مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
9
3
2012
04
01
بررسی عددی پدیده اثرپیستونی درون یکی از تونل های سیستم قطار شهری شیراز همراه با اثر فن ها
FA
طاهره
ایزدی
شیراز، مکانیک
حرکت سریع قطار در تونل، باعث ایجاد امواج فشاری و رفت و برگشت این امواج در طول تونل می شود، این پدیده که اثر پیستونی نام دارد تاثیر بسزایی بر سیستم های مربوط به تونل همچون سیستم تهویه می گذارد. علاوه بر این، افزایش فشار اولیه ناشی از ورود قطار به تونل مهم ترین و بیشترین افزایش فشار مشاهده شده در طول تونل است، که خود از عوامل اصلی ایجاد تغییرات در توزیع فشار و خصوصیات جریان درون تونل می باشد. در نتیجه در مباحث مربوط به اثر پیستونی، محاسبه میزان این افزایش فشار اولیه ضروری به نظر می رسد. در اینجا ابتدا مدل عددی حاضر در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی موجود صحه گذاری می گردد و پس از اطمینان از صحت عملکرد مدل، نخست به بررسی عددی جریان سیال و پدیده اثر پیستونی در یکی از تونل های بسته سیستم قطار شهری شیراز پرداخته شده است. میدان جریان در اطراف قطار متحرک با استفاده از روش شبکه دینامیک به دست آمده و میزان افزایش فشار و تغییرات سرعت و فشار در طول تونل مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج اولیه حاکی از آن است که بیش ترین تغییرات فشار و سرعت در محدوده اطراف قطار صورت می پذیرد که حداکثرسرعت در پشت قطار و حداکثر فشار، معمولاَ در جلوی قطار است به جز در انتهای حرکت شتابدار منفی قطار، که در این حالت حداکثر فشار در پشت قطار می باشد. هم چنین اثر فن ها نصب شده در نزدیکی ورودی و خروجی تونل نیز در نظر گرفته شده است و تاثیر وجود فن بر مقدار افزایش فشار اولیه و نیز میدان جریان در اطراف بازشدگی فن ها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان دهنده تغییرات قابل توجه در دبی هوای جابجا شده بین ایستگاهها و تونل تحت تاثیر حرکت قطار می باشد.
اثر پیستونی,تحلیل عددی,امواج فشاری,فن,شبکه دینامیک
https://www.trijournal.ir/article_11481.html
https://www.trijournal.ir/article_11481_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
9
3
2012
04
01
یک روش بهینه سازی فرا ابتکاری برای حل مسئله مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیتدار
FA
مجید
یوسفی خوشبخت
صنعتی امیرکبیر تهران، ریاضی و علوم کامپیوتر
مجید
یوسفی خوشبخت
صنعتی امیرکبیر تهران، ریاضی و علوم کامپیوتر
yousefikhoshbakht@gmail.com
محمد
صدیق پور
ازاد اسلامی واحد همدان، ریاضی
محمد
صدیق پور
ازاد اسلامی واحد همدان، ریاضی
sedighpour@iauh.ac.ir
مسئله مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیتدار (CVRP) یکی از مشهورترین مسائل بهینهسازی ترکیباتی است که تاکنون بسیار مورد توجه قرار گرفته شده است و امروزه توجه بسیاری از دانشمندان و محققین را به خود جلب کرده است. بنابراین بسیاری از روشهای دقیق، ابتکاری و فراابتکاری در دهههای اخیر برای حل آن ارائه شدهاند. در این مقاله، به علت ضعفهای موجود در الگوریتم نمونه مورچگان، نسخهای اصلاحی از این الگوریتم به نام MEAS برای حل مسئله CVRP ارائه میگردد. به منظور ارزیابی کارایی الگوریتم MEAS، 26 مثال استاندارد از 50 تا 199 مشتری از ادبیات موجود در نظر گرفته شده و نتایج آن با دیگر الگوریتمهای فراابتکاری مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که الگوریتم پیشنهادی با دیگر الگوریتمها رقابتپذیر است. به علاوه این الگوریتم جوابهای بسیار نزدیک نسبت به بهترین جوابهای تاکنون پیدا شده برای بیشتر مثالها بدست آورده است به طوری که 20 بهترین جواب تاکنون بدست آمده نیز تولید شده است.
مسئله مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیتدار,الگوریتم نمونه مورچگان,فرمونریزی سراسری,مسائل بهینهسازی ترکیباتی
https://www.trijournal.ir/article_11482.html
https://www.trijournal.ir/article_11482_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf