشکدة مهندسی عمران، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران
AUTHOR
مهدی
علی پور
dr.mehdialipour@gmail.com
2
کارشناسی ارشد، دانشکدة مهندسی عمران، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران
LEAD_AUTHOR
─ بابائی، م.، قربانی، م.، پور معلم، ن.، (1389) دستورالعمل بازدید ایمنی راه، دفتر مطالعات فناوری و ایمنی شرکت مهندسین مشاور راه سازه شهریاد، وزارت راه و ترابری معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری- دفتر مطالعات فناوری و ایمنی، تابستان.
1
─ World Health Organization, “Road Safety not Accident”, Acommittee". Washington, DC. Brochure for World Health Day, 7 April 2004.
2
─ آیتی، الف.، (1371) تصادفات جادهای ایران، دانشگاه فردوسی مشهد، 1371.
3
─ وزارت راه و شهرسازی، (1371)، شورای عالی اصلاحات، تعیین سهم هر یک از علل موثر در وقوع و شدت تصادفات جادهای براساس فراوانی آنها.
4
─ وزارت راه و شهرسازی ، (1382)، معاونت راهداری و حمل و نقل جادهای، طرح جامع حمل و نقل.
5
─ آیتی، الف.، (1373)، هزینه تصادفات ترافیکی ایران، دانشگاه فردوسی مشهد.
6
─ شعبانی، ش.، و همکاران، (1386)، راهنمای بازرسی ایمنی راه در ایران، ایمنی حمل و نقل، مهندسین مشاور راهان پویش و شرکت تعاونی راهداران کشور، پژوهشکده حمل و نقل، زمستان.
7
─ صادقی، ع، آیتی، ا، پیرایش نقاب، م، " (1390)، شناسایی و
8
اولویتبندی قطعات حادثهخیز راه با رویکرد قطعهبندی مسیر و تحلیل پوششی دادهها"، مجله مهندسی حمل و نقل، سال سوم، شماره اول، ص 55-68.
9
─ صادقی، ع، آیتی، الف، (1391)، "کاربرد شاخص خطر برای شناسایی بخشهای مستعد تصادف راهها بر اساس بازرسی ایمنی راه"، کنفرانس بینالمللی حمل و نقل و ترافیک،
10
دوره دوازدهم.
11
─ آیتی، الف.، (1371)، "تصادفات جادهای ایران (تجزیه و تحلیل، مقایسه و محاسبه هزینه)"، ایران: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، شماره 126.
12
─ AASHO, )1967(, "Highway design and operational practices related to highway safety, a report of special AASHO traffic safety committee". Washington, DC.
13
─ AASHTO, )1997(. "Highway safety design and operation guide". Washington, DCcommittee". Washington, DC.
14
─ Montella, A.,)2005(, "Safety reviews of existing roads: Quantitative safetyassessment methodology" Transportation Research Record, vol. 1922, pp. 62-72.
15
─ Leur, P. d. and Sayed, T., (2002), "Development of a road safety risk index," Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, Vol. 1784, pp. 33-42.
16
─ Cafiso, S., Cava, G., and Montella, A., (2007) "Safety index for evaluation of two lane rural highways," Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, vol. 2019, pp. 136-145.
17
─ Cafiso, S., La Cava, G., Leonardi, S., Montella, A., and Pappalardo, G., (2005) "Operative procedures for road safety inspections," Varsaw, Poland.
18
─ Lamm, R., B. Psarianos, T. Mailaender, E.M. Choueiri, R.Heger, and R. Steyer (1999), Highway Design and Traffic Safety Engineering Handbook. McGraw-Hill, New York, N.Y.,
19
─ Lamm, R., Psarianos, B., and Cafiso, S., (2002), "Safety evaluation process for two lane rural roads: A 10-year review," Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, vol. 1796, pp. 51-59.
20
─ Cafiso, S., La Cava, G., Leonardi, S., Montella, A., and Pappalardo, G., (2006), "The safety inspection operative manual. Annex of Mid Term Research Report, “. Catania, Italy: European Union DG TREN Project-03-ST-S07.31286.
21
─ Hauer, E., (1997), "Observational before-after studies in road safety: Estimating the effect of highway and traffic engineering measures on road safety". Tarrytwon, NY: Pergoman Press.
22
─ American Association of State Highway and Transportation Officials (AASHTO) (2010),. Highway Safety Manual. Washington, DC,.
23
─ Elvik, R. and Truls, V., (2004), "The handbook of road safety measures". Oxford, UK: Elsevier science.
24
─ AASHTO, )1996(, "Roadside design guide", Second ed. Washington, DC.
25
Samuel, C., Keren, N., Shelley, M.C., Freeman S.A., (2009), “Frequency analysis of hazardous material transportation incidents as a function of distance from origin to incident location”, Journal of Loss Prevention in the Process Industries 22, pp. 783–790.
26
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه تاثیر فیلر پسماند زغالسنگ با فیلرهای پوزولانی بر ویژگیهای مکانیکی مخلوط آسفالت گرم
با توجه به محدود بودن منابع طبیعی و توسعه ساخت و ساز راهها، تقاضا برای استفاده از مصالح پسماند و بازیافتی افزایش یافتهاست. پسماند زغالسنگ یک محصول جانبی از کارخانه زغالشویی میباشد که انباشت آن مشکلات فراوان زیست محیطی و اقتصادی را ایجاد کرده است. هدف از این تحقیق مقایسه استفاده از پودر پسماند زغالسنگ و خاکستر آن به عنوان فیلر در مخلوط آسفالتی گرم با سایر فیلرهای پوزولانی متداول میباشد. در بخش اول این تحقیق پسماند زغالسنگ به صورت کامل جایگزین فیلر معدنی رایج پودر سنگ آهک شده و با فیلرهای پوزولانی مانند سیمان و زئولیت مورد مقایسه قرار گرفت. ویژگیهای مکانیکی مورد بررسی شامل مقاومت مارشال، نسبت مارشال، روانی، مقاومت کششی و حساسیت رطوبتی میباشند. در بخش دوم تحقیق برای ارزیابی بیشتر علاوه بر ویژگیهای مکانیکی ذکر شده، مدول برجهندگی و خستگی پسماند زغالسنگ و خاکستر آن نیز مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته شد. نتایج آزمایشها در بخش اول نشان داد، استفاده از فیلر پسماند زغالسنگ باعث بهبود ویژگیهای مکانیکی ذکر شده نسبت به پودر سنگ و زئولیت شده است. همچنین در بخش دوم اگرچه خاکستر زغالسنگ نتایج بهتری نسبت به حالت خام آن داشته ولی بعلت پروسه سخت، هزینه بالا و آلودگی ناشی از سوزاندن، استفاده زغالسنگ در حالت خام به عنوان فیلر در مخلوط آسفالتی گرم توصیه میشود.
https://www.trijournal.ir/article_48168_a62bb9d789dc1e72d811c87f09266d4c.pdf
2016-11-21
86
103
پسماند زغالسنگ
مخلوط آسفالتی گرم
فیلر
پوزولان
امیر
مدرس
a.modarres@nit.ac.ir
1
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
AUTHOR
مرتضی
رحمانزاده
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
AUTHOR
طباطبائی، الف. م.، (1380)، کتاب روسازی راه، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
1
- ادیبی، ن.، اصانلو، م.، رحمانپور، م.، (1391)، "بررسی اثرات زیست محیطی دامپهای باطله معادن زغالسنگ کارمزد"، اولین کنگره ملی زغالسنگ.
2
-AASHTO T283. (1995), "Resistance of compacted Bituminous Mixture to Moisture Induced Damage". AASHTO Standard Specifications for Transportation Materials, Part II, Washington, D.C.
3
-ASTM: C 618, (1982), "Standard Specification for Coal Fly Ash and Raw or Calcined Natural Pozzolan for Use in Concrete", ASTM Book of Standards, USA.
4
-ASTM: D 422 – 63, (2002), "Standard Test Method for Particle-Size Analysis of Soils", ASTM Book of Standards, USA.
5
-ASTM: D 1559, (1998), "Test Method for Resistance of Plastic Flow of Bituminous Mixtures Using Marshall Apparatus", ASTM Book of Standards, USA.
6
-ASTM D4123-82, (2003) “Indirect Tension Test for Resilient Modulus of Bituminous Mixtures”, ASTM Book of Standards, Vol. 04.03, USA.
7
-Anderson, D. A. and Goetz, W. H. (1973). “Mechanical Behavior and Reinforcement of Mineral Filler-asphalt Mixtures” Proc. Association of Asphalt Paving Technologists, Vol. 42, pp. 37-66.
8
-Bardini .V, Júnior .J, Klinsky .L, (2013), " Influence of mineral filler on Volumetric properties of hot mix asphalt ", International Journal of Pavements Conference.
9
-Canovas CR, Olias M, Nieto JM, Sarmiento AM, Ceron JC (2007), "Hydro geochemical characteristics of the Tinto and Odiel Rivers (SW Spain)". Factors controlling metal contents. Sci Total Environ 373: pp.363–382.
10
-Chan, X. Ji. (1999), Comparative study of the initial surface absorption and chloride diffusion of high performance zeolite, silica fume and PFA concretes: Cement and Concrete Composites, pp.293-300.
11
-EN 12697-24. (2004), "Bituminous mixtures-test methods for hot mix asphalt - part 24: resistance to fatigue. European committee for standardization".
12
-García, R., Fríasa, M., Sanchez de Rojas, M. I., Juan Valdés, A. and Medina, C. (2012). “Effect of activated coal mining wastes on the properties of blended cement”. Cement Concrete Comp. 34. Pp.678-683.
13
- Hiago F, Kim YR, Lee J. (2008), "Research on fatigue of asphalt mixtures and pavements in Nebraska". Report No. P579, University of Nebraska Lincoln.
14
-Huang, B. S., Dong, Q. and Burdette, E. G. (2009). “Laboratory evaluation of incorporating waste ceramic materials into Portland cement and asphaltic concrete”. Constr. Build. Mater. pp.3451-3456.
15
-Hwang, S. D., Park, H. M. and Rhee, S. K. (2008). “A study on engineering characteristics of asphalt concrete using filler with recycled waste lime”. Waste Manage. 28(1): 191-200.
16
-Inuthia, J. M. and Nidzam, R. M. (2009). "Effect of Slag and Siliceous Additions on the Performance of Stabilized Coal Waste Backfill". World of Coal Ash Conference (WOCA), Lexington, Kentucky.
17
- Katamine, N. M. (2006). "Phosphate waste in mixtures to improve their deformation". J. Trans. Eng. 126: pp.382-391.
18
-Kavussi .A, Moghadas .F Nejad, Modarres .A, (2011)," Laboratory fatigue models for recycled mixes with pozzolanic cement and bitumen emulsion ", Journal of Civil Engineering and Management, 17(1), pp. 98–107.
19
- Kavussi .A, Modarres .A, (2010). "A model for resilient modulus determination of recycled mixes with bitumen emulsion and cement from ITS testing results". Construction and Building Materials 24, pp. 2252-2259.
20
- Laskowski, J. S. 2001. "Coal Flotation and Fine Coal Utilization". Department of Mining and Mineral Process Engineering.
21
- Lee JS, Chon HT (2006), "Hydro geochemical characteristics of acid mine drainage in the vicinity of an abandoned mine", Daduk Creek, Korea. J Geochem Explore 88, pp.37–40.
22
- Lee ST. (2009), "Influence of recycled fine aggregates on the resistance of mortars tomagnesium sulfate attack". Waste Manage; 29(8), pp.2385–91.
23
- Li, X. P. (2008). "Recycling and reuse of waste concrete in China, Part I: Material behavior of recycled aggregate concrete". Resour. Conserv. Recy. 53(1): pp.36-44.
24
- Masashi .K, Takeshi .K, Youichi .S. (2000) "MSW fly ash stabilized with coal ash for geotechnical application". J Hazard Mater; 76: pp.265–283.
25
- Modarres .A, F Moghadas Nejad Kavussi .A, Hassani .A, Shabanzadeh .E, (2011), " A parametric study on the laboratory fatigue characteristics of recycled mixes", Construction and Building Materials 25, pp. 2085–2093.
26
- Muniandy, E. A. (2011), “The effect of type and particle size of industrial wastes filler on indirect tensile stiffness”. Aust. J. Basic Appl. Sci. 5(11): pp.297-308.
27
- Neville, A. M., (1993), “Properties of Concrete", Longman Scientific and Technical, Singapore
28
- Niazi, Y. & Jalili Q. M. (2009). "Effect of Portland Cement and Lime Additives on Properties of Cold In-Place Recycled Mixtures with Asphalt Emulsion", Construction and Building Materials 23, pp. 1338-1343.
29
- Prithvi S. Kandhal, (1992), "Waste Materials in hot mix asphalt - an overview, National Center for Asphalt Technology", Auburn University, Alabama.
30
- Roberts FL, Kandhal PS, Brown ER, Lee DY, Kennedy TW (1996), "Hot mix asphalt materials, mixture design", and construction, 2nd ed., National Asphalt Pavement Association Research and Education Foundation, Lanham, Maryland.
31
- Santos, C., Filho .J, Pagnussat .D, (2012). "Use of Coal Waste as Fine Aggregates in Concrete Blocks for Paving". 10th International Conference on Concrete Block Paving, Shanghai, Peoples Republic of China.
32
- Sargın, S., Saltan, M. and Morova, N. (2013). "Evaluation of rice husk ash as filler in hot mix asphalt concrete". Constr. Build. Mater. 48.
33
pp. 390-397.
34
- Sargin, S., Morova, N., Saltan, M. and Sung, D. H., Hee, M. P. and Suk, K. R. (2008). "A study on engineering characteristics of asphalt concrete using filler with recycled waste lime". Waste Manage. 28. pp. 191-200.
35
- Setiadji B.H, (2005), “Use of waste materials for pavement construction in Indonesia", Journal of the Institution of Engineer, Singapore, Vol. 45, Issue2.
36
- Shahhoseiny .M, Doulati .F, Ardejani, Shafaei .S.Z, Noaparast .M, Hamidi .D, (2013), "Geochemical and Mineralogical Characterization of a Pyritic Waste Pile at the Anjir Tangeh Coal Washing Plant, Zirab, Northern Iran", Mine Water Environ 32, pp.84–96.
37
- Taha R, Al-Rawas A, A Al-Harthy A. and A Qatan A, (2002), " Use of Cement Bypass Dust as Filler in Asphalt Concrete Mixtures", ASCE:0899-1561, pp.338-343.
38
- Tayfur S, Ozen H, Aksoy A. (2007), "Investigation of rutting performance of asphalt mixtures containing polymer modifiers". Construct Build Mater; 21: pp.321–8.
39
- Thanaya, I.N.A., J. P. Forth, (2006), "Utilisation of Coal Ashes in Hot and Cold Bituminous Mixtures", International Coal Ash Technology Conference.
40
- Xue, Y. J., Hou, H. B., Zhu, S. J. and Zha, J. (2009). "Utilization of municipal solid waste incineration ash in stone mastic asphalt mixture: Pavement performance and environmental impact". Constr. Build 23. pp.989-996.
41
- Yan .K. Xu .H, Zhang .H. (2013). "Effect of mineral filler on properties of warm asphalt mastic containing sasobit". Constr. Build. Mater. 48. pp.622-627.
42
- Yilmaz, M. Baha Vural Kök, Necati Kuloğlu, (2011). "Effects of using asphaltite as filler on mechanical properties of hot mix asphalt". Constr. Build. Mater. 25. pp.4279-4286.
43
- Zhao, W., Leeftinkb, R. B. and Rotterc, V. S. (2010). "Evaluation of the economic feasibility for the recycling of construction and demolition waste in China: The case of Chongqing". Resour. Conserv. Recy. 54(6). pp. 377-389
44
ORIGINAL_ARTICLE
ارایه روشی جهت شناسایی و اولویتبندی نقاط مستعد مخاطرات درشبکههای حملونقل جادهای، مطالعه موردی استان اصفهان
شبکههای حملونقل جادهای به عنوان گستردهترین و دردسترسترین نوع جابجایی بار و مسافر، در معرض پهنه گستردهای از مخاطرات طبیعی و انسانی قرار دارند. از اینرو شناسایی واولویتبندی نقاط مستعد مخاطره در این شبکهها نقش بهسزایی در کنترل و کاهش آسیبهای ناشی از وقوع مخاطرات خواهد داشت. در این پژوهش پس از شناسایی این نقاط برمبنای نقشههای همپوشانی مخاطرات و شبکه راهها، به ارایه روشی جهت همگونسازی اثرمخاطرات طبیعی و انسانی در شبکه راهها پرداخته میشود. در این روش با محاسبه منافع و هزینههای ریالی ایمنسازی نقاط مستعد مخاطره، شاخص منفعت به صورت نسبت ریالی منافع ایمنسازی به هزینههای آن در هرنقطه تعریف گردیده و با استفاده از ضرایبی نسبت به نوع مخاطره و موقعیت آن نقطه در شبکه راهها تصحیح میگردد. به عنوان مطالعه موردی، با بکارگیری این روش در شبکه راههای برونشهری استان اصفهان نمونه نتایج زیر حاصل گردید: در استان اصفهان، 6/62 درصد خسارات واردبر شبکه راهها مربوط به وقوع مخاطرات طبیعی و 4/37 درصد آن مربوط به وقوع مخاطرات انسانی (تصادفات جادهای) میباشد. به لحاظ خسارات ناشی از وقوع مخاطرات، شهرستانهای کاشان، شهرضا و شاهینشهرو میمه بهترتیب پرمخاطرهترین شهرستانهای استان اصفهان میباشند. در شبکه راههای استان اصفهان، مخاطره زمینلغزش 6/10 برابر بحرانیتر از مخاطره زلزله و 3/39 برابر بحرانیتر از مخاطره سیل میباشد و سایر مخاطرات طبیعی دارای پتانسیل بحرانسازی اندکی میباشند. درصورت وقوع مخاطره سیل و تخریب پل رودخانه شور در محور مبارکه-بروجن کلیه دسترسیهای اصلی شهرستان سمیرم قطع و موجب وضعیت بحرانی در این شهرستان میگردد. همانگونه که مشاهده میگردد، این روش از یک طرف به دلیل قابلیت جمعبندی کلیه مخاطرات طبیعی و انسانی در شبکه راهها و از طرف دیگر به دلیل قابلیت اصلاح شاخص منفعت درهرنقطه نسبت به کل نقاط شبکه، دارای جوابهای منطقی برای تصمیمگیریهای کلان مدیریتی، تخصیص بودجه شهرستانی و حتی برنامهریزی جزیی درنهادهای ذیربط میباشد.
https://www.trijournal.ir/article_41122_d8533f1f39f36b2a1c266af12ce9ffae.pdf
2016-12-01
104
131
اولویتبندی
شناسایی
شبکهحملونقلجادهای
مخاطره
بحران
امیرحسین
مومنیمژده
1
کارشناسارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
سیدمهدی
ابطحیفروشانی
2
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
حمیدرضا
صفوی
3
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
- آیتی، الف. و صادقی، ع.الف. و پیرایش نقاب، م.ع. (1390) "شناسایی و اولویتبندی قطعات حادثهخیز راه با رویکرد قطعهبندی مسیر و تحلیل پوششی دادهها"، مجله مهندسی حملونقل، سال سوم، شماره اول.
1
- آیتی، الف. (1384) "هزینه تصادفات ترافیکی ایران"، چاپ اول، دانشگاه فردوسی مشهد.
2
- اداره کل راهو شهرسازی استان اصفهان، (1389) " گزارش شناسنامه پلهای بزرگتر از 10 متر در راههای تحت حوزه استحفاظی اداره راه و ترابری استان اصفهان در سال 89"، وزارت راه و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان.
3
- اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، (1388) " مقاطع پرحادثه در راههای تحت حوزه استحفاظی اداره راه و شهرسازی استان اصفهان"، وزارت راه و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان.
4
- پژوهشکده حملونقل تهران، (1386)، " روشهای ثبت تصادفات و شناسایی نقاط پرتصادف"، چاپ اول، 1386، وزارت راه و شهرسازی، پژوهشکده حملونقل تهران.
5
- پژوهشکده حملونقل تهران، (1388)، " هزینه تصادفات (تئوری و کاربرد)"، وزارت راه و شهرسازی، پژوهشکده حملونقل تهران.
6
- پژوهشکده هواشناسی (1382)، "گزارش تعیین پتانسیل و نوع بلایای جوی و اقلیمی کشور"، جلد سوم، وزارت راهوشهرسازی، سازمان هواشناسی کشور.
7
- پلیس راه استان اصفهان، (1390)، " گزارش تصادفات محورهای برونشهری و درونشهری استان اصفهان"، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، پلیس راه استان اصفهان.
8
- شریعت، الف. (1385) " امکانسنجی بکارگیری مدیریت بحران در شبکه حملونقل جادهای کشور"، وزارت راه و شهرسازی، پژوهشکده حملونقل، تهران.
9
- شریعت، الف. و کاظمی، ع. الف. (1389) "بکارگیری شاخص ریسک براساس معیار دسترسی برای افزایش قابلیت اطمینان شبکه جادهای استان کردستان "، پژوهشنامه حملونقل، پژوهشکده حملونقل تهران.
10
- عنایتی مقدم، ع. (1386) " ارزیابی عوامل ایجاد زمینلغزشهای جادهای در منطقه پادنای سمیرم و ارایه راهکارهای مناسب جهت تثبیت آنها"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده زمینشناسی.
11
- کرمی، ع. (1390) " ارایه روش تعیین قیمت بلیط قطار- مطالعه موردی قطار بینشهری قزوین – هشتگرد"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی عمران.
12
- مهندسین مشاور طرح آفرینان پارس (1390) " گزارش هزینههای احداث زیرساختهای حملونقل جادهای"، چاپ اول.
13
- وزارت راهوترابری (1389) " راهبرد ملی ایمنی راههای ایران"، وزارت راه و ترابری، کمیسیون ایمنی راههای کشور.
14
- EM-DAT, "The OFDA/CRED (2005), International Disaster Database", University Catholique de Lou Vain Brussels, Belgium.
15
- Nobuoto NOJIMA, Masata SUGITO, (2002), "Simulation And Evaluation Of Post-Earthquake Functional Performance Of Transportation Networks", 12WCEE.
16
- NCHRP , "Bridge Life-cycle Cost (2003), Analysis Guidance Manual", Report483.
17
- Hajime ITO, Takayuki OBARA, Tetsuya MISHIMA, (2009), A Study On Estimation For Life Cycle Cist Of RC Bridge Piers.
18
- Gareth Heam, Tim Hunt, Julian Aubert, (2007), “Landslide impacts on the road network of Lao PDR and the feasibility of implementing a slope management programme”.
19
- Momeni, Amirhossein and Abtahi, Mehdi and Safavi, Hamidreza (2012)," A New Approach for Identification and Priorities of Accident Prone Points in Suburban Transportation Networks"9thInternational Congress on Civil Engineering, Isfahan University of Technology (IUT), Isfahan, Iran, pp. 8-10.
20