مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Dry Port Location Problem in Multimodal Transportation Networks and Data Envelopment Analysis: An Integrated Approachمدل ترکیبی مکانیابی بنادر خشک و تحلیل پوششی دادهها در شبکههای حمل ترکیبی کالا11861156FAسید سینا مهریکارشناسارشد، دانشکده حملونقل، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایرانامیرعباس رصافیدانشیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایرانحسین حق شناساستادیار، دانشکده حملونقل، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20180428Transferring of containers from road to rail network leads to some advantages such <br /> as: reducing fuel consumption, air pollution and road accidents. Construction of Dry Ports has a significant role in the development of multimodal transportation and use rail and road system advantages. In this paper a new Hub Location problem (HLP) in combination with Data Envelopment Analysis (DEA) is presented from standpoint of rail system on a rail-road multimodal network. The indices that are considered in DEA, are provided from HLP outputs including rail routes ' volume, rail container kilometer and rail routes ' length. The proposed model was implemented on Iran container network and 40 different scenarios based on the number of dry ports (2 to 5) and percent discounts on rail routes (0% to 90%) were evaluated. The results showed constructing two dry ports with considering 0%, 10% and 30% discount on rail routes are as efficient scenarios. Comparison of proposed locations' facilities demonstrated constructing two dry ports in Tehran and Sirjan and applying 10% percent discounts on rail routes is the optimal scenario. In this scenario the rail routes ' volume, rail container kilometer and rail routes ' length were equal to 780 thousands TEU, 716 million TEU-KM and 3731 KM respectively. <br /> <br /> <em>انتقال محمولهها از شبکه جادهای به شبکه ریلی موجب کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و تصادفات جادهای میگردد. احداث بنادر خشک سهم بسزایی در توسعه حملونقل ترکیبی و استفاده از مزایای هر دو سیستم ریلی و جادهای دارد. در این پژوهش مدل جدیدی از مکانیابی هاب در ترکیب با روش تحلیل پوششی دادهها برای شبکههای حملونقل ترکیبی کالاهای کانتینری (ریلی-جادهای) از نقطه نظر سیستم ریلی ارائه شده است. شاخصهای درنظر گرفته شده در روش تحلیل پوششی داده</em><em></em><em>ها بر اساس خروجیهای مدل مکانیابی هاب همچون مجموع هزینه کل سفرهای شبکه، حجم مسیرهای ریلی، کانتینر کیلومتر ریلی و طول مسیرهای ریلی تعیین گردیدهاند. مدل پیشنهادی بر روی شبکه حمل کانتینری کالا در ایران پیاده گردید. </em><em>40 سناریو مختلف بر اساس تعداد بنادرخشک (2 تا 5) و درصد تخفیف مسیرهای ریلی (0% تا 90%) برای مکانیابی بنادرخشک در ایران بررسی گردید. پیادهسازی مدل تحلیل پوششی دادهها بر نتایج سناریوهای مکانیابی نشان داد، سناریوهای احداث دو بندرخشک و اعمال 0%، 10% و 30% تخفیف در مسیرهای ریلی، سناریوهای کارا در شبکه ایران میباشند. مقایسه کیفی امکانات موجود در بنادرخشک پیشنهادی در این سه سناریو برتر، نشان داد احداث دو بندرخشک در شهرستانهای سیرجان و تهران و اعمال تخفیف 10 درصد در تعرفه مسیرهای ریلی مطلوبترین سناریو میباشد. در این سناریو کانتینر کیلومتر ریلی پیموده شده در شبکه ریلی برابر 716 میلیون </em><em>TEU-KM</em><em> و طول مسیرهای ریلی استفاده شده برابر 3731 کیلومتر و متشکل از سه محور بندرعباس- سیرجان</em><em></em><em>، سیرجان- تهران و تهران- بندرماهشهر خواهد بود.</em><br /> <em> </em>https://www.trijournal.ir/article_61156_f13091dca44c257a0c649a416e3f47de.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Evaluation Of The Shear Bonding Characteristics Between Overlay And Old Asphalt Layerارزیابی مشخصات برشی نوسانی بین روکش و روسازی قدیمی192761158FAعلیرضا نوریدانش آموخته دکتری، دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهرانفریدون مقدس نژاداستاد، دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران0000-0003-3830-4555علی خداییاستاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهرانJournal Article20180428One of the most influential properties of a pavement, which can completely change the coating performance, is the shear bonding of the layers. Many experiments have been conducted to measure this resistance, but there is no standard test for measuring this shear strength. One of the most realistic methods for evaluating the shear properties between the pavement layers is the evaluation of the shear stiffness, as well as the loss of the shear stiffness between the pavement layers under cyclic loading. In this research, a pilot experiment in the Amirkabir University of Technology, conducted using a machine called AUT-SLT. The repeatability of the results was statistically evaluated and also compared with the results presented in previous research. The results of statistical tests indicate the repeatability and also the similarity of the diagram form with the previous research charts. Accordingly, the AUT-SLT test can be used as a repeatable and reliable test to find the shear stiffness values in geosynthetic reinforced pavement samples. <br /> <br /> <br /> <em>یکی از مهمترین خواص بین لایه های روکش و روسازی قدیمی که می تواند عملکرد </em><em>روکش را به طور کامل تحت الشعاع قرار دهد مقاومت برشی بین لایه ها است. آزمایشهای زیادی برای اندازه گیری این مقاومت ابداع شده اند اما آزمایش استانداردی برای اندازه گیری این مقاوت برشی وجود ندارد. یکی از واقع بینانه ترین روشها برای ارزیابی خواص برشی بین لایه های روسازی ارزیابی مقدار سختی برشی و همچنین افت مقدار سختی برشی بین لایه های روسازی تحت بارگذاری نوسانی است. در این پژوهش آزمایش ابداعی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر که توسط دستگاهی موسوم به </em><em>AUT-SLT</em><em> انجام میگیرد مورد ارزیابی آماری جهت سنجش تکرار پذیری نتایج و همچنین مورد مقایسه با نتایج ارائه شده با تحقیقات پیشین قرار گرفت. نتایج آزمونهای آماری بیانگر تکرار پذیری و همچنین مشابهت فرم نمودار حاصل با نمودارهای حاصل از تحقیقات پیشین می باشد. </em><br /> https://www.trijournal.ir/article_61158_7d7a37eac525c3ee417c8fb475e401ad.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Transportation Accessibility to Health Services Based On Earthquake Micro Zoning Study of Ray Fault Model Scenario: A Case Study of Central Restricted Zone in Tehran Municipalityمدل دسترسی حمل و نقل به مراکز درمانی بر اساس سناریوی زلزله گسل ری (مطالعه موردی: محدوده طرح ترافیک شهر تهران)294361159FAمقصود پوریاریدانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایراننعمت حسنیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایراناحمدرضا محبوبی اردکانیدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایرانJournal Article20180428In this paper, defining a probable earthquake, a calculating measure as transportation accessibility level was presented. After data collecting include: road network, population, building, seismic risk, hospitals; an appropriate network for analysis based on GIS environment was prepared. By determining centroids of each district (totally 32) zone as an origin was selected and the health service center (totally 45) as a destination was determined. Travel speed (in the of range 5km/h - 20km/h) was assumed. Road blockage caused by collapsed building was simulated with point barrier, line barrier and polygon barrier in GIS environment. According the result of network analysis in periods (10, 15, 30, 45 minutes) access to any health service and changing the accessibility by time has been shown. The analysis was performed with blockage condition; the results showed that the accessibility index significantly dropped but the changing index with barriers was similar to without barriers. Moreover, the change rate of entire index in the network without blockage comparing network with blockages links is more sever. <br /><strong> </strong> <br /> <em>در این مقاله با مشخصات یک زلزله احتمالی ، رابطه ای جهت سنجش سطح دسترسی حمل و نقل محله های شهر تهران ارائه گردیده است. پس از جمع آوری اطلاعات مرتبط با شبکه معابر، جمعیت، ساختمان، خطر لرزه ای، مراکز درمانی، شبکه مناسب برای تحلیل در محیط نرم افزار </em><em>gis</em><em>فراهم گردید.پس از تعیین مرکز هندسی محله ها (جمعا 32 محله) به عنوان نقطه مبدا تعیین گردید و با تعیین مراکز درمانی محدوده مطالعه(جمعا 45 نقطه ) به عنوان نقطه مقصد تعیین گردید. میزان سرعت سفر در محدوده 5کیلومتر بر ساعت تا 20 کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شد. انسداد معابر در اثر فروریزش ساختمان نیز با تعبیه موانعی (نقطه ای، خطی و پلی گون) شبیه سازی گردید.</em><em>با توجه به نتایج تحلیل شبکه که در چهار بازه زمانی 10، 15 ،30 و45 دقیقه صورت گرفت، مشخص شد در بازه زمانی مزبور هر محله چند فرصت دسترسی دارد و تغییرات فرصت دسترسی با توجه به افزایش زمان آستانه به چه میزان است </em><em>.</em><em> این تحلیل با در نظر گرفتن موانع در همان بازه های زمانی انجام شد. نتایج نشان داد، افت سطح دسترسی محسوس است لیکن الگوی فراز و فرود شاخص در اغلب موارد از وضعیت بدون مانع پیروی می کند</em><em>.</em><em>همچنین نتایج بررسی شاخص در کل محدوده که از جمع این شاخص برای 32 محله بدست آمده نشان داد با گذشت زمان مقدار شاخص با شدت بیشتری افزایش یافته لیکن این شدت در شرایط بدون مانع نسبت به شرایط با مانع از رشد بیشتری برخوردار است.</em><br /> <br /> https://www.trijournal.ir/article_61159_f230164998d138ade51d70ee4c1358b6.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Monitoring Sustainable Transportation Indices to Promote Urban Environment Quality
Case Study: ZANDHA NEIGHBORHOOD HAMEDANپایش شاخصهای حمل و نقل پایدار در جهت ارتقاء کیفیت محیطهای شهری (نمونه موردی:محله زندهای همدان)455861165FAحمید ماجدیاستادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانشیوا شادکامدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0003-4404-8412Journal Article20180428Urban transportation is regarded to be the major foundation of sustainability. As a matter of fact, transportation is pivotal in our life and a great challenge we encounter with. As the old texture of neighborhood experiences different problems such as social physical and economical ones, the visual and physical access feasibility promote the level of environment quality indices. The paper at issue is applied in terms of method and analytical-descriptive. The data collection was from library documents and field studies. This paper aims to investigate the necessity of sustainability of transportation in Zandha neighborhood in Hamedan to improve environmental of quality. With the review of theoretical literature, this paper seeks to answer the question how important monitoring transportation indices can improve the urban environment quality. First, the sustainable transportation indices were extracted along with urban environment indicators. Then, using binary check list of urban design, the relationship of indices was determined. The findings show that sustainable transportation indices can increase the quality of urban environment. The environmental quality, pedestrian, orientation and security had the greatest impact, respectively. <br /> <br /> <em>امروزه حمل و نقل شهری یکی از ارکان اصلی مبحث پایداری تلقی میگردد. حمل و نقل در واقع موضوعی محوری در زندگی ما و نیز یکی از مشکلات جدی است که با آن رو به رو هستیم. با توجه به اینکه بافت قدیمی محلات با مشکلات متعدد کالبدی، اقتصادی و اجتماعی مواجه است، بنابراین سهولت دسترسی فیزیکی و بصری، میتواند موجب ارتقا سطح شاخص های کیفیت محیط شود. مقاله حاضر از لحاظ هدف به روش کاربردی و از حیث شیوه مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی شکل گرفته است. شیوه جمع آوری دادهها به صورت کتابخانهای و مطالعات میدانی انجام شده است. این مقاله با هدف اصلی بررسی ضرورت پایداری حمل و نقل در محله زندهای همدان در جهت ارتقا کیفیت محیطی درصدد آن است، ضمن مطالعه ادبیات نظری، به این پرسش اساسی که پایش شاخص های حمل و نقل پایدار در محله زندها میتواند سبب ارتقای شاخص های کیفیت محیط شهری گردد، پاسخ دهد. در ابتدا شاخص های حمل و نقل نقل پایدار و شاخصهای کیفیت محیط شهری مورد بررسی قرار گرفت و سپس با بهره گیری از چک لیست دودویی طراحی شهری میزان ارتباط شاخصها با یکدیگر مشخص گردید که یافته های تحقیق نشانگر آن است که شاخصهای حمل و نقل پایدار میتواند باعث ارتقای کیفیت محیط شهری شود. در این ارزیابی به ترتیب <br /> شاخص های کیفیت محیطی، پیاده مداری و امنیت دارای بیشترین تاثیر بوده اند. </em><br /> <em> </em><br /> https://www.trijournal.ir/article_61165_82f1308c8556de3206ce60e857670229.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321An Aggregate Model for Transit Usage in Commuting Tripsارایه مدل همفزون استفاده از وسایل نقلیه همگانی در سفرهای روزانه596761162FAشیده احتشامراددانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمحمود صفارزادهاستاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانامیررضا ممدوحیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانسروشا صفارزادهدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایرانJournal Article20180428While parents are the ultimate decision makers for their children’s mode choice for school trips, their mode choice in return is under the influence of their children’s trips requirements. This paper demonstrates how an integrated model describes transit usage for commuting <br />trips –both work and school trips- in households. A sample of size 4000 households (return rate 47.39 percent) was surveyed via physical questionnaires. Respondents had necessarily at least one child at primary school. Descriptive statistics of data showed only 732 (39 percent) of them use transit for work trips and 216 (11percent) of children use transit for school trips 3 times a week or more. A structural equation model, inspired by theory of planned behavior was utilized to explore a single model explaining transit usage in households. Results emphasis on the intentional aspect of transit usage. Perceived behavioral control showed to be effective as well. Additionally habit, access to transit infrastructure, escorting child to school and distance from home to school showed to be significant. <br /> <br /> <br /> <em>در شرایطی که والدین تصمیمگیرندگان نهایی در مورد شیوه انتخاب سفر فرزندانشان به مدرسه هستند، شیوه سفر خود آنها نیز متقابلاً تحت تاثیر نیازمندیهای سفر فرزندانشان است. این مقاله نشان میدهد چگونه یک مدل همفزون قادر است میزان استفاده از وسایل نقلیه همگانی را برای سفرهای روزانه (کاری و تحصیلی) در سطح خانوارها توصیف نماید. نمونهای متشکل از 4000 خانوار </em><em><br /> </em><em>(با نرخ بازگشت 39/47 درصد) با استفاده از پرسشنامههای کاغذی مورد پرسشگری قرار گرفت. هر خانوار الزاماً دارای یک فرزند در مقطع ابتدایی بوده است. آمار توصیفی دادهها نشان میدهد تنها 732 نفر از والدین (39 درصد) برای سفرهای کاری و 216 نفر از فرزندان (11 درصد) برای سفرهای تحصیلی، سه بار در هفته یا بیشتر از وسیله نقلیه همگانی استفاده کردهاند. در این مقاله یک مدل معادله ساختاری با الهام از تئوری رفتار رنامهریزی شده برای توصیف استفاده از حمل و نقل همگانی در سفرهای روزانه ارائه شد. نتایج بر جنبه "قصد" در استفاده از حمل و نقل همگانی تاکید دارد. کنترل درک شده رفتاری، عادت، دسترسی به زیرساختهای حمل و نقل همگانی، همراهی فرزندان تا مدرسه و فاصله درک شده خانه تا مدرسه از دیگر عوامل موثر در بروز رفتار استفاده از وسایل نقلیه بوده است.</em><br /> <em> </em>https://www.trijournal.ir/article_61162_d809d98bd3eedb61d7cc3dedf30b8340.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Determination of Railway Slab Track Thickness by AASHTO Methodتعیین حداقل ضخامت روسازی دالخط راه آهن به کمک روش AASHTO698561142FAامین خواجه دزفولیاستادیار، گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران0000-0001-9219-003XJournal Article20180428Nowadays, railway slab track are widely used in the world. Although according to the railway standards, design process of railway slab track should be performed as design procedure of road rigid pavements, there is no sign of design classical method of the slab track. To respond this need, this research is carried out. AASHTO method is one of the design methods of road rigid pavement. In this paper, to develop a method of slab track design process, some modifications were made in the AASHTO method. The results obtained in this study indicate that the slab track thickness is dependent on the traffic volume, existence of concrete shoulder and subgrade stiffness. When the subgrade stiffness increases 24 times, the slab track thickness decreases 10 percent. Moreover, when the traffic volume was increased 2 and 4 times, the slab track thickness was increased 12 percent and 25 percent respectively. Additionally, the slab track thickness was deceased roughly 5 cm when the concrete shoulder was considered adjacent to the track. <br /> <br /> <br /> <em>استفاده از روسازی دالخط در خطوط راه آهن درون شهری و برون شهری به صورت روز افزون در حال گسترش می باشد. با اینحال تا کنون در آیین نامه های مختلف راه آهن در جهان، روند مشخصی به منظور طراحی و تعیین ضخامت روسازی دالخط ارائه نشده است. در این پژوهش با ایجاد تغییراتی در روش آیین نامه ای آشتو که برای تعیین ضخامت دال بتنی روسازی های بتنی راه و فرودگاه کاربرد دارد، روندی به منظور تعیین ضخامت دالخط راه آهن ارائه گردیده است. نتایج بدست آمده نشان داد که با افزایش سختی بستر روسازی دالخط، حداقل ضخامت مورد نیاز روسازی دالخط کاهش پیدا می کند. افزایش 24 برابری سختی بستر، منجر به کاهش 10 درصدی ضخامت روسازی دالخط می شود. همچنین افزایش ترافیک عبوری از روی دالخط منجر به افزایش حداقل ضخامت مورد نیاز روسازی می گردد. افزایش دو و چهار برابری ترافیک عبوری به ترتیب منجر به افزایش 12 و 25 درصدی حداقل ضخامت مورد نیاز روسازی گردید. همچنین نتایج بدست آمده نشان داد که با فرض ثابت بودن تمامی پارامترها و تنها با افزایش بار محوری قطار، حداقل ضخامت مورد نیاز روسازی دالخط افزایش می یابد.</em><br /> <strong> </strong><br /> https://www.trijournal.ir/article_61142_800a5187d34f163b4925026744592748.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Locating Urban Parking Site Using GIS and AHP
(Case Study: Babolsar City)مکانیابی پارکینگهای شهری با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی و تحلیل سلسله مراتبی (منطقه مورد مطالعه: بابلسر)8710461138FAکریم عباسپور مرزبالیدانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی و علوم فناوری آریان، بابل، ایرانرضوان باباگلیمربی، گروه مهندسی عمران، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، تهران، ایرانبرات مجردیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایرانعلیرضا عاملیمربی، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایرانJournal Article20180428Nowadays، with the increasing development of urban، population growth and increasing traffic congestion، parking shortages of vehicle especially in inner cities، suffered most big cities are. Public parking as a component of o modern urban transportation system، parking task level، to remove static traffic of urban communication system and thus reduce traffic congestion and traffic level are the center of the city. Geospatial information system (GIS) that are science and technology in analyzing spatial dara، an appropriate system are considered to find the most optimal place for public parking construction. In this study، factors affecting in site selection of public parking studied & analyzed away from four perspectives: centers of travel، distance from the street، value of the property & appropriate users. And the selection criteria were and weighted surveyed by using analysis hierarchical hierarchical paired (AHP) in expert choice application. And after preparing the information layers in GIS environment، these criteria، combined to each other with module of raster calculator and at the same time، calculated weight applied from AHP process to layers. And 15 sites were proposed for the construction of parking. The study also found that the optimal placement of Babolsar city does not have vertical parking available. <br /> <br /> <br /> <em>امروزه با توسعه روز افزون شهری، رشد جمعیت و افزایش تراکم ترافیک، معضل کمبود محل توقف وسایل نقلیه بخصوص در مناطق مرکزی شهرها،</em><em>گریبان</em><em></em><em>گیر اکثر شهرهای بزرگ می</em><em></em><em>باشد. پارکینگ</em><em></em><em>های عمومی به عنوان یکی از اجزای مهم یک سیستم حمل و نقل شهری مدرن وظیفه فراهم آوردن سطوحی، برای خارج کردن ترافیک ساکن از سیستم ارتباط شهری و در نتیجه کاهش شلوغی و راهبندانی</em><em></em><em>های ترافیکی مرکز شهر را بر عهده دارند</em><em>. سیستم اطلاعات مکانی (</em><em>GIS</em><em>) که علم و فناوری تجزیه و تحلیل داده</em><em></em><em>های مکانی هستند، سیستمی مناسب جهت یافتن بهینه</em><em></em><em>ترین مکان جهت احداث پارکینگ</em><em></em><em>های عمومی بشمار میآیند. در این تحقیق پارامترهای موثر در مکانیابی پارکینگ</em><em></em><em>های عمومی از چهار دیدگاه فاصله از مراکز جذب سفر، فاصله از معابر، ارزش ملک، کاربری</em><em></em><em>های مناسب مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفت.</em><em>و</em><em>معیارهای انتخاب شده با استفاده از جفت مقایسه تحلیل سلسله مراتبی(</em><em>AHP</em><em>) در نرم افزار </em><em>Expert choice</em><em> </em><em>نظرسنجی و وزندهی شدند و بعد از آماده کردن لایه</em><em></em><em>های اطلاعاتی در محیط </em><em>GIS</em><em> و با ماژول </em><em>Raster calculator</em><em> این معیارها با یکدیگر ترکیب شده و همزمان وزن محاسبه شده از طریق فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به لایه</em><em></em><em>ها اعمال شده و در نهایت مکان</em><em></em><em>های مناسب برای احداث پارکینگ</em><em></em><em>های شهری در پنج کلاس بسیار نامناسب تا خیلی خوب طبقه بندی شدند</em><em>.</em><em> 15 سایت برای احداث پارکینگ پیشنهاد شدند</em>. <em>همچنین در این تحقیق مشخص شد که پارکینگ طبقاتی موجود شهر بابلسر از مکانی بهینهای برخوردار نیست.</em><br /> <br /> https://www.trijournal.ir/article_61138_67a7bdcdfe326ade9ad0df1351ded328.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Optimal Routing Of Bus Network Lines Using AHP in ArcGIS Software to Improve Management Criteria and Increase Systems Productivityتعیین مسیر بهینه خطوط شبکه اتوبوسرانی با استفاده ازANP در محیط نرمافزارArcGIS جهت بهبود شاخصهای مدیریتی و افزایش بهرهوری سیستم10511961160FAمحسن ابوطالبیاصفهانیاستادیار، دانشکده حملونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانامیرمسعود رحیمیدانشیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانسعید نادیاستادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمیثم عادلی مقدمدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20180428All transportation specialists agree to achieve the sustainable transports pattern in cities. Public transportation plays a crucial role in sustainable transport. It is necessary to do some proceeding for improvements of management and increase productivity, in order to increase its share out of urban transport. In this context, the most important step in changing of bus transit systems quality is modifying or redefining of the lines route. This process is known as strategic step for long-term program management. In this research, 9 effective parameters has been selected to present a model for Determining the optimal route of bus lines on the basic of data Khomeini-shahr of Isfahan which its goal is increasing coverage of bus network in cities, as well as reducing the number of parallel lines in streets. These parameters include Population covered every street, passengers, Type of roads, Level of service, Speed, Facilities of each station, Available density, Land use and length of each link.The selected parameters are weighted according to the impact of the problem, by Analytical Network Process and number of expert ideas, Afterword, the obtained weights are entered in the Network Analysis extension to do New Route operation. Consequently, a new network is established which changes 20 lines of the existing network, increases network coverage more than 18000 persons and declines 22 km overlap of the lines. <br /><strong> </strong> <br /> <em>آنچه متخصصین حوزه حملونقل جهان برروی آن اتفاقنظر دارند، دستیابی به الگوی حملونقلپایدار در شهرها است. حملونقلهمگانی تاحد زیادی بهعنوان یک گزینه قابلاتکا برای حملونقلپایدار درنظرگرفته میشود. جهت افزایش سهم</em><em>سیستمهای حملونقلهمگانی</em><em>از</em><em>سفرهای</em><em>درونشهری،</em><em>لازماست</em><em>تا</em><em>اقداماتی جهت برنامهریزی</em><em>بهسمت</em><em>بهبود مدیریت</em><em>وافزایش بهرهوری آن</em><em>انجام</em><em></em><em>گیرد. درهمین راستا، مهمترین</em><em>مرحله</em><em>درروند</em><em>برنامه</em><em></em><em>ریزی اینحوزه، اصلاح و یا بازتعریف مسیر خطوط شبکه میباشد. این فرایند </em><em>بهعنوان مرحلهاستراتژیک جهت مدیریت برنامههای بلندمدت</em><em> شبکه شناختهمیشود. این تحقیق بهبیان مدلی جهت تعیین مسیربهینه خطوط اتوبوسرانی باهدف افزایش میزان پوشش شبکه در سطحشهر و کاهش تعداد خطوط موازی در خیابانها <br /> میپردازد. بدینجهت ابتدا تعداد9 پارامتر مؤثر که تأثیر آنهم در مسئله مسیریابی و هم در شرایط منطقه موردمطالعه <br /> دیدهشدهاست، انتخابگردید. پارامترهای درنظر گرفتهشده شامل جمعیتتحتپوشش هرخط، مسافران ایستگاهها، نوعمعبر و عرضعبوری آن، سطحسرویس، سرعت ناوگاناتوبوسرانی، تسهیلاتایستگاهها، چگالیدسترسی، کاربریاراضی و طولهرلینک <br /> میشوند. سپس پارامترهای مذکور با توجه به میزان تأثیرگذاری بر مسئله، بهوسیله فرایند تحلیلشبکهای و براساس نظر تعدادی از کارشناسانخبره، وزندهی شده و پسازآن وزنهای بهدستآمده جهت انجام عملیات بهترین مسیر وارد برنامه تحلیل شبکه <br /> نرمافزار </em><em>ArcGIS</em><em> میشوند. بهجهت سنجش مدل از دادههای شهرستان خمینیشهر بهعنوان منطقه موردمطالعه استفادهشدهاست. نتیجه، ایجاد شبکهجدید با تغییر در مسیر 20خط از خطوط موجود درجهت افزایش 18هزارنفری میزان پوشش شبکه و کاهش 22 کیلومتری طول همپوشانی خطوط میباشد.</em>https://www.trijournal.ir/article_61160_bebea667f99308cc1ff8154a151e9626.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Ranking Iranian Provinces in Transportation Industry Using Shannon Entropy and Taguchi Loss Functionرتبهبندی استانهای کشور در صنعت حمل و نقل با استفاده از آنتروپی شانون و تابع زیان تاگوچی12113861163FAعلی محمدیاستاد، گروه مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانسیده عالیه موسویدانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانسحر محمدیدانشجوی دکتری مدیریت سیستمها، گروه مدیریت ، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20180428Transport industry is one of the important and economic elements of each region. Because, in addition to that it is considered as an important and fundamental part, it affects many other activities of the societies and provides the possibility of appropriate productivity of potential capacity of the country. It is important that which province has more capacities in this industry and may help the managers in making better decisions to allocate resources and facilities and develop planning. Despite the importance of this industry, there has been little study about ranking the provinces in this industry. The aim of this research is to evaluate and rank the provinces in the field of transport. For this purpose, firstly, transport industry is divided to four parts of air transport, sea transport, freight transport, and passenger transport. For each part, appropriate indexes have been determined according to the library studies and interview with experts, and data are derived from valid statistical references. Then, indexes weights have been calculated by using Shannon Entropy in each part and then, with regard to the operation in each of the four parts, the provinces were ranked by using Taguchi Loss Function. This research is a descriptive analytical one, research domain is all provinces of the country, and the time period is the year 2012. According the results, in passenger transport, Semnan Province received the first rank and Yazd Province received the last rank. In freight and air transports, Tehran Province won the first rank and Golestan and Esfahan Provinces respectively had the last rank in these two parts. In sea transport, Hormozgan Province was in the first rank and Khuzestan Province in the last one. <br /> <br /> <br /> <em>صنعت حمل و نقل یکی از ارکان مهم و اقتصادی هر منطقه است. زیرا علاوه بر اینکه خود، یکی از بخشهای مهم و زیربنایی محسوب میشود، بر بسیاری از فعالیتها دیگر جوامع تأثیرگذار است و امکان بهرهوری مناسب از استعدادهای بالقوه کشور را </em><em>ف</em><em>راهم میسازد. اینکه کدام استان از قابلیتهای بیشتری در این صنعت برخوردار است موضوع مهمی است که میتواند به مدیران در تصمیم</em><em></em><em>گیری بهتر تخصیص منابع و امکانات و برنامهریزیهای توسعه کمک کند. با وجود اهمیت صنعت حمل و نقل، تا به امروز مطالعه چندانی درباره رتبهبندی استانهای کشور در این صنعت صورت نگرفته است.</em><em>هدف از این پژوهش ارزیابی و رتبهبندی استانهای کشور در حوزه حمل است. برای این منظور ابتدا صنعت حمل و نقل در چهار بخش حمل و نقل هوایی، آبی، باربری و مسافربری تقسیمبندی شده است. برای هر بخش، شاخصهای مناسب بر اساس مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان تعیین و دادهها از مراجع آماری معتبر استخراج گردیده است. در ادامه با استفاده از روش آنتروپی شانون، وزن شاخصها در هر بخش محاسبه گردید، سپس با استفاده از تابع زیان تاگوچی، استانها با عنایت به </em><em>عملکرد در هر یک از چهار حوزه رتبهبندی گردیدند. این پژوهش از نوع <br /> توصیفی-تحلیلی میباشد، </em><em>قلمرو پژوهش</em><em>کلیه</em><em>استانهای</em><em>کشور</em><em>و دوره زمانی آن مربوط به سال 1391 میباشد. </em><em>بر اساس نتایج به دست آمده، در بخش مسافربری استان سمنان رتبه نخست و استان یزد رتبه آخر را کسب کرده است. استان تهران در بخش باربری و همچنین حمل و نقل هوایی، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در این دو بخش، به ترتیب استانهای گلستان و اصفهان در رتبه آخر قرار گرفتهاند. در حمل و نقل آبی استان هرمزگان در رتبه نخست و استان خوزستان در آخرین رتبه قرار گرفته است.</em><br /> <strong> </strong>https://www.trijournal.ir/article_61163_945cb5c098111158c94031778f599fa6.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Modeling the Effects of Investment in Rail
Transportation Iranمدلسازی سرمایهگذاری در بخش حملونقل ریلی کشور13914761140FAپریسا بازدار اردبیلیمربی، مرکزتحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایرانJournal Article20180428Capital as an important element in production, a decisive role in the production process of whole economic sectors. Besides, regarding the importance of growing transportation network and its impression on the economy, investment in this division significant role in the growth and prosperity of the iran's. Hence, in this paper the beginning of the incremental capital output ratio was used and explained that, for rail transportation sector in the period 1975-2012, the incremental capital output ratio has been figured. The subject of investment in rail transportation sector value added growth with the neoclassical growth model And model Vector Auto Regression and software is estimated Micro fit and Eviews. The results of the calculation of the incremental capital output ratio show that this ratio is equivalent of 1.084 and This means that for producing a billion rials value added in rail transport section need to invest equivalent 1.084 billion rials is necessary. The results of the estimation show that an increase of one percent in the ratio of investment made in the rail transport sector on the gross domestic product this section will be Increase the value added growth rate of 0.315 percent. <br /> <br /> <br /> <em>سرمایه بهعنوان یک عامل مهم در تولید، نقش اساسی و تعیینکنندهای در فرآیند تولید تمامی بخشهای اقتصادی دارد. از طرفی با توجه به اهمیت گسترش شبکهی حملونقل ریلی و نقش آن در اقتصاد، سرمایهگذاری در این بخش نقش مهمی در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور دارد. </em><em>به همین منظور در این مقاله ابتدا از معیار نسبت نهایی سرمایه به تولید استفادهشده و با تشریح آن، برای بخش حملونقل ریلی کشور در دوره 1391-1353، نسبت نهایی سرمایه به تولید محاسبهشده است. در ادامه </em><em>تأثیر سرمایهگذاری در بخش حملونقل ریلی بر رشد ارزشافزوده بخش حملونقل ریلی کشور با استفاده از مدل رشد نئوکلاسیک و الگوی خود رگرسیون برداری و نرمافزارهای </em><em>Microfit</em><em> و </em><em> Eviews</em><em> تخمین زدهشده است. نتایج حاصل از محاسبه </em><em>معیار نسبت نهایی سرمایه به تولید </em><em>نشان میدهد که این نسبت معادل 084/1 بوده است و این بدان معنی است که برای تولید یک میلیارد ریال ارزشافزوده در بخش حملونقل ریلی، نیاز به سرمایهگذاری معادل 084/1 </em><em>میلیارد </em><em>ریال لازم است. همچنین نتایج ناشی از تخمین حاکی از آن است که افزایش یک درصد در نسبت سرمایهگذاریهای انجامشده در بخش حملونقل ریلی بر تولید ناخالص داخلی آن بخش موجب بالا رفتن نرخ رشد ارزشافزوده این بخش به میزان 315/0 درصد خواهد شد. </em><br /> <br /> https://www.trijournal.ir/article_61140_927d00310a0b2cac8bb592cf881dcb5a.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Notched Asphalt Mixture Behavior under Waveform Loading Using Semi-Circular Bending Test (SCB)رفتار مخلوط آسفالتی ترک خورده تحت بارگذاری موجی شکل با استفاده از آزمایش خمش نیم دایره (SCB)14915961164FAمحمد فداییدانشجوی کارشناسیی ارشد، گروه راه و ترابری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایرانعلیرضا سرکاراستادیار، گروه راه و ترابری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20180428The purpose of this study is to investigate the behavior of notched asphalt sections by using semicircular bending test. To do this, in order to adapt the test conditions to real conditions, a Haversine loading with two different loading duration and a rest period with a ratio of one at a constant temperature of 20°C was used. Asphalt specimens used in this experiment are in two different grading with a nominal maximum aggregate size of 12.5 mm and 25 mm. In order to carry out the investigations, the vertical displacement and crack opening in each loading cycle were recorded and analyzed in two stages of loading. The results showed that in both loading stages, the effect of the maximum diameter of the aggregates on the vertical displacements and the crack opening depended on the loading duration (speed). In the shorter loading duration and the first loading stages, the mixture with the smaller aggregate diameters and, in the second loading stages, the mixture with larger aggregate diameters, exhibited a better resistance to the rutting. In both stages of loading, crack propagation is faster than vertical displacement, which can indicate a faster growth of fatigue cracking than rutting in notched sections. <br /> <br /> <em>هدف از این مطالعه بررسی رفتار مقاطع آسفالتی ترکخورده با استفاده از مقاطع آزمون خمش نیم دایره میباشد. بدین منظور جهت انطباق شرایط آزمایش با شرایط واقعی، از بارگذاری نیمسینوسی تکرارشونده دارای دو مدت بارگذاری متفاوت و دوره استراحت با نسبت یک در دمای ثابت 20 درجه سانتیگراد استفاده گردید. </em><em>نمونههای آسفالتی مورد استفاده در این آزمایش در دو دانهبندی متفاوت با حداکثر اندازه اسمی سنگدانه 5/12 و 25 میلیمتر میباشند. جهت انجام بررسیها میزان تغییرمکان قائم</em><em> و بازشدگی ترک در هر سیکل بارگذاری ثبت و در دو مرحله بارگذاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در هر دو مرحله بارگذاری، تاثیر حداکثر قطر سنگدانه ها بر تغییرمکان قائم و بازشدگی ترک وابسته به مدت زمان بارگذاری (سرعت بار عبوری)</em><em>می باشد. در مدت بارگذاری کوتاه تر و مرحله اول بارگذاری، مخلوط با سنگدانه به قطر کوچکتر و در مرحله دوم بارگذاری مخلوط با قطر سنگدانه بزرگتر مقاومت بهتری از خود در برابر تغییر مکان قایم نمایش دادند. همچنین در هر دو مرحله بارگذاری، گسترش ترک سریعتر از تغییرمکان قائم می باشدکه می تواند بیانگر رشد سریعتر ترک خوردگی خستگی نسبت به شیارشدگی در مقاطع ترک خورده باشد.</em><br /> <br /> <br /> https://www.trijournal.ir/article_61164_037aec9b1083fbcae20211c2f5831fe5.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Components and Dimensions of Business Model of Iran Freight Transportation Companies and Determining Interaction among Dimensions Using ISM Methodابعاد و مولفههای مدل کسب و کار شرکتهای ریلی باری ایران و تعیین نحوه تعامل ابعاد با روش مدلسازی تفسیری ساختاری16117461166FAهمت ویسیگروه مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانسیدحبیب الله طباطبائیانگروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانپریوش جعفریگروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20180428Companies in a competitive environment are constantly need to generate new offers to their customers, so they have to constantly change their business model or accept to loss their market share to other competitors. In this regard, rail freight companies are no exception and need to upgrade their business model with new ways. Since the country's vision document has set the transportation volume for freight sector equal to 91 million ton on the horizon of 1404, it is needed that the business model be constantly redesigned to achieve this goal. To redesign the business model, it is necessary to fully identify the dimensions and components of the model, which is dealt with in this regard. After literature review, 9 general and 7 special interviews were held with the experts. The content analysis method was followed and then open/axial coding done and 122 components were extracted for the business model of the freight railways companies. Instead of conducting selective coding, by examining the literature, different business models were extracted and, taking into account the components of the research, 10 dimensions were chosen to cover all the components. Due to the high number of components, two Delphi stages were performed by using 7 internal and external specialists and the final components were obtained by consulting to them. CVI and CVR are also calculated using 8 other experts and the total number of the components is reduced more. Finally using 6 other experts from the field of rail and using the ISM (Structural Interpretation Modeling) method, an interactive model has been obtained among dimensions. <br /><strong> </strong> <br /> <em>شرکت ها در فضای رقابتی محیط امروز، دائماً نیازمند ارائه پیشنهادهای جدید برای مشتریان میباشند و لذا یا باید مدل کسب و کار خود را به طور دائم تغییر دهند؛ و یا باید بپذیرند که اندک اندک سهم بازار خود را به رقبای دیگر واگذار نمایند. در این خصوص شرکتهای ریلی باری نیز از این موضوع مستثنی نبوده و لازم است تا مدل کسب و کار خود را با روشهای نوین ارتقاء دهند. از آنجا که سند چشم انداز کشور، تحقق جابجایی بار تا 91 میلیون تن را در افق 1404 برای بخش باری ترسیم کرده است، لذا برای دستیابی به این مهم لازم است که مدل کسب و کار دائماً مورد بازنگری قرار گیرد. برای این کار، لازم است تا ابعاد و مولفههای مدل کسب و کار کاملاً شناسایی گردند که به این مهم در این مقاله پرداخته شده است. هدف این مقاله، استخراج ابعاد و مولفههای مدل کسب و کار شرکتهای ریلی باری و تعیین نحوه تعامل بین ابعاد است. به این منظور، پس از بررسی ادبیات، 9مصاحبه عمومی و 7 مصاحبه خاص با خبرگان ریلی صورت گرفت. سپس با روش تحلیل محتوی، کدگذاری باز و محوری صورت گرفت و 122 مولفه برای مدل کسب و کار بخش ریلی باری استخراج گردید. به جای انجام کدگذاری گزینشی، با بررسی ادبیات، ابعاد مختلف کسب و کار استخراج و با در نظر گرفتن مولفههای بدست آمده در تحقیق، 10 بُعد جهت پوشش دادن کلیه مولفهها انتخاب گردید. با توجه به بالا بودن تعداد مولفهها، دو مرحله دلفی توسط 7 نفر متخصص داخلی و خارجی انجام و با نظر خبرگان، مولفههای نهایی حاصل گردید. </em><em>CVI</em><em> و </em><em>CVR</em><em> پرسشنامه با استفاده از 8 نفر خبره دیگر محاسبه شده و مولفهها بازهم تقلیل یافت. سپس با استفاده از نظر 6 نفر دیگر از متخصصین حوزه ریلی باری و با استفاده از روش مدلسازی تفسیری ساختاری، مدل تعاملی بین ابعاد مختلف مدل به دست آمد.</em><br /> <strong> </strong><br /> https://www.trijournal.ir/article_61166_639f0b2259a8135b436fac8e239159c1.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Mathematical Modeling and the Presentation of A Population-Based Meta- Heuristic Algorithm for
Multi-Product, Multi-Vehicle Inventory- Routing Problem, With Backhaulsمدلسازی ریاضی و ارایه یک الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر جمعیت برای مسأله مسیریابی- موجودی چندمحصولی، چندوسیلهای همراه با جریان معکوس17719461145FAمحسن فرقانیدانشجوی دکتری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمحمدعلی وحدتزاداستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایراناحمد صادقیهاستاد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20180428One of the key issues in the operational management of the supply chain is the inventory routing problem, which is a combination of inventory management and transportation planning. According to the literature review, this paper combines one of the practical features of routing problem named as "backhauls" with the multi-product, multi-period, multi-Vehicle inventory- routing problem. The stock out and backlogging is not allowed in this model. The Strategy of routing is Multiple Delivery Strategy. This problem is non-deterministic polynomial-time hard (NP-hard) and the solution time, using the exact methods, increase exponentially with the increase in the dimensionality of the problem. Therefore, after introducing the research background, a new mathematical model is proposed in the form of the mixed integer programming for the problem defined in this paper. As follows, an efficient meta-heuristic genetic algorithm is provided to solve it. At the end, the numerical results obtained by this algorithm are analyzed using the randomized testing problems. <br /><strong><em> </em></strong> <br /><strong><em> </em></strong><em>یکی از مباحث مهم مدیریت عملیات در زنجیره تأمین، مسأله مسیریابی-موجودی است که تلفیقی از مدیریت موجودی و برنامهریزی حملونقل میباشد. با توجه به ادبیات موضوع، این مقاله یکی از ویژگیهای کاربردی مسایل مسیریابی تحت عنوان "حمل در بازگشت" که مشتریان به دو گروه خط رفت (تحویل کالا) و خط برگشت (دریافت کالا) تقسیم بندی میشوند، را با مسأله مسیریابی-موجودی چند-محصولی، چند-دورهای، چند-وسیلهای ترکیب نموده و امکان کمبود و پسافت وجود ندارد. استراتژی مسیریابی از نوع ارسال در طی مسیر است. مسأله</em><em>از</em><em>نوع</em><em>چند</em><em>جملهای</em><em>نامعین</em><em>سخت </em><em> میباشد و زمان حل آن توسط روشهای دقیق با بزرگتر شدن ابعاد مسأله به صورت نمایی افزایش مییابد. لذا در این مقاله پس از آشنایی با پیشینه تحقیق، یک مدل ریاضی جدید مبتنی بر برنامهریزی عددصحیح مختلط ارایه و</em><em>در</em><em>ادامه یک</em><em>الگوریتم فراابتکاری ژنتیک کارا برای حل آن پیشنهاد شده و در پایان به</em><em>تحلیل</em><em>نتایج</em><em>عددی</em><em>حاصل</em><em>از</em><em>این</em><em>الگوریتم</em><em>برای</em><em>مسایل</em><em>آزمون </em><em>پرداخته</em><em>میشود.</em><br /> <br /> https://www.trijournal.ir/article_61145_aaa1c1e781d18b7363c12b9a39dd0d65.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Optimization of Travel Time Decreasing through The Plan “Skip-Stop” in The Subway Lines
(The Case Study of The Line 2 in Tehran Subway)بهینهسازی میزان کاهش زمان سفر از طریق طرح پرش-توقف در خطوط قطار شهری (مطالعه موردی: خط2 متروی تهران)19521461157FAرضا مؤیدفراستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراک، اراک، ایرانمجتبی رحمانیاندانشجوی کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانJournal Article20180428Today's traffic situation especially in big cities, makes the deployment of public transportation the best solution and the people should persuaded to use it, it requires reducing the travel time by public transportation. The skip-stop plan is one of the accelerator programs for urban train systems that, once examined, and if affordable, will be able to run with the lowest cost of infrastructure. As the trains in the line are divided into two types A and B, the stations are divided into three types A, B and AB according to the passenger traffic volume. Each train, in addition to stopping at its equivalent stations, stops at AB stations and skips to other stations. In this research, we have attempted to optimize the implementation of optimal skip schedules to optimize travel time. So, after entering into the relevant information, a program is written and presented to offer best practices for subway lines. A case study was also conducted on line 2 of Tehran Metro and finally the best way to implement this plan was proposed. <br /> <br /> <em>شرایط ترافیکی امروز به ویژه در کلانشهرها، گسترش حملونقل همگانی را بهترین راهکار تلقی میکند و باید مردم را به استفاده از آن ترغیب نمود. این مهم</em><em> نیازمند کاهش زمان سفر توسط حمل و نقل همگانی نسبت به زمان سفر توسط وسایل نقلیه شخصی میباشد. حمل و نقل ریلی یکی از شیوههای مهم حملونقل همگانی درونشهری میباشد که بخش مهمی از زمان سفر را تشکیل میدهد. طرح پرش-توقف یکی از طرحهای سرعتبخشی به سیستمهای قطار شهری میباشد که پس از بررسی و در صورت به صرفه بودن با کمترین هزینهی زیرساختی قابلیت اجرایی خواهد داشت. بدین صورت که قطارهای حاضر در خط مورد نظر به دو نوع </em><em>A</em><em> و </em><em>B</em><em> و ایستگاهها نیز بر اساس حجم عبوری مسافرین به سه نوع </em><em>A</em><em>، </em><em>B</em><em> و </em><em>AB</em><em> تقسیم میشوند. هر نوع قطار علاوه بر توقف در ایستگاههای همنام خود، در ایستگاههای </em><em>AB</em><em> نیز توقف خواهد داشت و از روی سایر ایستگاهها پرش خواهد نمود. در این پژوهش سعی شده است شیوهی اجرایی طرح پرش-توقف به نحوی تعیین شود تا زمان سفر بهینه گردد. لذا برنامهای نوشته و ارائه شده است تا در خطوط مترو پس از ورود اطلاعات مربوطه، بهترین شیوهی اجرایی این طرح پیشنهاد شود. همچنین مطالعه موردی در خط2متروی تهران انجام گرفته و در نهایت بهترین شیوهی اجرای این طرح پیشنهاد شده است.</em><br /> <em> </em><br /> https://www.trijournal.ir/article_61157_655b47e05775faa0920fe3b9a56bf6c8.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Green Vehicle Routing Problem and Emissions Minimizationمسأله مسیریابی وسایل نقلیه سبز و کاهش انتشار آلودگی21523961134FAبهروز عبدلیدانشجوی دکتری، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانسیدعلی میرحسنیدانشیار، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانفرناز هوشمنداستادیار، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانJournal Article20180428The vehicle emissions mainly depend on the amount of consumed fuel, type of fuel and traveled distance. One way to combat with greenhouse gases and air pollution associated with oil consumption is to use alternative energy sources. However, the lack of infrastructures such as refueling stations is one of the major barriers to the adoption of alternative-fuel vehicles. In this study, as an operational approach for transition period, we propose a model to extend the vehicle routing problem to green vehicles. This is a NP-Hard problem, and consequently it is very difficult to solve the real-world instances. Therefore, we propose a solving method based on benders decomposition that equipped with a set of valid inequalities. Implementation of proposed algorithm on randomly generated problems leads to acceptable results in a reasonable time. <br /><strong> </strong> <br /> <em> </em><em>انتشار آلودگی وسایل نقلیه عمدتاً به مقدار سوخت مصرفی، نوع سوخت و مسافت پیموده شده بستگی دارد. استفاده از منابع انرژی جایگزین یکی از راههای مقابله با گازهای گلخانهای و آلودگیهای زیستمحیطی ناشی از مصرف سوخت است. کمبود زیرساختهایی نظیر جایگاههای سوختگیری، یکی از موانع اصلی پذیرش وسایل نقلیه با سوخت جایگزین است. در این مطالعه بهعنوان یک رویکرد عملی در دوره گذر، مدلی برای گسترش مسأله مسیریابی به وسایل نقلیه سبز معرفی میکنیم. این یک مسأله </em><em>NP</em><em>–</em><em> سخت است. بنابراین، حل نمونههای با اندازه واقعی در یک زمان مناسب بهسختی امکانپذیر است. برای حل نمونههای بزرگ، روشی مبتنی بر الگوریتم تجزیه بندرز معرفی و آن را به کمک برشهای معتبر بهبود میدهیم . اجرای الگوریتم پیشنهادی روی مسائل تصادفی نتایج قابل قبولی را در زمان مناسب ارائه میدهد.</em><br /> <em> </em><br /> https://www.trijournal.ir/article_61134_bc676b5882b9e6011ef3bc5735579203.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321A Structural Equation Model of Elementary School Services Based on Latent Factorsیک مدل ساختاری از عوامل پنهان در انتخاب سرویس دبستان24125661147FAعاطفه ژالهدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانامیررضا ممدوحیدانشیار، دانشکده عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20180428School travelling is relatively undeveloped in transport research. More researchers hast identified the socio-economic and environmental characteristics on choice of school travel mode. The main purpose of this study is to determine the role of Psychological factors (latent variables) on school service mode. This study uses a dataset gathered in January 2015 in Mashhad, from 28 elementary schools (including public and private, boys and girls schools) and 820 questionnaires are filled out by the parents. A Structural equation model (SEM) is built by 625 records in AMOS software. SEM results shows that parents who are strongly worried about pupils while walking are more likely to choose school service for school trips. Parents who are highly worried about using school service had the negative effect on choosing school service. The Results suggest that perceived travel time, child birth order, risk perception, perception of environment, children’s competence and cultural factors are all statistically significant in children school service mode choice. <br /><strong> </strong> <br /> <em>سفرهای</em><em>تحصیلی</em><em>دانش</em><em>آموزان</em><em> در مقایسه با سفرهای کاری از مطالعات کمتر توسعه یافته حملونقلی است. بیشتر مطالعات سفرهای تحصیلی به شناسایی عوامل اقتصادی- اجتماعی و محیطی موثر بر شیوههای سفر تحصیلی پرداخته اند. پژوهش اندکی در زمینه انتخاب وسیله سفرهای تحصیلی کودکان با تمرکز بر متغیرهای پنهان و به خصوص سرویس مدرسه مشاهده میشود. هدف از این مطالعه شناسایی و بررسی عوامل پنهان روانشناختی در کنار سایر متغیرهای آشکار موثر بر تمایل والدین به سرویس مدرسه در سفر تحصیلی کودکان است. دادههای این پژوهش حاصل از </em><em>پرسشگری</em><em> والدین دانشآموزان اول تا سوم ابتدایی در سال 1393</em><em>در 28 مدرسه دخترانه و پسرانه (دولتی و غیردولتی) در نواحی هفتگانه آموزش و پرورش شهر مشهد است. مدلسازی معادله ساختاری برای انتخاب شیوهی سرویس مدرسه با 625 دادهی پرسشنامه و با استفاده از نرم افزار</em><em>AMOS</em><em>، </em><em>نتیجه میدهد</em><em>،</em><em>نگرانی درک شده والدین نسبت به شیوهی سرویس مدرسه در سفر تحصیلی، اثر منفی و نگرانی درک شده والدین نسبت به شیوهی پیادهروی اثر مثبت در تمایل آنان در انتخاب سرویس مدرسه دارد. شدت حادثه و احتمال تصادف درک شده از شیوهها، نگرش والدین نسبت به فرهنگ، ایمنی ترافیک، صلاحیت کودک و عوامل محیطی و ترافیکی در انتخاب شیوهی سرویس سفر دانشآموزان از سوی والدین موثر شناخته شده اند. امید است، نتایج این نوع مطالعات در برنامهریزی هرچه بهتر سفرهای تحصیلی به مدیران و برنامهریزان شهری یاری رساند.</em><br /> <strong> </strong><br /> https://www.trijournal.ir/article_61147_917a31543f9cd7fffe12979e7bdf8b5e.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321The Effect of Pavement Condition and Maintenance of Rural Roads Accidentsبررسی تاثیر وضعیت روسازی و عملیات نگهداری بر تصادفات راههای برون شهری (مطالعه موردی: راههای استان تهران)25727761135FAسیدکمال اردهالی زادهدانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلی پایداراستادیار، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایرانعلیرضا عاملیمربی، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایرانسید روح اله معافی مدنیمربی، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایرانJournal Article20180428In this research, we investigate the effective factors and types of pavement deteriorations affecting the number of crashes, including skid resistance, international roughness index (IRI), rutting, cracks, potholes, lane width, average annual daily traffic (AADT), length of segment and speed of vehicles investigated in 19 main urban centers in Tehran province and analyzed using SPSS software. Since investigating the effect of maintenance activities on crash reduction, was the other objective of this study; the mentioned relationship was re-evaluated after the maintenance activities. The regression model revealed a significant drop in crash rate. The results indicate that the deterioration of the pavement and among them the IRI are highly effective in crashes and the maintenance activities reduced crashes in the network by 60%. Since the present research is in the network level and all of the roads in the province of Tehran are considered, they will lead to proper management results. Based on the initial research questions, it can be concluded that there is a significant correlation between crash fatal, pavement deteriorations and traffic. Furthermore the developed relationships could be manipulated to predict after maintenance crashes. The pavement deteriorations and consequently the pavement condition are highly effective in crashes. It should be noted that these crashes are pavement-origin and the rate of reduction is also related to pavement-source accidents. Two regression and logarithmic analysis methods were used to match the variables by distributing existing models. Results revealed that the amount of crashes after maintenance has reached about 0.40 and 0.52 times the state before the maintenance activities, for regression and logarithmic analysis method respectively, which represents 60 and 50% reduction in crashes caused by deteriorations of pavements. <br />Existing enough entry data, both models are capable to predict crashes. The regression model is superior with 10% reduction in crashes. <br /> <br /> <em>در این تحقیق خرابی های روسازی و عوامل موثر در تعداد تصادفات بررسی شد. پارامترهایی نظیر ، عرض باند ،متوسط ترافیک روزانه، شاخص ناهمواری و خرابیهای روسازی ، طول قطعه و سرعت وسائل نق</em><em>لیه در 19 محور اصلی بین شهری در استان تهران بررسی و با استفاده از نرم افزار </em><em>SPSS</em><em> ارزیابی شد. همچنین بعنوان هدف دیگر این تحقیق ،رابطه فوق پس از اجرای عملیات نگهداری مجددا مورد ارزیابی قرارگرفت. نتایج نشان داد که ضمن ارائه یک مدل رگرسیون جدید، میزان تصادفات به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. بر اساس این نتایج ، خرابی های روسازی و از بین آن ها شاخص </em><em>IRI</em><em> به میزان بالایی بر روی تصادفات مؤثر بوده و تاثیر عملیات نگهداری بر روی تصادفات به گونه ای بود که توانست در کل شبکه 60 درصد کاهش ایجاد نماید. تحقیق کلان حاضر، کل راه های استان تهران را بررسی کرده و نتایج مدیریتی مناسبی را در پی خواهد داشت.</em><em> همچنین چند رابطه با در نظرگیری پارامترهای فوق برای قبل وبعد از عملیات نگهداری ارائه شد و با یکدیگر مقایسه گردید. خرابی های روسازی به میزان بالایی بر روی تصادفات ناشی از عامل روسازی موثر بوده و میزان کاهش ایجاد شده نیز برای تصادفات مربوط به روسازی است. دو روش تحلیل رگرسیونی و لگاریتمی برای تطابق متغیرها با توزیع در مدل های موجود ارائه شد. میزان تصادفات بعد از عملیات نگهداری برای روش تحلیل رگرسیونی و لگاریتمی، به ترتیب به حدود 0.40 و 0.52 برابر حالت قبل از عملیات نگهداری رسیده است و این بیانگر کاهش 60 و 50 درصدی در تصادفات ناشی از خرابی های روسازی ها است. با مقایسه نتایج، هر دو نوع رویکرد آماری توانایی پیش بینی تصادفات پس از انجام عملیات نگهداری را با وجود داده ها</em><em> داشته و روش تحلیل رگرسیونی نتایج بهتری به میزان ده درصد کاهش تصادفات را نشان داده است.</em><br /> <strong> </strong><br /> https://www.trijournal.ir/article_61135_2222b56bbb0fe83c250de53671f8fa43.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Technical Analysis of Using Dense, Gap, and Porous Gradation of Aggregates in Hot Mix Asphaltآنالیز استفاده از انواع دانهبندی نوع پیوسته، باز، متخلخل در رویههای آسفالتی داغ27929661155FAبهمنیار ممنوندانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانعلی عبدیاستادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایرانJournal Article20180428Aggregate gradation of asphalt mixture that makes up the backbone of the main structure and is the most important factors in making resistance of pavement damage. Stone materials constitute a large percentage of a hot asphalt mix. As a result, a mixture of rocky material properties have an influence on properties of provided mixed. The present study with the title of technical analysis of using Dense, Gap and porous Gradation of aggregation in hot mix asphalt is one of the first studies in which three types of gradation open, continuous and porous asphalt concrete construction, are compared with each other. In this study we aim to do is to improve the life and performance of asphalt in the country and especially in Bushehr province by using of common aggregation in Iran and determining the appropriate aggregation in Hot Mix Asphalt used in road network of the province. To obtain optimum bitumen, Marshall Tests was performed on 108 samples of Examples of aggregate blende with the number of 6 percent bitumen. As a result, according to Marshall Charts, Marshall Strength in the aggregate mixture prepared with optimum bitumen in aggregation porous more than any other type of aggregation and mental Marshall Grading Type continuously aggregation was lower than the other. Marshall also the most difficult to mix aggregation type porous No. and the lowest gradation is open number. <br /> <br /> <br /> <em>دانه</em><em>بندی مصالح سنگی در واقع استخوان</em><em>بندی و ساختار اصلی مخلوط آسفالتی را تشکیل می</em><em>دهد و از مهمترین عوامل ایجاد مقاومت در برابر خرابی روسازی است.</em><em>مصالح سنگی درصد زیادی از یک مخلوط آسفالت داغ را تشکیل می</em><em>دهد.در نتیجه خصوصیات مصالح سنگی مخلوط، تأثیر بسزایی بر خصوصیات مخلوط تهیه شده از آن می</em><em>گذارد. مطالعه</em><br /> <em>ضر با عنوان، تحلیل فنی استفاده از انواع دانه</em><em>بندی نوع پیوسته، باز، متخلخل مصالح سنگی در رویه</em><em>های آسفالتی داغ، یکی از اولین مطالعاتی است که در آن سه نوع دانه-بندی باز، پیوسته و متخلخل در ساخت بتن آسفالتی، با هم مقایسه میگردند. هدفی که در این تحقیق مد نظر است، ارتقا</em><em>عمر و عملکرد آسفالت در کشور و خصوصأ در استان بوشهر با استفاده از دانه</em><em>بندی</em><em>های رایج در ایران و تعیین دانه</em><em>بندی مناسب در اختلاط بتن آسفالتی مورد استفاده در شبکه جاده</em><em>ای استان بوشهر می</em><em>باشد. برای به</em><em> دست آوردن قیر بهینه، آزمایش مارشال بر روی 108 نمونه مخلوط مصالح سنگی با تعداد 6 درصد مختلف قیر انجام شد. در نتیجه با توجه به نمودارهای مارشال، استحکام مارشال مخلوط</em><em>های تهیه شده با قیر بهینه در دانه</em><em>بندی شماره 2 نوع متخلخل بیشتر از سایر دانه</em><em>بندی</em><em>ها و روانی مارشال دانه</em><em>بندی نوع 5 پیوسته کمتر از سایر دانه</em><em>بندی</em><em>ها بود. همچنین بیشترین سختی مارشال مربوط به مخلوط</em><em>های دانه</em><em>بندی شماره 1 نوع متخلخل و کمترین آن مربوط به دانه</em><em>بندی شماره 5 نوع باز می</em><em>باشد.</em>https://www.trijournal.ir/article_61155_ff25e36888880203adb8cbdb423cdfe3.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345915120180321Investigating the Structure of Freight Rate Indices Volatility in Dry Bulk and Tanker Shipping Marketsبررسی ساختار نوسان پذیری شاخصهای نرخ کرایه حمل در بازار کشتیهای فلهبر خشک و تانکر29730561131FAمجتبی عباسپورمربی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایرانمحمد امین کوهبراستادیار، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایرانهمایون یوسفیاستادیار، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایرانJournal Article20180428In financial literature, price volatility or any variable is an indicator of the risk of that variable, and it is usually calculated using standard deviation or variance. Accordingly, the purpose of this paper is to analyze the structure of volatility of freight rate in the dry bulk and tanker markets. In order to, examine the structure of the volatility of BDI, BCTI and BDTI indices; full autoregressive conditional heteroscedasticity was used. The results of the research showed that there was high volatility in all three freight markets. Also, the results of the Minimum durability of the memory of a shock in the BDI index indicate that during the volatility of prices, the freight risk of this market will much less than the other two markets. So, and according to Markowitz theory, investors who intend to buy dry bulk or oil tankers shipping companies stocks, if they intend to maintain stocks in long-term and work strategically in the stock market, buying stocks of dry bulk shipping companies will be less risky for them. <br /><em> </em> <br /> <em>در ادبیات مالی، نوسان پذیری قیمت یا هر متغیر را شاخصی از ریسک آن متغیر دانسته و معمولا آنرا با استفاده از انحراف معیار یا واریانس محاسبه میکنند. بر همین اساس، هدف از انجام این مقاله بررسی ساختار نوسانات شاخص</em><em>های نرخ کرایه کشتی های فله بر خشک و تانکر است. به منظور تحلیل ساختار نوسانات کرایه حمل از شاخص های</em><em>BCTI</em><em> ،</em><em> BDTI</em><em>و</em><em>BDI </em><em>، و نیز، یک الگوی کامل واریانس ناهمسانی مشروط خود همبستگی استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که نوسانات فراوانی در هر سه بازار نرخ کرایه حمل وجود داشته است. همچنین نتایج دوام پایننتر حافظه یک شوک در شاخص</em><em> BDI</em><em>را نشان میدهد که در دوران نوسان قیمتها، ریسک این بازار بسیار کمتر از ریسک کرایه حمل دو بازار دیگر خواهد بود. بر این اساس و با توجه به نظر مارکوییتز، سرمایه گذارانی که قصد خرید سهام شرکتهای حمل کننده فله خشک و یا نفت را دارند، در صورتی که قصد نگهداری بلندمدت سهام داشته و به صورت استراتژیک در بازار سهام فعالیت می کنند، خرید سهام شرکتهای حمل کننده فله خشک ریسک کمتری را برای آنها به دنبال خواهد داشت. </em><br /> <strong> </strong><br /> https://www.trijournal.ir/article_61131_7caa3181577a78470b026e9c61c73ab1.pdf