مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
3
2013
04
01
بررسی اثر ضرایب سختی و میرایی سیستم تعلیق بر سرعت بحرانی واگن قطار در مسیرهای مستقیم و قوسدار
FA
سید
هادی یوسفی
دانشگاه علم و صنعت، دانشکده مهندسی راه آهن
یکی از موارد تعیینکننده در حرکت قطارهای سریع السیر، مبحث سرعت بحرانی در مسیرهای مستقیم و قوس دار است. اصولاً در مراجع مختلف برای بررسی سرعت بحرانی و طراحی سیستم تعلیق در ناوگان ریلی مجموعه چرخ و محور، بوژی یا واگن مدلسازی و تحلیل شدهاند. در این مقاله یک واگن با دو بوژی دو محوره در نظر گرفته شده و معادلات حرکت مربوط به کل واگن چهار محوره و همچنین یکی از بوژی های آن به تفکیک استخراج شده اند. کد مربوط به آنها در نرمافزار MATLAB نوشته شده و با حل معادلات در حوزه زمان سرعت بحرانی از طریق روش تحریک تعیین گردیده است. سرعت بحرانی بدست آمده از آنالیز بوژی تنها و کل واگن با هم مقایسه شده و تاثیر سختی و میرایی سیستم تعلیق اولیه و ثانویه بر آن بررسی شده است. همچنین تاثیر پارامترهایی نظیر جرم واگن، شیب مخروطی چرخ و شعاع چرخ بر سرعت بحرانی نیز در این مطالعه گنجانده شده است. در ادامه تاثیرات قوس با شعاعهای مختلف بر سرعت بحرانی و مقایسه پایداری آن با یک مسیر مستقیم آورده شده است. پس از تحلیل معادلات و گرافهای بدستآمده از نتایج مشاهده میگردد که دامنه تغییرات سرعت بحرانی بر اثر ضرایب میرایی به مراتب بیشتر از گستره تغییرات بوجودآمده بواسطه ضرایب سختی معادل است. افزایش شعاع چرخ تاثیر چندانی بر سرعت بحرانی ندارد. همچنین با کاهش مخروطی معادل چرخ، پایداری افزایش مییابد. اما کاهش مخروطی معادل، قوسپیمایی را مشکل کرده و موجب افزایش سایش میگردد.
سرعت بحرانی,قوس,ضریب سختی,ضریب میرایی,پایداری
https://www.trijournal.ir/article_11491.html
https://www.trijournal.ir/article_11491_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
3
2013
04
01
تحلیل اجزاء محدود مکانیک شکست و مکانیک تماس چرخ و ریل
FA
سید
یوسف احمدی بروغنی
بیرجند، مهندسی
در مقاله حاضر مسئله تماس چرخ و ریل با وجود ترک سطحی در ریل بررسی شده است. دلیل بررسی این مسئله تأثیر قابل توجه تماس چرخ و ریل بر ضرایب شدت تنش و به طور متقابل تأثیر ترک بر توزیع فشار تماسی می باشد. در این تحقیق با استفاده از روش اجزاء محدود و به کمک یک نرم افزار تجاری چرخ و ریل ترکدار تحت شرایط غلتش همراه با لغزش جزئی مدل سازی شده است. برای مدل کردن اثر متقابل بین چرخ و ریل و همچنین سطوح ترک از المان های تماسی استفاده شده است. ضرایب شدت تنش با روش عددی برونیابی جابجایی محاسبه گردیده است. تأثیر فاکتورهایی همچون زاویه استقرار ترک، طول ترک و موقعیت چرخ نسبت به ترک روی ضرایب شدت تنش و فشارهای تماسی مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان داد ضریب KII دارای مقادیری بزرگتر از KI میباشد. از این رو به نظر میرسد در این مسئله تماس چرخ و ریل، مد برشی بر رفتار نوک ترک غالب است. تغییر شکل پیچیده لبه ترک هنگام عبور چرخ، جهت تنش برشی را در سطوح ترک تغییر میدهد و این باعث نوسان در مقادیر KII میشود. نوسان در مقادیر KII مهمترین عامل رشد ترک خستگی در مسئله تماس چرخ و ریل است. هنگامی که ترک در محدوده تماس چرخ و ریل قرار میگیرد توزیع فشار تماسی حالت تکین دارد. از این رو فرضیات فشار تماسی هرتز هنگام بررسی تماس چرخ و ریل در مجاورت ترک نامعتبر به نظر میرسد.
ترک سطحی,چرخ و ریل,ضرایب شدت تنش,فشارتماسی,روش اجزاء محدود
https://www.trijournal.ir/article_11492.html
https://www.trijournal.ir/article_11492_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
3
2013
04
01
تخمین اندازه بهینه هواپیما و صرفههای مقیاس و طول مسافت در مسیرهای داخلی شرکت هواپیمایی ایران ایر
FA
حمید
کردبچه
دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم اجتماعی، گروه اقتصاد
مهدی
پدرام
الزهرا، علوم اجتماعی و اقتصاد
شیرین
احمدیان چاشمی
الزهرا، علوم اجتماعی و اقتصاد
هدف این مقاله بررسی رابطه بین هزینه عملیاتی هواپیما و اندازه هواپیماهای مسافربری و تخمین اندازه بهینه هواپیما در خطوط منتخب داخلی شرکت هواپیمایی ایران ایر برای دوره 1387-1385 است. برای این منظور با استفاده از یک مدل نامتوازن پانل و با تخمین تابع هزینه پیشنهاد شده توسط وی و هانسن (2003)، اندازه بهینه هواپیما، صرفههای مقیاس و صرفههای طول مسیر در سطح میانگین نمونه مورد استفاده، بررسی شده است.
نتایج این مقاله نشان میدهد که صرفههای اندازه هواپیما در مسیرهای مورد مطالعه وجود دارد. یافتههای این تحقیق تایید میکنند که برای هر طول مسیر خاص یک اندازه بهینه هواپیما وجود دارد بطوریکه این اندازه در مسیرهای کوتاهتر کوچکتر از انداره حداقل کننده هزینه هواپیما در مسیرهای بلندتر است که با افزایش طول مسیر افزایش می یابد. این نتایج همچنین نشان میدهد که برای مسیرهای کوتاهتر اندازه بهینه هواپیما بزرگتر از متوسط اندازه مشاهده شده هواپیما است در حالیکه برای مسیرهای طولانیتر این شاخص کوچکتر از اندازه مشساهده شده است. همچنین مشاهده شد زمانیکه هزینه خلبان به صورت درونزا در ارتباط با اندازه هواپیما تعریف می شود به سبب امکان همخطی با اندازه هواپیما خواص مقیاس تابع هزینه تغییر قابل توجهی نمی یابد.
ایرانایر,اندازه بهیهنه هواپیما,هزینه عملیاتی,تابع ترانسلوگ,صرفههای مقیاس و طول مسافت
https://www.trijournal.ir/article_11493.html
https://www.trijournal.ir/article_11493_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
3
2013
04
01
تعیین تعداد بهینه برجک های کنترل کامیون ها در مبادی ورودی ترمینال کالاهای فله خشک بندر امام خمینی با استفاده از تئوری صف
FA
سید
ناصر سعیدی
علوم و فنون دریایی خرمشهر، اقتصاد و مدیریت دریا
منصور
کیانی مقدم
0000-0002-1696-6593
دریانوردی و علوم دریایی چابهار، مدیریت و علوم انسانی
m.kiani@cmu.ac.ir
منصور
کیانی مقدم
دریانوردی و علوم دریایی چابهار، مدیریت و علوم انسانی
هدف این تحقیق تعیین تعداد برجک های کنترل کامیون ها در بندر امام خمینی جهت کاهش صف کامیون ها در مبادی ورودی این بندر می باشد. در این مقاله جهت تحلیل داده ها از تئوری صف استفاده گردید، زیرا یکی از بهترین روش ها جهت کاهش ترافیک و ازدحام می باشد. داده های لازم برای تعیین معیارهای ارزیابی عملکرد سیستم و همچنین تعیین الگوی ورودی و خدمت دهی به کامیون ها از بندر امام خمینی و بصورت میدانی جمع آوری گردید. با تحلیل داده های جمع آوری شده مشخص گردید که زمان بین ورود متوالی و زمان ارائه سرویس به کامیون ها هر دو از توزیع نرمال بر خوردار می باشند و بنابراین برای تحلیل این سیستم باید از مدل M/M/S استفاده کرد. با حل مدل مشخص شد که این سیستم از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و با تغییر در تعداد سرورها تغییرات شدیدی در پارامترهای اریابی سیستم رخ خواهد داد.
مبادی ورودی بندر,صف کامیون,تئوری صف,بندراما خمینی
https://www.trijournal.ir/article_11494.html
https://www.trijournal.ir/article_11494_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
3
2013
04
01
مدلسازی و حل مساله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان با پنجرههای زمانی نیمه نرم در گرافهای چندگانه
FA
مجید
حبیبی
صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، مهندسی صنایع
حسین
کریمی
صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، مهندسی صنایع
مسائل مسیریابی کلاسیک عموما بگونهای طراحی میشوند که ارتباط دو نقطه تنها از طریق یک یال یا سویه امکانپذیر است. با این حال گاهی شرایطی وجود دارد که از طریق بیش از یک یال از نقطهای به نقطه دیگر میتوان دسترسی داشت. این مقاله توسعهای از مساله مسیریابی وسیله حمل و نقل وابسته به زمان را مورد بررسی قرار میدهد، که در آن امکان تخصیص بیش از یک یال یا سویه برای ارتباط نقاط مختلف میسر است. مساله مورد بررسی تحت پنجرههای زمانی نیمه نرم برای برآورد تقاضای مشتریان مدلسازی شده است. مدل ارائه شده در این مقاله به اختصار TDVRPMSSTW نام نهاده شده است. در این مدل برای جلوگیری از مشکلات مفهومی ناشی از توابع زمان سفر گسسته، ویژگی "اولین ورودی اولین خروجی" برای تبدیل تابع سرعت سفر به تابع زمان سفر پیوسته، مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به NP-hard بودن مساله مورد مطالعه، یک الگوریتم جستجوی ممنوع پیشنهاد گردید. در روش ابتکاری پیشنهادی، جستجوی همسایگی بر اساس انتخاب تصادفی یکی از دو استراتژی تعویض دوتایی یا تعویض معکوس در هر تکرار انجام میشود. این مساله به بهبود نتایج حاصل از اجرای الگوریتم کمک میکند. در پایان نتایج محاسباتی الگوریتم جستجوی ممنوع و حل دقیق نرمافزار GAMS بر روی 40 مساله نمونه با هم مقایسه و کارایی الگوریتم پیشنهادی بر اساس کیفیت جواب و زمان حل در مقایسه با حل دقیق، نشان داده شده است.
مساله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان,گراف چندگانه,پنجره زمانی نیمه نرم,جستجوی ممنوع,ویژگی اولین ورودی اولین خروجی
https://www.trijournal.ir/article_11495.html
https://www.trijournal.ir/article_11495_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
3
2013
04
01
تحلیل رابطه سرعت- چگالی در جریان مختلط بزرگراههای برون شهری
FA
علیرضا
سرکار
علم وصنعت ایران، عمران
رضا
عرفانی نسب
علم وصنعت ایران، عمران
طی هفتاد سال گذشته مطالعات مختلفی در سراسر جهان در مورد ارتباط پارامترهای کلان جریان ترافیک صورت پذیرفته است که تاکنون به نتایج واحدی منجر نگردیده است.از طرفی نیز بنا بر توصیه راهنمای ظرفیت راهها ،کالیبراسیون روابط وجایگزین نمودن انها با روابط ومقادیری منطبق بر شرایط هر ناحیه توسط مهندسین ترافیک ضروری میباشد. این تحقیق با هدف بررسی تحلیل رابطه سرعت – چگالی بر اساس داده های واقعی در جریان مختلط انجام پذیرفت.در این راستا ابتدا مقادیر سرعت وچگالی عبوری در هر ساعت به تفکیک خط وکلاس وسیله نقلیه با استفاده از اطلاعات حاصل از سیستم تردد شمار القایی در دو جاده سه خطه برون شهری محاسبه گردید وسپس میزان انطباق سه مدل گرین شیلدز، گرین برگ و آندر وود بر روی داده های جریان مختلط مورد ارزیابی قرار گرفت.نتایج نشان داد که میزان انطباق این سه مدل بر داده های موجود بسیار پایین است. در گام بعد با استفاده از فرم کلی این مدلها ( خطی،لگاریتمی ونمایی ) و وارد نمودن ثابت خط و روز و متغیر چگالی هر وسیله نقلیه به تفکیک کلاس ،میزان انطباق این مدلها در شرایط جدید مورد بررسی قرار گرفت. روش مورد استفاده دراین تحقیق روش رگرسیون گام به گام است که در آن شرایط صحت مدل مانند بررسی هم خطی بودن متغیرها،آزمون دوربین- واتسون وسطح معنا داری ضریب همبستگی مورد بررسی قرار گرفت. در پایان با استفاده از آزمونهای اماری مورد اشاره بهترین مدل انتخاب وانالیز حساسیت مربوط به تاثیر وسایل نقلیه در کلاسهای مختلف بر سرعت وسایل نقلیه سواری انجام پذیرفت.
چگالی,سرعت,رگرسیون گام به گام,درصد اشغال,تردد شمار
https://www.trijournal.ir/article_11496.html
https://www.trijournal.ir/article_11496_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
3
2013
04
01
تاثیر سیمان و آهک بر خواص عملکردی مخلوطهای بازیافتی سرد با امولسیون قیر پلیمری
FA
حسن
زیاری
دانشگاه علم و صنعت، دانشکده عمران
رضوان
باباگلی
دانشگاه علم و صنعت، دانشکده عمران
رضوان
باباگلی
دانشگاه علم و صنعت، دانشکده عمران
rezvan_babagoli@yahoo.com
حسن
زیاری
دانشگاه علم و صنعت، دانشکده عمران
h.ziari@iust.ac.ir
در همه جای دنیا پروژههای زیادی با امولسیون قیر برای بازیافت سرد درجا استفاده شده است که نتایج قابل قبولی به همراه داشته است. با این وجود در برخی پروژههای بازیافت سرد درجا مشکلاتی نظیر شیارشدگی، ترکهای حرارتی و عریان شدگی گزارش شده که باعث شده نیاز به افزودنیها برای کاهش شیارشدگی و مشکلات روسازی بازیافت شده با امولسیون قیر به شدت احساس شود.
از آنجایی که تحقیقات محدودی در زمینهی تاثیر افزودنیها بر خواص آسفالتهای بازیافتی در دنیا انجام شده است، در این تحقیق از سیمان و آهک به عنوان دو نوع افزودنی که در بازیافت سرد با امولسیون قیر بیشتر بکار گرفته شدهاند، استفاده شده است که از سیمان و آهک بصورت پودری و همچنین از پلیمر SBS نیز به عنوان افزودنی دیگر با و بدون سیمان و آهک استفاده شده است و تاثیر هر کدام بر خواص مخلوطهای بازیافتی نظیر استقامت مارشال، دوام، مدول برجهندگی و تغییرشکل دائمی، مورد بررسی قرار گرفته است.
نتایج این تحقیق نشان داد که1 SBS، سیمان و آهک باعث افزایش استقامت مارشال، مدول برجهندگی و همچنین افزایش مقاومت در برابر رطوبت و تغییر شکلهای دائمی میشود. بعلاوه مخلوطهای حاوی سیمان و SBS نسبت به سایر نمونهها نتایج بهتری را در برداشت.
بازیافت سرد,مدول برجهندگی,شیارشدگی,امولسیون قیر,پلیمر SBS,سیمان و آهک
https://www.trijournal.ir/article_11497.html
https://www.trijournal.ir/article_11497_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
3
2013
04
01
مدلسازی تقاضای گازوئیل در بخش حمل و نقل زمینی ایران
با استفاده از شبکه عصبی
FA
حسین
صادقی
تربیت مدرس، مدیریت و اقتصاد
محمود
حقانی و مسعود اکبری
دانشگاه صنعت آب و برق، اقتصاد
در صنعت حمل و نقل زمینی گازوئیل یکی از مهمترین حاملهای انرژی است. با توجه به قیمت پایین این نوع حامل انرژی در ایران، بررسی عوامل غیرقیمتی موثر بر تقاضای گازوئیل دارای اهمیت است. در این مقاله برای شناسایی مهمترین عوامل موثر بر تقاضای گازوئیل از شبکه عصبی ، بهعنوان ابزاری با قابلیت بالا در مسیریابی و تشخیص روندهای غیرخطی پیچیده، بهویژه با تعداد مشاهدات محدود، استفاده شده است. در الگوی ابتدایی تاثیر 10 متغیر که تحت عناوین درون سیستمی و برون سیستمی نامگذاری شدهاند، بر تقاضای گازوئیل در طی سالهای 1387-1355 مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس با استفاده از فرآیند قیاسی در طی سه مرحله 5 متغیر بهعنوان متغیرهای مهم شناسایی شدند. در مرحله نهایی متغیرهای تولید ناخالص داخلی سرانه، تعداد وسایل نقلیه گازوئیلسوز، یارانه اختصاص داده شده به گازوئیل و نرخ ارز بازار غیررسمی اثر مضاعف و نقدینگی تاثیر عادی بر تقاضای گازوئیل داشتهاند. علاوه بر این، نتایج نشان داد؛ ورود متغیرهای نرخ ارز بازار غیررسمی و نقدینگی و یارانه در کنار متغیرهایی که در تحقیقات دیگر استفاده شدهاند، میتواند در افزایش صحت مدل و دقت معیارهای ارزیابی پیشبینی تاثیر بهسزایی داشته باشد.
کلمات کلیدی: حمل و نقل زمینی,تقاضای گازوئیل,شبکه عصبی,فرایند قیاسی
https://www.trijournal.ir/article_11498.html
https://www.trijournal.ir/article_11498_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
3
2013
04
01
تحلیل مکانی و زمانی بلایای جوی موثر بر حمل و نقل جاده ای کشور
FA
مجید
وظیفه دوست
گیلان، پژوهشکده هواشناسی
میترا
لاله سیاه
پژوهشکده هواشناسی، پژوهشکده هواشناسی
همواره چهار عامل انسان، وسیله ی نقلیه، جاده و محیط در امر تصادفات دخالت دارند که در این میان عوامل محیطی و پدیده های آب و هوایی سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهند. از میان مخاطرات آب و هوایی موثر بر حمل و نقل جاده ای، می توان به وقوع طوفان های تندری، بارندگی های سنگین و سیل آسا، طوفان های گرد و غبار، مه و ریزش برف و بهمن اشاره نمود که با لغزنده نمودن سطح جاده ها، کاهش دید و تمرکز راننده بر احتمال وقوع تصادفات جاده ای می افزایند.
با ارزیابی و تحلیل فراوانی وقوع عوامل مخاطره آمیز محیطی و اقلیمی در شبکه حمل و نقل جاده ای و نصب تجهیزات ایمنی در مناطق بحرانی می توان تا حد زیادی درصد وقوع این گونه از تصادفات را کاهش داد. در این پژوهش فراوانی وقوع پدیده های آب و هوایی موثر بر حمل و نقل جادهای در سطح بزرگراهها و جادههای اصلی کل کشور با استفاده از دادههای هواشناسی جمع آوری شده از ایستگاههای همدیدی کل کشور و داده های حاصل از ماهوارههای هواشناسی مورد مطالعه قرار گرفت. پدیدههای آب و هوایی و بلاهای جوی مورد بررسی و نوع شاخصهای بکار رفته برای معرفی آنها عبارت بودند از: بارش سنگین (بارشهای شدید تر از 30 میلیمتر و صدک 90 ام بارش ها)، یخبندان ( آغاز ، پایان، طول دوره و فراوانی وقوع یخبندان)، طوفان تندری ( سمت و سرعت و فراوانی وقوع باد های شدید)،طوفان های گرد و غبار (پدیده گرد و غبار و ضخامت نوری آئروسل)، مه ( میدان دید کمتر از 1 کیلومتر و درصد فراوانی وقوع ابرهای کوتاه)، سیل ( ضریب سیل خیزی حوضه) و برف و بهمن ( درصد فراوانی وقوع بارش برف). تحلیل مکانی اطلاعات و پهنه بندی عوامل مخاطره آمیز آب و هوایی با استفاده از روش های درون یابی در محیط نرم افزار ARCGIS صورت پذیرفت و در پایان بزرگراهها و راه های اصلی کشور از منظر وقوع بلاهای جوی و درجه خطرپذیری آنها طبقه بندی گردید.
همچنین به منظور سهولت در اطلاع رسانی جامع و به هنگام، لایهها اطلاعاتی بدست آمده با طراحی یک درگاه اینترنتی توسط نرم افزارهای تحت وب از قبیل WISroGIS بصورت یک اطلس زنده و گویا بارگذاری گردید و بستری را برای دسترسی بسیار آسان به محتویات اطلس فراهم آورد.
جاده,آستانه بحران,اطلس,تحت وب
https://www.trijournal.ir/article_11499.html
https://www.trijournal.ir/article_11499_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf