مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913120160420A Genetic Algorithm to Solve Integrated Problem of Selecting and Scheduling Transportation Investment Projectsارایه روش حلی بر مبنای الگوریتم ژنتیک برای مسئله یکپارچه انتخاب و زمانبندی پروژههای سرمایهگذاری حمل و نقل12248148FAسید محمدرضا حسینینسبدانش آموخته دکتری، دانشکده صنایع و سیستمها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایرانسید نادر شتاب بوشهریدانشیار، دانشکده صنایع و سیستمها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایرانرقیه خرمنی نودهیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده صنایع و سیستمها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20170709One of the most important issues which transportation authorities are always confronted with is investment projects selection. After projects selection, due to resource constraints, selected projects require to be scheduled during the planning horizon. Integration of selecting and scheduling projects in a single model increases the accuracy of the results, but on the other hand increases complexity. In this paper, integrated model of selecting and scheduling transportation investment projects is introduced as a bi-level discrete network design problem. In this model, duration time and annual costs of candidate projects are unknown at first, but they will be determined by solving the model. A new measure to evaluate projects according to the threshold of user satisfaction is developed that in combination with the total travel time form the upper level objective function. Given the great complexity of the exact solution, a genetic algorithm (GA) is proposed to solve the model in a reasonable time. Also to optimize the GA parameters, the Taguchi method has been used. In order to evaluate the performance of the proposed algorithm, Sioux Falls urban transportation network is considered and three sample problems in different scales have been produced. The proposed GA and complete count method used to solve the problems. Numerical results show that proposed GA has an acceptable performance in both solution quality and solution time, especially in the large-scale problem.<em>یکی از مهمترین مسائلی که متولیان حوزه حمل و نقل همواره درگیر آن هستند، انتخاب پروژههای سرمایهگذاری به منظور توسعه شبکه حمل و نقل است. البته با توجه به محدودیتهای منابع در دست، اجرای پروژههای انتخاب شده مستلزم زمانبندی آنها در طول افق برنامهریزی میباشد. یکپارچهسازی انتخاب و زمانبندی پروژهها در قالب یک مدل، هر چند پیچیدگی حل مدل را افزایش میدهد اما صحت و دقت نتایج را نیز بالا میبرد. در این مقاله، مدل یکپارچه انتخاب و زمانبندی پروژههای سرمایهگذاری حمل و نقل در قالب یک مسئله طراحی شبکه گسسته(</em><em>DNDP</em><em>) دو سطحی معرفی شده است. در این مدل برای هر یک از پروژههای پیشنهادی مدت زمان اجرا و میزان سرمایهگذاری سالیانه، در ابتدا به صورت دقیق مشخص نیست و با حل مدل مقادیر آنها مشخص میشود. همچنین یک شاخص جدید به منظور ارزیابی پروژهها با توجه به آستانهی رضایتمندی استفادهکنندگان سیستم توسعه داده شده است که در ترکیب با شاخص"زمان سفر طی شده در شبکه"، تابع هدف سطح بالایی مدل را تشکیل میدهد. با توجه به پیچیدگی حل دقیق مدل و زمانفرسا بودن آن، یک الگوریتم ژنتیک برای حل مدل در مدت زمان منطقی ارایه شده است. همچنین جهت بهینه کردن مقادیر پارامترهای الگوریتم، روش طراحی آزمایشهای تاگوچی بکار برده شده است. به منظور ارزیابی عملکرد الگوریتم ارایه شده، سه مسئله نمونه بر مبنای شبکهی حمل و نقل شهری سوفالز در مقیاسهای مختلف تولید گردیده است و از الگوریتم ژنتیک و همچنین روش شمارش کامل برای حل آنها استفاده شده است. نتایج نشاندهنده آن است که الگوریتم ژنتیک ارایه شده چه از جنبه کیفیت جواب و چه از جنبه زمان حل عملکرد قابل قبولی، به ویژه در مسائل بزرگ، داشته است. </em><br /> <em> </em><br /> مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913120160420Model to Assess Legibility of Guide Signs Based on Driver Expectationsارایه مدل جهت ارزیابی قابلیت خوانایی تابلوهای راهنمای مسیر بر مبنای انتظارات رانندگان233348149FAسعید حسامیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایرانمحمد اتقائیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایرانJournal Article20170709Safety and ability of roads to pass vehicles with the minimum delays for drivers depend on good traffic order, and it can only be achieved if the signs as one of the most important means of traffic control, guide the drivers properly. Therefore, the signs must be so designed that legibility and visibility are supplied all day long. Traffic signs for example guide signs have special important for traffic control. Unfortunately, in many areas signs have been so designed and installed that driver expectations haven’t been considered. So in this project, by recognizing effective factors of legibility, variables were selected and they were used to build the regression model. In this model, legibility factors were considered as independent variables and driver expectations, based on the score as dependent variable were introduced. And finally, it was found, signs that were designed as the standard norms, more drivers pay attention to them. <br /> <br /> ایمنی و توانایی یک راه برای عبور دادن وسایل نقلیه با حداقل تاخیر برای رانندگان به نظم و ترتیب جریان ترافیک بستگی دارد و در صورتی میتوان این نظم را در جادهها حاکم گردانید که علائم و تابلوها، به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای کنترل ترافیک، رانندگان را بهطور دقیق و صحیح راهنمایی کنند. از این رو در این پژوهش با فرض رعایت شدن قابلیت دید تابلوها، به بررسی و ارزیابی قابلیت خوانایی تابلوهای راهنمای مسیر پرداخته شده است. در این راستا با شناخت عوامل موثر بر قابلیت خوانایی تابلوهای راهنمای مسیر، متغیرهای مربوطه انتخاب گشته و از آنها در جهت ساخت مدل رگرسیون استفاده گردیده است. در این مدل فاکتورهای مؤثر بر قابلیت خوانایی به عنوان متغیر مستقل و انتظارات رانندگان بر حسب امتیاز کمی، به عنوان متغیر وابسته معرفی شدند. سپس با توجه به ماهیت پیوسته بودن متغیر وابسته مدل، مدل رگرسیون خطی برازش داده شده و اعتبارسنجی شده است. در پایان مشخص گردید تابلوها باید دارای تعداد کلمات و تعداد نقوش محدود باشند و با افزایش آنها نمره تابلو از نظر قابلیت خوانایی کاهش مییابد. همچنین رانندگان با تابلوهایی که دارای تضاد رنگ بین کلمات و پس زمینه منطقیتری بودند و با فونتی خوانا با اندازه مطلوب، که متناسب با سرعت طرح جاده مورد نظر، طراحی شده بودند هم ارتباط بهتری برقرار کردند و سطح قابلیت خوانایی آنها از دید رانندگان مطلوب ارزیابی شد. همچنین استفاده از این مدل به عنوان یک ابزار برای مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری پیشنهاد میشود؛ بهطوری که میتوان با این مدل بررسی کرد که آیا تابلو قابلیت خوانایی مناسب را دارا میباشد یا خیر.<br /> <br /> <br /> مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913120160420The Assessment of Seismic Residual Displacement of Concrete One Column Bent Bridges with Forced-Based Fiber Elementsبررسی تقاضای لرزهای جابه جایی پس ماند پلهای تک ستونه بتنی با المانهای فایبر مبتنی بر روش نیرو345248150FAمختار انصاریدانش آموخته دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانفرهاد دانشجواستاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمسعود سلطانی محمدیدانشیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20170709The force-based formulation is attractive because it can model the spread of plasticity along the length of column using only one element and a number of integration points; however, their sensitivity to modeling parameters and models of material behavior has resulted in the estimation of residual displacement seismic demand to be important in this modeling method. In this research, the effects of two theories of lumped plasticity and distributed plasticity on modeling the concrete bridge column for estimating the residual displacement in near field zones were investigated. For estimation of residual displacement, the effects of reinforcing slide, geometrical parameters, and material behavior parameters were studied. Due to the importance of residual displacement in the performance evaluation of damaged structures, estimation of residual displacement is very crucial. In this study, the effects of different modeling methods as well as material behavior parameters on estimation of residual displacement were investigated. For this purpose, five different models were studied and the sensitivity of optimum model to various parameters was evaluated. The results showed that the theory of distributed plasticity for bridge concrete column has a good accuracy for estimating the residual displacement. Reloading strain parameters of concrete behavior and forced-based beam-column fiber element modeling parameters have an important role in estimation of residual displacement. <br /> <em>استفاده از المان</em><em></em><em>های فایبر تیر-ستون پایه نیرویی، به دلیل توانایی آن در مدل</em><em></em><em>سازی پلاستیسیته گسترده در طول ستون با استفاده از تنها یک المان و تعدادی نقاط انتگرال</em><em></em><em>گیری بسیار مورد توجه قرار گرفته است ولی حساسیت آن به پارامترهای مدل</em><em></em><em>سازی و مدل</em><em></em><em>های رفتاری مصالح باعث شده است تا برآورد تقاضای لرزه</em><em></em><em>ای جابهجایی پس ماند در این روش مدل</em><em></em><em>سازی از اهمیت خاصی برخوردار باشد. در این تحقیق تأثیر دو روش مدل</em><em></em><em>سازی با تئوری پلاستیسیته گسترده و تئوری پلاستیسیته متمرکز در محل مفاصل در طول المان تیر- ستون برای پایه پل در تخمین جابه جایی پس ماند تحت تأثیر زلزلههای نزدیک گسل بررسی</em><em>شد. در تخمین و برآورد جابه جایی پس ماند، اثر لغزش آرماتورهای طولی ستون،</em><em>تأثیر پارامترهای</em><em>هندسی و مشخصات مکانیکی مصالح ارزیابی شد. با توجه به اهمیت جابه جایی پس ماند به عنوان پارامتری مهم در ارزیابی کارایی سازههای آسیب دیده، تخمین میزان جابه جایی پس ماند لرزهای از اهمیت خاصی برخوردار است</em><em>.</em><em> در این مطالعه اثر روشهای مختلف مدل</em><em></em><em>سازی و تأثیر مشخصات مصالح در برآورد جابه جایی پس ماند ارزیابی شد و در این راستا 5 مدل مختلف بررسی گردید و حساسیت مدل بهینه به پارامترهای مختلف سنجیده شد. نتایج نشان می</em><em></em><em>دهد برای تخمین جابه جایی پس ماند، تئوری مدل</em><em></em><em>سازی پلاستیسیته گسترده برای پایه</em><em></em><em>های بتنی پل دقت مناسبی دارد و همچنین پارامترهای کرنش بارگذاری مجدد مدل رفتاری بتن و پارامترهای مدلسازی المان فایبر اساس نیرویی تأثیر زیادی در تخمین جابه جایی پس ماند دارند.</em><br /> <strong> </strong><br /> مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913120160420Fuel Consumption Optimization for a Diesel-Electric Locomotive
Using Fuzzy Look-Ahead Controlبهینهسازی مصرف سوخت قطار دیزل-الکتریک با استفاده از کنترل فازی آیندهنگر536348151FAمحمد سعادتدانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایرانمحسن اصفهانیاندانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایرانسعید بهبهانیاستادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20170709Diesel-electric locomotives are one of the foremost elements of transportation systems and they consume significant portion of transportation fuel usage. One of the effective parameters in fuel consumption of these vehicles is acceleration and braking strategy according to train speed profile. Although the available numerical methods for calculating the optimal speed profiles present acceptable results, the use of these methods in the calculation is too time-consuming. To reduce the computation time, using fuzzy logic as an efficient method has been suggested. In this paper, a fuzzy look-ahead control approach is implemented to optimize fuel consumption of diesel-electric locomotives. A fuzzy controller will decide the speed changing by considering the gradient of the path ahead. Hence, a speed profile close to optimal speed profile will be achieved. Furthermore, the performance of control algorithm has been improved by a sensitivity analysis of look-ahead controller parameters. The simulation results of developed algorithm show that at least 2.7 percents reduction in fuel consumption of diesel-electric locomotives can be achieved. <br /> <br /> قطارهای دیزل-الکتریک یکی از مهمترین ارکان صنعت حمل و نقل محسوب میشوند و بخش قابل توجهی از مصرف سوخت را به خود اختصاص می دهند.. یکی از عوامل موثر در میزان مصرف سوخت این وسیلهنقلیه، نحوه شتابگیری و ترمزگیری یا به عبارت دیگر، منحنی تغییرات سرعت قطار با زمان میباشد. هر چند روشهای عددی موجود در محاسبه منحنی بهینه سرعت، نتایج قابلقبولی را بدست میدهند، و لیکن استفاده از این روشها در انجام محاسبات، امری بسیار زمانبر خواهد بود. به منظور کاهش زمان محاسبات، استفاده از منطق فازی به عنوان یک روش کارآمد مورد توجه واقع شده است. در مقاله حاضر رویکرد کنترل فازی آیندهنگر جهت بهبود مصرفسوخت قطار دیزل-الکتریک بهکارگرفته شدهاست. یک کنترلکننده فازی با در نظر گرفتن شیب مسیر پیشرو، برای تغییرات سرعت تصمیمگیری مینماید. بدین ترتیب یک منحنی تغییرات نزدیک به منحنی تغییرات سرعت بهینه بهدست خواهد آمد.مضافا با آنالیز حساسیت پارامترهای کنترل آیندهنگر پیادهسازیشده، عملکرد الگوریتم کنترل بهبود داده شده است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که درصورت پیادهسازی الگوریتم توسعه داده شده، مصرف سوخت قطار به میزان7/2 درصد کاهش خواهد یافت.<br /> <strong> </strong><br /> مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913120160420Developing a Model to Determine Effective Structural Number of Flexible Pavement at Network Level Using FWD Deflection Basin Parametersارایه مدل پیشبینی عدد سازهای موثر روسازی (SNeff) در سطح شبکه با استفاده از پارامترهای کاسه انحناء افت و خیز دستگاه FWD647648152FAامیر کاووسیدانشیار، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمجتبی عباسقربانیدانش آموخته دکتری، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، تهران، ایرانفریدون مقدسنژاددانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایرانآرمین بامداد زیکساریدانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20170709Evaluation of existing flexible pavement condition at network level requires structural assessment which is performed by FWD device using effective structural number (SN<sub>eff</sub>) parameter. Deflection data analysis requires layer thicknesses known which must be measured by GPR device or core drilling and pit boring. The AASHTO 93 selected as a base method, so FWD deflection data and layer thicknesses measured by GPR were converted to effective structural number. To reduce the cost and time consumption at network level assessment, layers thickness have been removed and a non-linear regression model was developed based on 3000 deflection basin parameters to determine effective structural number. Then the deflection basin parameters were studied and their correlation with SN<sub>eff</sub> determined using SPSS software. The analysis showed stronger relationship between AUPP, SCI and dimensionless parameters normalized by central deflection with SN<sub>eff</sub>. Thus a non-linear regression model obtained involving SCI, AUPP and D<sub>90</sub>/D<sub>0</sub> with 0.9 determination coefficients. The developed model with 0.9 determination coefficients has considerable superiority in comparison with Jameson model with 0.84 determination coefficient which is previously presented. <br /> <br /> <br /> تعیین وضعیت موجود روسازی در سطح شبکه نیازمند ارزیابی سازهای روسازی میباشد که معمولا با استفاده از دستگاه FWD و در قالب شاخص عدد سازهای موثر روسازی (SNeff) انجام میشود. تحلیل دادههای این دستگاه نیازمند اطلاع از ضخامت لایهها بوده که بایستی با سونداژ، مغزهگیری و یا استفاده از دستگاه GPR اندازهگیری شود. در این تحقیق به منظور صرفهجویی در زمان و هزینه برداشت ضخامت لایهها، با استفاده از پایگاه داده موجود در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نسبت به ارایه مدل پیشبینی عدد سازهای موثر روسازی اقدام گردید. برای محاسبه این شاخص دادههای افت و خیز دستگاه FWD و ضخامت لایههای روسازی حاصل از دستگاه GPR بر اساس روش آشتو به عدد سازهای موثر روسازی تبدیل و به عنوان روش مبنا در نظر گرفته شد. سپس پارامترهای کاسه انحنا افت و خیز روسازی مورد مطالعه قرار گرفته و همبستگی آنها با عدد سازهای موثر روسازی در نرمافزار SPSS تعیین گردید. در ادامه ضمن مطالعه مدل ها مبتنی بر پارامترهای کاسه انحنا افت و خیز روسازی، 3000 کاسه انحنا افت و خیز در 1200 کیلومتر از راههای استان خوزستان به منظور ارایه مدل پیشبینی عدد سازهای موثر روسازی مورد مطالعه قرار گرفت. پس از تحلیل دادهها یک مدل رگرسیون غیر خطی با استفاده از پارامترهای SCI، AUPP و D90/D0 برای محاسبه عدد سازهای موثر روسازی با ضریب تعیین 9/0 ارایه گردید. در این تحقیق مشخص گردید که پارامترهایی مانند AUPP، SCI و پارامترهای نرمال شده با افت و خیز مرکزی همبستگی بیشتری با عدد سازهای موثر روسازی دارند. همچنین مدل پیشنهادی در این تحقیق با ضریب تعیین 9/0 نسبت به بهترین مدل موجود یعنی مدل Jameson با ضریب تعیین 84/0 برتری محسوسی دارد. <br /> <br /> مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913120160420Study of Marine Accidents in the Arvand Area Using Inverse Distance Weighting (IDW) Interpolation Method in Geographic Information Systems (GIS)بررسی سوانح دریایی شناورها در محدودهی دریایی اروند با استفاده از روش درونیابی معکوس فاصله (IDW) در محیط (GIS)778948153FAسید کاظم موسوی جرفدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، ایرانعامر کعبیاستادیار، دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، ایرانسید ناصر سعیدیاستادیار، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، ایراندامون رزمجوییمربی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، ایرانJournal Article20170709Studying the marine accidents of Arvand channel and estuary during last five years, this research aims to locate the geographic place of risky points. Then through an annual and monthly chronological analysis and by application of time and place management, it tries to identify the eventful months in order to maximize the success of marine search and rescue measures. On the other hand, the chronological study of the mentioned accidents indicates that to what extent the accomplished attempts could have reduced or limited marine losses. As well, this study indicates that how marine rescue stations and the place of strategic search and rescue equipment suit the geographic place of eventful places. All accidents have been summarized into vessels' marine accidents, borderline aggressions and crews' illness and injuries. Then the factors of fatal and financial losses and damages have been identified based on which weighting is done. The weights of all accidents have been determined prior to chronological and spatial analysis. ARC VIEW GIS program has been applied for spatial analysis. The accidents position and their relevant intensity as the relevant specification have been entered into the program. The spatial analysis in this program has been done via Inverse Distance Weighting (IDW) method. The focus map of various accidents has been extracted. Place analyses in this research led to identification of 6 dangerous areas in view point of vessels accidents, 4 hazardous areas for human accidents and one highly risky area in view point of aggression to vessels. The annual time analysis show that during last 5 years, only the number of border aggressions has decreased while there is no obvious decreasing trend in vessels and human accidents. As well, the monthly time analysis shows 3 hazardous time sections in vessels accidents. The occurrence of accidents relevant to border aggressions is focused in the first quarter of each year. Management of rescue equipments - in two aspects of place and time - in hazardous areas as well as suggestion of having marine equipment in hazardous places is of the obtained results of place and time analyses in this research. <br /> <br /> <em>این تحقیق برآن است که با تحلیل مکانی حوادث شناورها در محدودهی دریایی و دهانه اروند ، مناطق تمرکز انواع حوادث را شناسایی کند. با تحلیل حوادث پنج سال اخیر به این پرسش خواهیم رسید که آیا مکان یابی ایستگاههای نجات دریایی و محل استقرار تجهیزات استراتژیک تجسس و نجات با مکان جغرافیایی نقاط پر حادثه از نظر مکانی متناسب است یا خیر؟ همچنین دلایل این حوادث از نقطه نظرات مختلف مورد مطالعه قرار میگیرند. کلیه حوادث ناشی از فعالیت دریایی در ناحیه مورد مطالعه در سه گروه سوانح دریایی شناور،</em><em>تعرض های مرزی، بیماری پرسنل و حوادث حین کار دسته بندی شده اند. سپس وزن</em><em>فاکتورهایی خسارات مالی و جانی تعریف و مقدار سازی تمام حوادث بر اساس آنها قبل از تحلیل مکانی انجام شده است. تحلیل مکانی در این برنامه از طریق روش وزندهی معکوس فاصله </em><em>IDW</em><em> (</em><em>Inverse Distance Weighting</em><em>) انجام شده و نقشه تمرکز انواع حوادث استخراج میگردد. تحلیلهای مکانی این تحقیق منتهی پهنه بندی منطقه نحقیق و شناسایی شش ناحیه خطرناک درحوادث شناورها، چهار منطقه پرخطر در حوادث انسانی و یک ناحیه با ریسک بالا در حوادث تعرض مرزی به شناورها گردید. مدیریت امکانات نجات در بعد مکان در مناطق خطرناک و همچنین پیشنهاد استقرار تجهیزات دریایی در محل های پر خطر از نتایج حاصل از تحلیلهای مکانی انجام شده است. در این تحقیق با بررسی مجموعه قوانین و مقررات بین المللی نجات دریایی،</em><em>به منظور افزایش هماهنگی و توان عملیاتی تجسس و نجات دریایی با کشورهای همسایه، چند پیشنهاد ارایه گردیده است.</em><br /> <strong> </strong><strong> </strong><br /> مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913120160420Quantitative Assessment and Selecting the Optimal Delivery System for Freeway Projects by AHP Method in the Ministry Of Roads and Urban Developmentارزیابی کمی و انتخاب سیستم بهینه اجرا جهت پروژههای آزادراهی با رویکرد AHP در وزارت راه و شهرسازی8810048154FAامیرعباس نجفیاستادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانعصمت الله نورزاییدانشجوی دکترای مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده معماری، دانشگاه تهران، تهران، ایرانفاطمه موحدیدانش آموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی، تهران، ایرانبابک فرهنگ مقدماستادیار، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایرانJournal Article20170709One of the most important factors in the failure of projects is the selection process of the delivery method. The wrong selection of the delivery method and consequently inappropriate selection of parties to the contract is a strategic mistake that causes bad consequences in projects. Identifying challenges in the delivery systems is very important in our country that causes significant economical revenues by attention and utilization in infrastructure projects which are factors of progress in the country. In this article, the most important factors of the three main delivery systems; including Design and Construction, Design-Bid-Build and Construction Management; in freeway projects are extracted and analyzed using questionnaire and SPSS software. Then, the best project delivery methods are identified and ranked by applying the analytical hierarchy process method.یکی از عوامل بسیار مؤثر در عدم موفقیت پروژه ها، فرآیند انتخاب سیستم اجرا در پروژه ها می باشد. فرآیند انتخاب سیستم اجرا و در نتیجه عدم انتخاب مناسب طرفین قرارداد یک علت اشتباه استراتژیک می باشد که در صورت بروز آن عواقب بسیار بدی در پروژه بوجود خواهد آمد. شناسایی چالش های موجود در سیستم های اجرا (قراردادی) در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است که درصورت توجه کافی و به بکارگیری آن در پیشرفت مناسب در اجرای پروژه های عمرانی که به نوعی زیربنای توسعه کشور را تشکیل میدهند، عواید قابل توجه ای را برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت. در این مقاله مهمترین عوامل تاثیرگذار سیستم های اجرای حال حاضر در ایران در سه سیستم ساخت و ساز اصلی شامل طرح و ساخت، طراحی- مناقصه- ساخت و مدیریت اجرا در پروژه های آزادراهی استخراج گردیده و سپس تحلیل پرسش نامه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام می شود. درمرحله بعد با بکارگیری روش تصمیم گیری چند شاخصه فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، سیستم مناسب اجرا جهت پروژه های آزادراهی شناسایی و رتبه بندی می گردد.<br /> <br /> مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913120160420A Modified Ant Colony System Hybridized with Insert and Swap Heuristic Algorithms for the Vehicle Routing Problem
with Time Windowsیک روش اصلاحی جمعیت مورچگان ترکیب شده با الگوریتمهای ابتکاری درج و جابهجایی برای حل مسئله مسیریابی وسیلهنقلیه همراه با پنجرههای زمانی10111448155FAشاهرود اعظمیاستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند، تهران، ایرانپیام بصیریمربی، گروه ریاضی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانفرزاد دیدهوراستادیار، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانفرهاد رحمتیدانشیار، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانمجید یوسفی خوشبختدانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، باشگاه پژوهشگران و نخبگان، همدان، ایرانJournal Article20170709The vehicle routing problem with time windows (VRPTW) is one of the most well-known combinatorial problems in the transportation domain. Because this problem belongs to NP-Hard problems, many researchers have presented meta-heuristics for it. In this paper, aimed at the disadvantages existed in the current Ant Colony System (ACS), a modification of this algorithm called HACS is proposed for solving VRPTW. To improve the performance of ACS, two neighborhood search in the name of insert and swap algorithms are used. This new algorithm can avoid premature convergence and exploit more strong solutions. Finally, the effectiveness of the HACS on solving a number of the Solomon’s 56 VRPTW is validated by comparing the computational results with those previously presented in the literature. The results show that not only the proposed HACS algorithm can find good solutions but also seven best known solutions of the benchmark problem are also found by the proposed method. <br /> <br /> <em>مسئله مسیریابی وسیله نقلیه همراه با پنجرههای زمانی </em><em>(</em><em>VRPTW</em><em>) </em><em>یکی از مشهورترین مسائل بهینهسازی ترکیباتی </em><em>در حوزه حمل و نقل است</em><em>. چون این مسئله </em><em>متعلق به مسائل </em><em>-NP</em><em> سخت است، </em><em>بسیاری از دانشمندان و محققین روشهای فراابتکاری برای حل آن ارایه دادهاند. در این مقاله، به علت ضعفهای موجود در الگوریتم سیستم مورچگان (</em><em>ACS</em><em>)، نسخهای اصلاحی از این الگوریتم به نام </em><em>HACS</em><em> برای حل مسئله </em><em>VRPTW</em><em> ارایه میگردد. به منظور افزایش کارایی الگوریتم، دو روش جستجوی همسایه به نامهای درج و جابجایی مورد استفاده قرار گرفته شده است. این اصلاحات سبب میشود که الگوریتم جدید از همگرایی زودرس اجتناب کند و به جوابهای بسیار خوبی دست پیدا کند. در نهایت </em><em>برای تست کارایی الگوریتم، تعدادی از مجموعه مثال 56 تایی سالامان در نظر گرفته و نتایج این الگوریتم</em><em> با دیگر روشها در ادبیات موضوع مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد که نه تنها الگوریتم پیشنهادی توانسته جوابهای بسیار خوبی را به دست آورد بلکه هفت عدد از بهترین جوابهای تاکنون به دست آمده به وسیله الگوریتم </em><em>HACS</em><em>حاصل میگردد. </em><br /> <em> </em><em> </em><br />